معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی از بزرگترین دلیل مرگ و میر در جهان جلوگیری می‌کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی بزرگترین دلیل مرگ و میر در جهان را متوقف می‌کند.

مریم کوشکی امروز دهم مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بیماری قلبی عروقی (CVD) بزرگترین دلیل مرگ و میر در جهان است، اظهار کرد: در مجموع، شرایطی که بر قلب یا عروق خونی تأثیر می‌گذارند، مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی، سالانه سبب مرگ بیش از ۲۰.۵ میلیون نفر در دنیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از این مرگ و میرها، ۸۵ درصد به دلیل بیماری های عروق کرونر قلب (مانند حملات قلبی) و بیماری های عروق مغزی (مانند سکته مغزی) است و بیشتر کشورهای با درآمد پایین و متوسط ‌ را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه عوامل خطر زیادی در ارتباط با بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی وجود دارد، گفت: برخی از عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی را نمی توان اصلاح کرد، در حالی که سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا را می توان با درمان اصلاح کرد.

کوشکی عنوان کرد: در صورت وجود یک عامل خطر، مانند سیگار کشیدن، دیابت، کلسترول، خوردن یک رژیم غذایی ناسالم یا زندگی با فشار خون بالا، لزوماً به بیماری قلبی عروقی مبتلا نخواهید شد، اما هر چه عوامل خطر بیشتری وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه روز جهانی قلب فرصتی برای افزایش آگاهی جمعی در مورد این بیماری است، اضافه کرد: با آگاهی از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی می‌توان میزان خطر احتمالی را تا حد امکان کاهش داد.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از CVD قابل پیشگیری هستند که با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی خود مانند تغذیه سالم، فعالیت بدنی و مدیریت استرس می توانیم سلامت قلب خود را بهتر مدیریت کنیم و CVD را شکست دهیم.

کوشکی ادامه داد: روز جهانی قلب نقش مهمی در حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت مهمی است که می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاست‌گذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد.

وی یادآور شد: در روز جهانی قلب سازمان بهداشت جهانی سعی دارد به مردم بیاموزد که چگونه با زندگی سالم، خوردن مواد غذایی بی ضرر که همان تغذیه سالم می باشد و فعالیت بدنی و تحرک بالا به سلامت قلبشان کمک کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071008154
  • خبرنگار : 50176