مخالفت رهبران مسلمانان آمریکا با رای دادن به ترامپ و هریس

‌ده‌ها تن از رهبران ارشد و چهره‌های سرشناس جامعه مسلمانان آمریکا با ارسال نامه‌ای از رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی خواستند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات به دلیل حمایت‌های دولت بایدن از رژیم صهیونیستی رای ندهند.

به گزارش ایسنا، این نامه که از سوی ده‌ها نفر از رهبران و علمای مذهبی جامعه مسلمانان آمریکا امضا شده بعد از آن مطرح می‌شود که طبق نظرسنجی‌ها رای دهندگان مسلمان آمریکایی بیش از پیش از نامزد حزب دموکرات به دلیل حمایت‌هایی که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و معاونش «کامالا هریس» از رژیم صهیونیستی در جریان نزدیک به یک سال جنگ این رژیم علیه نوار غزه به عمل آورده‌اند رویگردان شده‌اند؛ رویدادی که نشان‌دهنده گسترش هر چه بیشتر ابعاد اعتراضات و محکومیت‌ها علیه جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های واشنگتن از این جنایات در جامعه آمریکا است.

در نامه‌ درخواستی که از سوی رهبران مسلمانان آمریکا امضا شده نوشته شده است: «شاید ما خبر از اتفاقات آینده نداشته باشیم اما این را می‌دانیم که اجازه نخواهیم داد با رای دادن و حمایت کردن به نفع دولتی که در ریخته شدن خون این تعداد از برادران و خواهران ما نقش داشته، دستانمان را لکه دار کنیم.»

نگارندگان این نامه از مسلمانان آمریکا درخواست کردند به جای رای دادن به نامزدهای ۲ حزب دموکرات یا جمهوریخواه که به یک میزان حامی رژیم صهیونیستی هستند، به کاندیداهای احزاب ثالث از جمله «جیل استاین»، نامزد ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا که در هفته‌های اخیر بیش از پیش به دلیل محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بین جامعه مسلمانان محبوبیت پیدا کرده، رای بدهند.

در متن این نامه خطاب به رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی تصریح شد: «ما می‌خواهیم کاملا واضح از شما بخواهیم که در خانه نمانید و انتخابات را تحریم نکنید. امسال با رای دادن به نامزد ریاست جمهوری یک حزب ثالث موضع خود را بیان کنید. چیزی که همین قدر مهم است این است که از تمام انتخاب‌های برگه‌های رای برای رای دادن به کاندیداها و سیاست‌هایی که حامی حقیقت و عدالت هستند استفاده کرده تا تضمین کنید صدای شما در تمامی سطوح شنیده می‌شود.»

به نوشته وبگاه «میدل ایست آی»، این نامه در شراکت با کارزاری تحت عنوان «هریس را رها کنید» منتشر شد. بیش از ۳۶ تن از رهبران، امامان جماعت و چهره‌ها و روحانیون مسلمان ارشد سراسر آمریکا این نامه را امضا کرده‌اند.

قبل از این هم یک سازمان فراگیر نمایندگی کننده از چندین گروه متعلق به مسلمانان آمریکا نیز به شکلی مشابه از اعضای این سازمان درخواست کرد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده به سراغ نامزدهای احزاب ثالث شامل جیل استاین، دکتر کورنل وست، نامزد حزب سوسیالیسم، کلودیا دلا کروز، نامزد حزب «لیبریشن» یا چیس اولیور، نامزد حزب «لیبرتارین» بروند.

با وجود جهش در اقبال رای‌دهندگان مسلمان آمریکا به نامزدهای احزاب ثالث در طول ماه گذشته، اما همچنان گروه‌هایی نیز هستند که مسلمانان آمریکا را به رای دادن به نفع دموکرات‌ها در ماه نوامبر تشویق می‌کنند.

جنبشی موسوم به «کارزار غیرمتعهدها» در زمانی که جو بایدن در رقابت انتخابات مقدماتی حزب دموکرات نامزد شده بود به خاطر حمایت‌های او از اسرائیل در جنگ غزه خواستار رای ندادن به بایدن در آن رقابت شده بود اما اوایل ماه جاری میلادی در بیانیه‌ای عنوان کرد هر چند به طور کاملا رسمی کامالا هریس را مورد حمایت قرار نمی‌دهد اما از نظر این جنبش، رای دهندگان نباید به کاندیدایی غیر از هریس رای بدهند.

یک گروه مسلمان آمریکایی دیگر به نام «اِمگِیْج» نیز که در زمان کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ شهرت یافته بود هفته پیش رسما به اعلام حمایت از کامالا هریس پرداخت. حذیفه احمد، مدیر ارتباطات گروه موسوم به «هریس را رها کنید» گفت نامه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد هر گروه مسلمانی در آمریکا که از حزب دموکرات حمایت کند دارد بر خلاف جریان اکثریت جامعه مسلمانان این کشور رفتار می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی در پنجم نوامبر برگزار خواهد شد که طبق نظرسنجی‌ها رقابت سختی بین هریس و رقیب جمهوریخواهش، دونالد ترامپ وجود دارد.

در برخی نظرسنجی‌های سراسری هریس با درصد کمی بر ترامپ برتری دارد در حالی که ترامپ نیز در چند ایالت کلیدی مثل میشیگان و ویسکانسین بر هریس برتر است.

گروه های حامی دموکرات‌ها همچنان که در نظرسنجی‌ها هیچ کدام از ۲ کاندیدای دموکرات یا جمهوریخواه برتری قاطعی نداشته‌اند در تبلیغات خود در رسانه‌های اجتماعی هشدار داده‌اند هر کسی که به هریس رای ندهد راه را برای بازگشت ترامپ به کاخ سفید هموار کرده است.

رهبران مسلمانان آمریکا در نامه خود تصریح کردند کسانی که به رای‌دهندگان رویگردان از هریس هشدار می‌دهند که دارند راه را برای ترامپ هموار می‌کنند، در حال رعب افکنی هستند.

در این نامه تصریح شد:‌ رای ندادن به هریس هرگز به معنی تایید دستورکار نژادپرستانه و خبیثانه ترامپ نیست؛ دستور کاری که شامل پیشبرد منافع آپارتایدی و نسل کشی به اجرا در آمده از سوی یک طرف خارجی است اما به دروغ ادعا می‌کند که آمریکا را در اولویت قرار داده است. این مطالبه به معنی اولویت بخشیدن به انسانی و باور دینی ما و  موضع گرفتن به نفع عدالت و رد هر کسی که از این شرارت حمایت و آن را تایید کرده و وعده تداوم آن را داده، محسوب می‌شود.»

رهبران مسلمانان آمریکا تصریح کردند از اتفاقاتی که ممکن است با ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید رخ دهند کاملا مطلع هستند.

 ترامپ در دوره ریاست جمهوری قبلی خود دست به ممنوع کردن ورود اتباع چندین کشور مسلمان به آمریکا زده و امتیازات اقتصادی و سیاسی چشمگیری را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد و همچنین تلاش کرد روابط بین این رژیم با چند کشور عربی را با به حاشیه راندن فلسطینی‌ها عادی سازی کند.

این رهبران مسلمان در نامه مذکور تاکید کردند دولت بایدن نه تنها تلاش چندانی برای لغو این سیاستهای ترامپ نکرد بلکه حتی در برخی موارد آنها را تقویت هم کرد.

آنها تصریح کردند: «ما تصدیق می‌کنیم سرکوب‌ ده‌ها میلیون تن از مردم در داخل این مرزها منحصر به یک حزب سیاسی تنها نبوده بلکه یک مساله نظام‌مند است و برای سرکوب کسانی که به حاشیه رانده‌ شده‌اند طراحی شده است. ما با مشاهده سرکوب خشونت‌آمیز کمپ‌های معترضان ضد نسل‌کشی در غزه، رفتارهای غیرانسانی با پناهجویان و آوارگان و قتل مارسلوس خلیفه ویلیام، امام جماعت آمریکایی با مجوز دولت آمریکا فهمیده‌ایم دست سرکوبگر دولت در آمریکا فراتر از خط مشی‌های حزبی عمل می‌کند.»

نگارندگان این نامه درخصوص رخدادها و جنایات اتفاق افتاده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از سوی صهیونیست یادآور شدند: «این فقط یک تراژدی دیگر نیست؛ این یک نسل کشی عمدی حساب‌شده و حمله به بنیان‌های مذهب ما با تامین شدن توسط دلارهای مالیاتی پرداختی ما بوده و دولت بایدن-هریس از آن کامالا حمایت کرده و در آن همدست است.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071008065
  • خبرنگار : 71415