رئیس بنیاد ملی علم ایران اعلام کرد

اختصاص ۸۰ درصد اعتبارات بنیاد ملی علم به حمایت‌های عمودی و برنامه‌ای

رئیس بنیاد ملی علم ایران اعلام کرد: به طور کلی ۸۰ درصد حمایت های بنیاد ملی علم ایران از جنس حمایت های عمودی و برنامه‌ای و ۲۰ درصد دیگر آن حمایت افقی و مستمر است. این میزان درصد بر اساس اولویت میزان اثربخشی در کشور تعیین می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی محمد سلطانی در نشست «جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران» که به منظور بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به اتفاقات تلخ و شیرین روزهای اخیر گفت: روز ۱۳ شهریور روز ملی علوم پایه است که امسال با ماه صفر و ایام تعطیل مصادف شد و با توجه به این موضوع و اینکه برگزاری این نشست در راستای بزرگداشت روز علوم پایه است،برگزاری این برنامه به امروز موکول شد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش در حکم ریشه است که گاهی دیده نمی‌شود ادامه داد: پژوهش ریشه درختی است که ما عموما آن را با برگ های سبز و و میوه های خوش رنگ می‌بینیم اما ریشه آن هیچگاه دیده نمی‌شود و اگر امروز مشاهده می کنیم که شرکتی در بازار موفق است باید به سابقه فعالیت آن در سال های گذشته توجه کنیم.

سلطانی با اشاره به تدوین اساسنامه جدید بنیاد ملی علم ایران یادآور شد: در سال های اخیر نام این نهاد به بنیاد علم ایران تغییر نام یافت و بر این اساس اساسنامه این بنیاد تدوین شد. هدف اصلی ما ظرفیت سازی برای توسعه مرزهای دانش، مرجعیت علمی و سرامدی کشور در علم است.

رییس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به سهم علوم پایه از طرح های بنیاد اظهار کرد : از نظر تعداد سهم، طرح‌های علوم پایه از طرح های بنیادی ۳۲ درصد و از نظر اعتبار ۳۹ درصد اعتبارات بنیاد را به خود اختصاص داده است که این نشان می دهد محققان حوزه علوم پایه با فعالیت‌های حمایتی بنیاد علم ایران آشنا هستند.

سلطانی با اشاره به روند حمایتی این نهاد بیان کرد: ما از حمایت های خرد برای محققان و پژوهشگران عبور کردیم و تلاش می کنیم حمایت های فاخر از مشارکت کنندگان در فراخوان های بنیاد داشته باشیم و بر این اساس اعتبار بنیاد ملی علم ایران رشد ۵ برابری داشته و در این مسیر معاونت علمی و فناوری نیز حمایت های خوبی در این زمینه به بنیاد ملی علم ایران داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد علم ایران کمبود بودجه ندارد و مشتاق پذیرش هستیم و ادامه داد: به طور کلی ۸۰ درصد حمایت های بنیاد ملی علم ایران از جنس حمایت های عمودی و برنامه‌ای و ۲۰ درصد دیگر آن حمایت افقی و مستمر است. این میزان درصد بر اساس اولویت میزان اثربخشی در کشور است. اولویت های ما در بنیاد ملی علم ایران، امکان دستیابی به حمایت ها برای بهترین پژوهشگران کشور و تلاش همه پژوهشگران برای کسب حمایت از بنیاد ملی علم ایران و غیره است. 

رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: فراخوان های علوم پایه نیز دارای حرکت در مرز های دانش و دانش ریاضی، علوم و فناوری کوانتوم، خوشه های چند تخصصی؛ همکاری علوم پایه و سایر علوم،محصولات بدیع و نوظهور و برخی موضوعات علوم پایه و بخشی از فراخوان های بین الملل است. 

وی در پایان با اشاره به اهداف بنیاد ملی علم ایران اظهار کرد: ظرفیت سازی برای پیشبرد مرز های دانش، مرجعیت علمی و سرآمدی کشور، زمینه سازی برای ارتقاء ارزشمند علم در جامعه، ترویج علم و ایجاد ظرفیت خلق راه حل های بدیع، حل مسائل کلان  از جمله اهداف این بنیاد به شمار می رود.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071209775
  • خبرنگار : 30057