زنگ خطر کوچ سرمایه‌گذاران از صنعت مرغداری

گرچه سال‌هاست که دغدغه مسئولان کشور بر تولید و حمایت از تولیدکنندگان متمرکز شده است اما همچنان شاهد مشکلات عمده در بخش تولید هستیم تا جایی که به دلیل وجود همین مشکلات تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان توانایی ادامه فعالیت را نداشته و بعضاً مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده‌اند.

یکی از این حوزه‌های تولید صنعت مرغداری است که گرفتار مشکلاتی است که در صورت بی‌توجهی برای رفع مشکلات این حوزه، بیم کوچ سرمایه‌ها از این صنعت و ورشکستگی مرغداران می رود.

سرمایه در گردشگر و عدم همکاری مسئولان مهم‌ترین مشکلات

محمد محمدپور یکی از مرغداران خراسان رضوی در گفت و گو با ایسنا وضعیت این صنعت را نگران کننده دانست و افزود: قطعاً اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد به زودی شاهد ورشکستگی بسیاری از مرغداران خواهیم بود.

وی که در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، شاندیز، خراسان جنوبی و سایر مناطق دارای پولت‌های پرورش مرغ تخم‌گذار است، اظهار کرد: متأسفانه در برخی شهرهای خراسان رضوی همکاری لازم برای توسعه این صنعت صورت نمی‌گیرد.

وی در همین خصوص گفت: گرچه در شهرستان خلیل‌آباد اقدام به احداث مرغداری پرورش پولت ۷۵ هزار قطعه‌ای با سرمایه شخصی ۳۰ میلیارد تومانی کرده‌ام، اما هیچ همکاری برای تأمین آب مورد نیاز و تخصیص تسهیلات صورت نگرفته است.

این مرغدار با اشاره به اینکه در مراجعاتی که داشته‌ایم پاسخ مشخصی دریافت نشده است، تصریح کرد: علیرغم اینکه مدت‌هاست این مجموعه احداث شده و مسئولان در بازدیدهایشان تأکید بر همکاری و رفع مشکلات داشته‌اند اما اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: ابتدا که برای احداث مرغداری پرورش پولت مجوز گرفته شد با تأمین آب به میزان ۴۰۰ مترمکعب موافقت شد، اما اکنون که زمان بهره‌برداری رسیده با این اقدام مخالفت می‌کنند.

محمدپور با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار گفت: هرچند برای مرغداری خلیل‌آباد با اختصاص ۱۰ میلیارد تومان موافقت شده اما بانک عامل هنوز تخصیص نداده است.

وی نبودِ سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات پیش روی فعالان این حوزه دانست و اظهار کرد: متأسفانه در تأمین نهاده‌ها هم با مشکلات جدی مواجه‌ایم و حمایتی صورت نمی‌گیرد.

این مرغدار افزود: نهاده مورد نیاز را از بازارگاه تأمین می‌کنیم، اما چون هنگام خرید از آنها مبلغ نهاده ۸۰۰۰ تومان و در بیرون ۶۰۰۰ تومان بوده مقرر شده الباقی مبلغ را به ما برگردانند که تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

وی آینده وضعیت مرغداری را در خطر دانست و گفت: ما تخم مرغ را نسیه می‌فروشیم و با وعده یک ماه تا ۴۰ روز می‌دهیم اما دان مورد نیاز را باید نقد خریداری کنیم.

محمدپور با بیان اینکه بسیاری از مرغداری‌ها به خصوص مرغداری‌های کوچک در آستانه ورشکستگی قرار دارند، تصریح کرد: درخواست ما از دولت حمایت بیشتر از مرغداران است.

صنعت مرغداری در خطر است

مهدی شتردار یک فعال صنعت مرغداری در گفت و گو با ایسنا گفت: حمایت‌ها صورت نگیرد خیلی زود صنعت مرغداری در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

وی نقش پرورش طیور در امنیت غذایی جامعه را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به گران بودن گوشت دام سبک و سنگین، تولید و مصرف مرغ در تأمین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

وی صنعت مرغداری را نیازمند حمایت بیشتر دانست و اظهار کرد: قطعاً اگر حمایت لازم صورت نگیرد، مرغداری‌ها نه تنها با مشکلات جدی مواجه شده بلکه یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد.

