معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان:

عسل‌های البرز خاصیت دارویی دارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی البرز از برداشت ۷۹۱ تن عسل در سال گذشته خبر داد و گفت: بیشتر عسل‌های تولیدی استان به سبب تنوع گیاهی منطقه جاده چالوس، شهرستان طالقان و کوهستانی بودن این مناطق، دارای کیفیت و خاصیت دارویی هستند.

اصغر حیدری در گفت و گو با ایسنا گفت: به منظور ساماندهی و ثبت مشخصات زنبورستان‌های استان البرز و مهاجر از سایر استان‌ها، بازدید میدانی سرشماری زنبورستان‌ها همزمان با سایر استان‌های کشور از هفت مهرماه آغاز و تاپایان روز ۱۹ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تعداد جمعیت کلنی‌های زنبور عسل در دنیا حدود ۱۰۱ میلیون کندو و میزان تولید عسل حدود ۱.۷۷ میلیون تن در سال است. ایران بعد از کشورهای چین و ترکیه رتبه سوم تولید عسل را به میزان ۱۲۱ هزار تن با سرانه مصرف ۱.۳۵ کیلوگرم به خود اختصاص داده است.

حیدری ادامه داد: براساس سرشماری زنبورستان‌ها در سال ۱۴۰۲ در استان، حدود ۸۲۸ بهره بردار با تعداد ۸۳ هزار و ۷۵۲ کلنی زنبور عسل وجود دارد که از این تعداد کندو، میزان ۷۹۱ تن عسل برداشت شده است. برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۳ با توجه به بارندگی در حد نرمال، شرایط آب و هوایی مناسب و افزایش پوشش گیاهی فصل بهار، بیش از ۸۲۰ تن عسل برداشت شود.

وی بیان کرد: بیشترین کلنی‌های زنبور عسل مربوط به شهرستان‌های طالقان و ساوجبلاغ است. همچنین بیشتر عسل‌های تولیدی استان به سبب تنوع گیاهی منطقه جاده چالوس و شهرستان طالقان و کوهستانی بودن مناطق یاد شده، دارای کیفیت و خاصیت دارویی هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین زنبوداران استان از حالت تک محصولی خارج شده و به دنبال تکمیل زنجیره کامل صنعت زنبور داری هستند. در این راستا علاو بر برداشت عسل، تولیدات جانبی زنبور عسل شامل ژل رویال، موم، گرده، بره‌موم و نان زنبور عسل از گرده را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: استان البرز دارای رتبه ششم کشور در میزان تولید ژل رویال به میزان ۷۰۹ کیلوگرم و بالاترین رکورد تولید ژل رویال در کشور به ازاء هرکندو به میزان ۱۹۱ گرم را دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403070906847
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها