اخبار سیاسی ۴مهر؛ احتمال طرح مجدد استعفای حسین‌زاده/نوید پیروزی حزب‌الله

«دیدار پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر انقلاب»،‌ «سفر پزشکیان به نیویورک» و «مخالفت با استعفای حسین زاده» از موضوعات مهم خبری چهاردم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،  در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس، جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه جهاد و مقاومت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در بخشی از بیاناتشان در این دیدار با اشاره شرایط کنونی منطقه و جنایات رژیم صهیونی در غزه و لبنان، مجاهدت و ایستادگی نیروهای جبهه مقاومت در فلسطین و حزب‌الله در لبنان را از جنس جهاد فی سبیل‌الله در دوران دفاع مقدس خواندند و تاکید کردند: به‌رغم حوادث تلخ و جنایات رژیم غاصب صهیونی در غزه، کرانه باختری و لبنان، تاکنون پیروز صحنه طرفِ جهاد فی سبیل الله بوده است و به توفیق الهی پیروز نهایی این صحنه، جبهه مقاومت و حزب‌الله خواهند بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با تأکید بر اینکه امروز به برکت ایستادگی و حضور ملت ایران در عرصه‌های مختلف، جرأت حمله به مرزهای ایران وجود ندارد، افزودند: آنها امروز به شکل دیگری مشغول موذی‌گری و عناد هستند و باید از بن دندان درک کرد که علت خصومت‌ها، بهانه‌هایی همچون انرژی هسته‌ای و حقوق بشر و حقوق زن نیست بلکه آنها با سخن نوی جمهوری اسلامی در مقابل نظم فاسد جهانی مخالف هستند و تا وقتی که مردم و نظام اسلامی حرف زور آنها را قبول نکنند این مخالفت‌ها برطرف نمی‌شود که البته حرف زور آنها را قبول هم نخواهیم کرد.

****

سیدحسن خمینی در نامه‌ای به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، ضمن تجلیل از مجاهدت برادران و خواهران غیور لبنانی، برای همراهی در راه دفاع از کیان اسلام و جهاد در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام آمادگی کرد.

سید حسن خمینی در این نامه آورده است: اینجانب همانند همه فرزندان معنوی خمینی کبیر، در کمال افتخار خدمت شما برادر مجاهد اعلام می دارم که در راه دفاع از کیان اسلام و در مسیر جهاد با رژیم نامشروع صهیونیستی آماده هر گونه خدمت هستم و مهیای آنم که در هر سنگری که لازم بدانید همراهتان باشم. فافوز معکم فوزا عظیما. 

****

در پی آنکه عبدالکریم حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم که به سمت معاون رئیس جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری منصوب شد، در جسله علنی امروز مجلس شورای اسلامی موضوع استعفای وی از نمایندگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

با توجه با مخالفت نمایندگان با استعفای حسین زاده، یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا امکان طرح مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی وجود دارد یا خیر، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

احمد نادری با اشاره به اینکه ماده ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره مسکوت است، ادامه داد: با توجه به این‌که در تاریخ مجلس شورای اسلامی این اتفاق رخ نداده که رئیس جمهور دوبار نامه دهد یا این‌که استعفا دوبار مطرح شود، آیین‌نامه در این خصوص مسکوت است و شاید در آینده ما نسبت به اصلاح آیین‌نامه اقدام کنیم ولی به هرحال اگر مجددا تقاضای استعفا با نامه جدید رئیس جمهور مطرح شود، تفسیر با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و براساس نظر کارشناسی معاونت قوانین است؛ ما منتظر نظر دولت هستیم تا بعد از آن در این باره تصمیم‌گیری شود

امروز همچنین سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از تایید لایحه حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب موسوم به لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان خبر داد و افزود: خوشبختانه لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تائید شورای محترم نگهبان رسید و به مجلس ابلاغ شد و به زودی ریاست مجلس این قانون را ابلاغ خواهند کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم آخرین تغییرات و جزئیات طرح تعطیلی آخر هفته‌ها و کاهش ساعات اداری را تشریح کرد و گفت: این طرح هنوز هم در کمیسیون اجتماعی در جریان و در حال چکش کاری است. تلاش می‌کنیم تا انتقادات و نظرات را در بررسی ‌ها اعمال کنیم. احتمالا تا دو هفته آینده این طرح به صحن علنی بیاید.

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) چهارم مهر ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

****

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومین روز از سفر خود به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و علاوه بر شرکت در نشست‌های موضوعی دیدار و گفت‌وگوهای جداگانه‌ای هم با روسای جمهور کشورهای مختلف داشت.

مسعود پزشکیان در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد که باید هرچه زودتر آتش‌بس دائمی در غزه و لبنان برقرار گردد و وحشی‌گری و جنایت اسرائیل خاتمه یابد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

گزارش ایسنا از دومین روز سفر مسعود پزشکیان به نیویورک را می توانید در این لینک مرور کنید.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

رئیس جمهور اثبات کرد ایران در پی صلح جهانی است

رئیس‌جمهور در سازمان ملل تبیین کرد که ما به‌دنبال آرامش در منطقه‌ایم

رئیس جمهور در سازمان ملل پیام صلح به جهانیان داد

****

بعد از ظهر امروز مراسم تودیع و معارفه میثم لطیفی و علاء‌الدین رفیع‌زاده روسای پیشین و فعلی سازمان اداری استخدامی کشور، با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

محمدرضا عارف در این مراسم خاطاب به سازمان امور استخدامی و اداری تاکید کرد که جز براساس ضوابط یک نفر را هم نپدیرید، به نیابت از رئیس جمهور می‌گویم، اگر آقای پزشکیان هم کسی را معرفی کرد که شرایط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را ندارید.

****

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش هم دراظهاراتی ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند ساخت بالگرد ملی، با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت موتور آن خبر داد که این بالگرد بومی تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403070403453
  • خبرنگار : 71381

برچسب‌ها