سفر اعلام نشده دبیرکل جدید ناتو به کی‌یف

دبیرکل جدید ناتو طی سفر از پیش اعلام نشده خود به کی‌یف، اعلام کرد که او روی افزایش تولیدات صنایع دفاعی ناتو تمرکز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «مارک روته» دبیرکل جدید ناتو امروز - پنجشنبه - در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده، به کی‌یف، پایتخت اوکراین رفت و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور نشست خبری مشترک برگزار کرد.

طبق گزارش تارنمای ناتو، دبیرکل تازه این ائتلاف در طول نشست خبری مشترک خود با زلنسکی اعلام کرد: «حمایت از اوکراین، افزایش ذخایر تسلیحاتی، گسترش میزان تولیدات صنایع دفاعی، اولویت من خواهد بود. همین مسئله علت موافقت متحدان در واشنگتن برای افزایش و توسعه صنایع تسلیحاتی ناتو است.»

او همچنین خطاب به شهروندان اوکراین و جامعه جهانی گفت: «ناتو در کنار اوکراین ایستاده است. به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو، اولویت من، افزایش حمایت‌ها از اوکراین و تضمین پیروزی این کشور است.»

روته در ادامه خطاب به زلنسکی گفت: «ولودیمیر، بارها به تو گفته‌ام، رهبری خستگی‌ناپذیر تو، امیدبخش همه ما است. مقاومت نیروهای اوکراین دربرابر روسیه، یادآور علت ایجاد ناتو است. هدف ناتو، حفظ امنیت و آزادی همه کشورهای عضو است.»

ادعای روته درحالی است که به باور مسکو، ناتو تحت راهبری آمریکا با استفاده از اوکراین درحال جنگی نیابتی علیه روسیه است. به اذعان روته از شروع جنگ روسیه در فوریه ۲۰۲۲، اوکراین بیش از ۹۹ درصد کمک نظامی خود را از این ائتلاف دریافت کرده و همچنان خواستار افزایش حمایت تسلیحاتی ناتو از خود است.

در این راستا، دبیرکل جدید ناتو گفت: «ما می‌دانیم اوکراین به تسلیحات بیشتر نیاز دارد و توافق کردیم که تسلیحات و حمایت بیشتری به کی‌یف ارائه شود.»

با این وجود، رئیس جمهور اوکراین در طول نشست مشترک خود، کشورهای غربی را به کارشکنی در حمایت‌های خود از کی‌یف متهم کرد و گفت: «ما به اسلحه‌های کافی و باکیفیت از جمله موشک‌های دور برد نیاز داریم. اما متحدان ما درحال کارشکنی هستند.»

پیشتر، روز سه‌شنبه،  روته با بیان اینکه درخواست اوکراین برای دریافت مجوز جهت استفاده از تسلیحات دوربرد در حمله به خاک روسیه را درک می‌کند، گفت که چنین تصمیمی به تمامی متحدان بستگی دارد.

رئیس‌جمهور اوکراین مدتهاست تقاضای استفاده از موشک‌های دوربرد در حمله به خاک روسیه را عنوان کرده و مدعی شده که این اقدام می‌تواند به پیروزی اوکراین منجر شود اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از رویارویی مستقیم با روسیه و پاسخ احتمالی این کشور به چنین اقدامی واهمه دارد و به همین دلیل هنوز به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین پاسخ مثبت نداده است.

روته در کی‌یف

حمایت فزاینده ناتو از اوکراین و انتقادات شدت گرفته زلنسکی از متحدان خود درحالی مطرح می‌شود که شرایط میدانی حاکی از پیشروی گسترده روسیه است.

به‌طوریکه، روز گذشته - چهارشنبه -  وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه در پیام‌رسان تلگرام اعلام کردند که نیروهای روسیه کنترل کامل شهرک «وولدار» در دونتسک را به‌دست گرفته‌اند.

این گزارش درحالی منتشر شده است که روزنامه «وال استریت ژورنال» روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به وضعیت متزلزل ارتش و نیروهای اوکراینی در میدان نبرد نوشت: «نیروهای اوکراینی به آرامی در حال شکست در میدان نبرد هستند و مقامات می‌گویند به کمک‌های بیشتری نیاز دارند تا روسیه را به عقب برانند.»

از طرفی، به اذعان ستاد کل ارتش اوکراین، وضعیت خطوط مقدم سراسر این کشور متشنج است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071209867
  • خبرنگار : 71935