این فعال صنعت مرغداری با تأکید بر اینکه نباید نسبت به مشکلات مرغداران که در این شرایط با مشکلات فراوانی، تولید را ادامه می‌دهند بی‌تفاوت بود، خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌ها صورت نگیرد خیلی زودتر از آنچه فکر کنیم صنعت مرغداری در معرض خطر قرار می‌گیرد.

شتردار با بیان اینکه باید با حمایت‌های مختلف رغبت مرغداران را به ادامه کار بیشتر کرد، گفت: علیرغم وجود تمامی مشکلات، توان خود را در راستای اشتغال‌زایی و تولید بیشتر به کار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به گرانی نهاده‌ها اظهار کرد: برخی مرغداران دیگر توان کار را ندارند و از ادامه فعالیت خود منصرف شده‌اند.

صنعت مرغداری نیاز به نگاه آینده نگرانه

مرتضی امامی مدیرعامل تعاونی مرغداران کاشمر در ادامه با برشمردن مشکلات این صنعت اظهار کرد: یک سری مشکلات در بازار وجود دارد که می‌طلبد بهترین آینده‌نگری را داشته باشیم.

وی بالا بودن قیمت جوجه یک روزه ۵۰ تا ۸۰ درصد بالای قیمت مصوب، وجود واسطه‌ها و عدم نظارت دستگاه‌های مسئول را از مهم‌ترین دلایل قیمت بالای جوجه برشمرد.

مدیرعامل تعاونی مرغداران کاشمر بیان کرد: قیمت پایین مرغ زنده به دلیل افزایش آمار جوجه ریزی در سطح کشور و افزایش عرضه و کاهش تقاضا به دلیل کاهش توان خرید مردم، باعث ضرر و زیان واحدهای مرغداری یا حداقل عدم سوددهی آنها طی هفت ماه گذشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات قیمتی نهاده‌ها (سویا و ذرت) و عدم ثبات قیمت دان تولیدی کارخانجات خوراک دام مشکلات بسیاری را در پی دارد، تصریح کرد: عدم اقدام به خرید مرغ تولیدی مازاد بر مصرف بازار توسط سازمان پشتیبانی امور دام برای انجماد موجب شده که در زمان افزایش عرضه، مرغ زنده تا کیلویی ۱۰ هزار تومان زیر قیمت مصوب به فروش برسد.

امامی همچنین کمبود سرمایه در گردش واحدهای مرغداری را از دیگر مشکلات دانست و گفت: مرغداران به دلیل نداشتن سرمایه کافی اقدام به عقد قرارداد تولید قراردادی با زنجیره‌ها و کارخانجات خوراک دام می‌کنند که این موجب می‌شود در پایان سال سود ناچیزی نصیب‌شان شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای تولید جوجه یک روزه مزارع مرغ مادر همانند واحدهای مرغ گوشتی از سهمیه نهاده یارانه‌ای از جمله ذرت و سویا برخوردار هستند و تعیین قیمت مصوب برای جوجه یک روزه از طرف جهاد کشاورزی مبلغ ۱۷۰ هزار ریال است اما جوجه‌های تولیدی از طریق واسطه‌ها تا دو برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد.

امامی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی فقط وظیفه نظارتی خود را بر بازار مرغ زنده و مرغ گرم اعمال می‌کنند و هیچ توجهی به قیمت جوجه و افزایش هزینه‌های تولید مثل دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل و نقل و تورم سال جاری ندارند، ضمناً تمامی مواد مصرفی مرغداری‌ها از جمله دارو و واکسن به قیمت آزاد تهیه می‌شود و قیمت مصوب مرغ زنده مربوط به سال ۱۴۰۲ است.

مدیرعامل تعاونی مرغداران کاشمر همچنین گفت: نکته دیگر اینکه بعضی از واحدهای جوجه‌کشی جوجه‌های تولید نژاد آرین را با سایر سویه‌ها مخلوط کرده که این موضوع ضرر زیادی برای مرغداران به همراه دارد و از سویی سود خوبی نصیب مزارع مادر می‌کند.

با توجه به مشکلات پیش روی صنعت مرغداری می‌طلبد مسئولان هر چه زودتر برای جلوگیری از فرار سرمایه این حوزه به بخش‌های غیر مولد که به خطر افتادن امنیت غذایی جامعه را در پی دارد برای رفع مشکلات این حوزه تلاش کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070906706
  • خبرنگار : 30147