بسته اخبار علم و فناوری

مانور مداری موفق ماهواره «چمران-۱»/کاوش تلسکوپ فضایی جیمز وب در یک کهکشان عجیب

دنیای علم و فناوری امروز جمعه، ۶ مهر شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

شاید جو مریخ جلوی چشم‌مان بوده و نمی‌دیدیم!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که جو مریخ ممکن است در نگاه ساده از چشم ما پنهان شده باشد، زیرا توسط مواد معدنی موجود در خاک سیاره سرخ جذب شده است. اگر پوشش گازی مریخ بیش از سه میلیارد سال پیش به سطح آن رفته باشد، می‌تواند توضیحی برای این باشد که چگونه این سیاره همسایه زمین تا این حد با جهان ما متفاوت شده است و به طور بالقوه توانایی خود را برای میزبانی از حیات از دست داده است.

بومی‌سازی پکرهای میادین نفتی با طعم نانو

پکرها از جمله تجهیزات درون چاهی نفتی به شمار می‌روند که در فرآیندهای مربوط به تعمیر، نگهدازی و ازدیاد برداشت از چاه‌های نفتی به کار می‌روند و این ابزار که تاکنون وارداتی بوده است، به همت متخصصان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از فناوری نانو، به تولید رسیده و هم‌اکنون در میادین نفتی به کار می‌رود و به گفته آنها قیمت نمونه داخلی ۳۰ درصد کمتر از نمونه‌های جهانی است.

«چمران-۱» با موفقیت ماموریت اثبات مانور مداری را اجرا کرد

مدیر گروه ساخت ماهواره «چمران-۱» از اجرای موفق این ماهواره برای ماموریت اثبات فناوری مانور مداری خبر داد. محرم غیاثوند در این باره گفت: پس از اطمینان از صحت عملکرد زیرسامانه‌های ماهواره «چمران-۱» و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده اجرای ماموریت اصلی با هدف اثبات فناوری مانور مداری شد.

جایزه روستاآزاد؛ کاری نوآورانه در عرصه حکمرانی

عضو کمیته تخصصی «فرهنگ حکمرانی» جایزه روستاآزاد با بیان اینکه برگزاری جایزه روستاآزاد یک کار نوآورانه است، گفت: با توجه به اینکه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد به موضوع فرهنگ توجه کرده، می‌توان گفت که این جایزه به معنای واقعی یک حرکت جدید در عرصه حکمرانی کشور است. محمد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اندیشکده حکمرانی شریف اولین دوره جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را مهر ماه سال جاری برگزار می‌کند، اظهار کرد: برگزاری جایزه روستاآزاد یک کار نوآورانه است؛ چرا که این جایزه به طور همزمان به مقوله حکمرانی و فناوری توجه می‌کند.

طوفان «هلن» از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی

ناسا ویدئویی را از طوفان «هلن» منتشر کرده که از مدار زمین گرفته شده است و طوفان را در حال نزدیک شدن به زمین در سواحل شرقی فلوریدا نشان می‌دهد. دوربین‌های «ایستگاه فضایی بین‌المللی» نماهای زنده را از طوفان هلن در ساعت ۱۲:۵۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی ثبت کردند. این ویدئو در حالی ثبت شد که ایستگاه فضایی بین‌المللی بر فراز طوفان و جنوب شرقی آمریکا اوج گرفت.

ناسا در ساخت زیردریایی غرق‌شده نقش نداشته است

یکی از مقامات ناسا در جلسه استماع با هیئت تحقیقات دریایی گارد ساحلی گفت که ناسا در ساخت زیردریایی «تایتان» شرکت «اوشن‌گیت» دخالتی نداشته است. «جاستین جکسون»(Justin Jackson)، مهندس مواد ناسا گفت که این آژانس قصد داشت در ساخت و آزمایش بدنه فیبر کربن نقش داشته باشد،اما همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ مانع از ایفای این نقش شد. در واقع، ناسا با اوشن‌گیت درباره ساخت یک ماکت در مقیاس یک سوم زیردریایی تایتان مشورت کرد، نه زیردریایی واقعی که با پنج سرنشین هنگام رفتن به سمت بقایای کشتی «تایتانیک» غرق شد.

جاسوسی تلسکوپ جیمز وب درباره یک کهکشان عجیب

تلسکوپ فضایی جیمز وب به بررسی یک کهکشان به نام «GS-NDG-9422» پرداخته که حدود یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته و در واقع ممکن است حلقه گمشده تکامل کهکشان را بین اولین ستارگان و کهکشان‌های کیهان ارائه دهد. «الکس کامرون»(Alex Cameron)، ستاره‌شناس «دانشگاه آکسفورد» گفت: GS-NDG-9422 به ما کمک می‌کند تا بفهمیم داستان کیهانی چگونه آغاز شد. اولین فکر من در نگاه کردن به کهکشان این بود که عجیب به نظر می‌رسد؛ این دقیقا همان چیزی است که تلسکوپ جیمز وب برای آشکار کردن آن طراحی شده است.

اولین نیروگاه زمین‌گرمایی جهان در آمریکا ساخته می‌شود

«وزارت نیروی هوایی آمریکا»(DAF) اولین قرارداد خود را برای فهمیدن این موضوع منعقد کرده است که آیا یک نیروگاه با استفاده از «سیستم‌های زمین‌گرمایی» تحت فشار می‌تواند انرژی پاک مورد نیاز یک پایگاه را با هدف دستیابی به انعطاف‌پذیری سیستم‌های انرژی تولید کند. این قرارداد به شرکت «سیج ژئوسیستمز»(Sage Geosystems) واقع در تگزاس یک کمک مالی ۱.۹ میلیون دلاری اعطا می‌کند تا پروژه مورد نظر را انجام دهد.

ماموریت جدید اروپا برای تماشای سوختن یک ماهواره

یک ماهواره «آژانس فضایی اروپا» در سال ۲۰۲۷ پرتاب خواهد شد تا سوختن خود را هنگام بازگشت به زمین به نمایش درآورد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070604479
  • خبرنگار : 71604