به بهانه روز سالمند؛

تغذیه سالم؛ عاملی برای تجربه سالمندی موفق

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم گفت: به دلیل کاهش ترشحات معده، بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل B۱۲ جذبشان کمتر شده و در نتیجه املاح و ویتامین‌ها از بدن دفع می‌شوند که نیاز است از طریق مواد غذایی یا مکمل تامین شود.

فاطمه سادات حسینی کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان قم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سالمندی دوره‌ای از زندگی است که یک سری تغییرات در بدن انسان چه به لحاظ جسمی چه روحی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در سالمندی ما شاهد تنهایی هستیم که در این دوره امکان افسردگی و فقدان انگیزه وجود دارد، فقدان انگیزه باعث عدم رعایت الگوی تغذیه سالم می‌شود.

حسینی بیان کرد: در سالمندان به دلیل کاهش ترشح بزاق و مصرف بعضی از داروها، عملکرد دستگاه گوارش بدن افت شدیدی پیدا می‌کند؛ به دلیل کاهش ترشحات معده، بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل B۱۲ جذبشان کمتر شده و در نتیجه املاح و ویتامین‌ها از بدن دفع  می‌شوند که نیاز است از طریق مواد غذایی یا مکمل تامین شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم تصریح کرد: در دوره‌ سالمندی، به خاطر مشکلات دهان و دندان مثل پوسیدگی دندان، مصرف، هضم و جذب غذاها با مشکل مواجه می‌شود لذا باید به بافت غذای سالمندان بیشتر توجه کنیم.

وی ضمن تاکید بر مشکل کم آبی بدن در دوران سالمندی، افزود: احساس تشنگی فرد در این دوران کاهش می‌یابد در صورتی که در دوره سالمندی نیازمان به مصرف مایعات بیشتر است، و این یکی از عوامل اصلی یبوست در سالمندان است.

حسینی عنوان کرد: تا اینجا درباره‌ مشکلات کلی صحبت کردیم، ولی در این دوره فرد دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون و چربی خون شده که باعث گرفتن رژیم غذایی خاص توسط فرد می‌شود.

وی ادامه داد: به صورت کلی به سالمندان توصیه می‌کنیم از نان و ماکارونی سبوس دار، مخلوط برنج و سبزیجات و حبوبات که حاوی ویتامین B هستند استفاده کنند؛ ویتامین‌های B باعث افزایش انرژی و تاثیر مثبت بر خلق‌وخوی فرد می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم با اشاره به ابتلا به پوکی استخوان در دوران سالمندی اعلام کرد: مصرف لبنیات نیز بسیار مهم است، به این دلیل که کلسیم، پروتئین و فسفر مورد نیاز بدن را به ویژه در سالمندی تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه توصیه‌ ما برای مصرف لبنیات روزانه دو واحد است، گفت: یک واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر یا دو لیوان دوغ می‌شود؛ مصرف شیر و ماست به صورت کم چرب، بهترین حالت برای جذب کلسیم مورد نیاز است.

حسینی بیان کرد: توجه کنید که لبنیات محلی به دلیل داشتن چربی بالا، موجب کاهش جذب کلسیم می‌شود ضمن اینکه امکان دارد دچار آلودگی باشد و موجب بیماری‌هایی مثل تب مالت شود.

 وی گفت: گروه میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C، A، B و فیبر هستند که مصرف آنها علاوه بر تامین ویتامین‌ها، به دلیل وجود فیبر بالا، باعث بهتر کار کردن دستگاه گوارش مخصوصاً در دوران سالمندی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در افرادی که دچار یبوست هستند، حتماً باید مصرف مایعات، فعالیت بدنی، مصرف میوه و مصرف سبزیجات رعایت شود؛ اگر این موارد رعایت نشود باعث درگیری فرد با بسیاری از بیماری‌های گوارشی مثل یبوست می‌شود.

وی مصرف پروتئین را مورد توجه قرار داد و گفت: منبع اصلی پروتئین؛ ماهی، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ است، تخم مرغ یکی از بهترین منابع تامین پروتئین باکیفیت است. پروتئین در این دوران علاوه بر جلوگیری از تحلیل عضلانی به تقویت سیستم ایمنی هم کمک شایانی می‌کند.

حسینی اظهار کرد: ویتامین D یکی از موارد ضروری بدن است، افراد باید روزانه یک زمان خاصی را برای گذراندن در آفتاب در نظر بگیرند، همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین D برای افراد به صورت ماهانه توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم در پایان گفت: در دوران سالمندی به خاطر کاهش چربی زیر پوستی و کاهش تولید ویتامین D در بدن توصیه به مصرف مواد غذایی غنی با ویتامین D و یا مکمل‌های آن به صورت منظم می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071008272
  • خبرنگار : 50989