سخنرانی پزشکیان در سازمان ملل؛ اسرائیل و آمریکا در انزوا قرار گرفتند

استاد دانشگاه با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد: با وجود اینکه آقای پزشکیان دانش‌آموخته سیاست و حقوق و روابط بین الملل نیستند، اما صحبت خوب و متینی را ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، «مسعود پزشکیان» بامداد چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ به وقت تهران در سخنرانی خود در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: باید هرچه زودتر آتش‌بس دائمی در غزه و لبنان برقرار گردد و وحشی‌گری و جنایت اسرائیل خاتمه یابد.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش‌بسی دائمی برقرار شود، تصریح کرد: وحشی‌گری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان، پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند، باید متوقف شود. رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.

پزشکیان در آغاز سخنرانی‌اش یادآور شد: سال گذشته، رئیس‌جمهور خدمتگذار کشورم، «سید ابراهیم رئیسی» از همین سخنگاه با شما سخن گفت. او در راه خدمت به مردم ایران شهید شد. روحش شاد. من اینک برای اولین بار از جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران با شما سخن می‌گویم. مردم ما در انتخاب من به شعار محوری «وفاق ملی» رأی دادند.

وی افزود: این شعار منطبق بر دستور خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم است. مطابق آموزه‌های قرآن در آفرینش، انسان‌ها همگی از یک ریشه‌اند. پیامبران آمده‌اند که اختلافات را بر مبنای کتاب حل و فصل کنند. انسان‌ها اختلاف نمی‌کنند مگر آنکه زیاده‌طلبی و تمامیت‌خواهی آنان را از راه حق دور کند.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امام علی (ع) خطاب به یکی از فرمانداران می‌فرماید با تمام وجود به مردم مهر بورزید، محبت کنید و لطف خود را شامل حال آنان بگردانید، مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنید؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.

سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل

فلسطین، اوکراین و برجام

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین تاکید کرد: تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان، بازگرداندن حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین است. پیشنهاد می‌کنیم تمامی مردم فلسطین، چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنانی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به مساله جنگ روسیه و اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تامین و تضمین امنیت خود است، نه ایجاد ناامنی برای دیگران،  ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ کس سر جنگ و دعوا نداریم. ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به موضع هسته‌ای و برجام نیز خاطرنشان کرد: تحریم‌های یکجانبه مردم را هدف قرار داده و در پی نابودی بنیان‌های اقتصادی ایران است. هدف، امنیتی‌سازی ایران است و نتیجه آن، ناامنی همگان. سیاست فشار حداکثری زمانی علیه ملت ایران به کار گرفته شد که ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای‌، به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود. ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل

رویکرد «پزشکیانی» در سازمان ملل

«مهدی ذاکریان» در گفت‌وگو با ایسنا گفت که حتما سخنان رئیس‌جمهور با ملاحظات و مشاوره‌های معاونان و وزیران و مشاوران وی نهایی شده است، اما به طور کلی سخنان آقای پزشکیان را منطبق با دیدگاه و سخنانی که تاکنون از او شنیده‌ایم، دیدم.

وی ادامه داد: نگاه رئیس‌جمهور در تمامی موضوعاتی که در سخنرانی‌اش به آن پرداخت مبتنی بر تقوا، عدالت و پاکدستی بود. اینکه صحبت‌هایشان را با ادای احترام به رئیس جمهور فقید کشور آغاز کردند حاکی از روحیه و باطن پاک و بی‌آلایش و با تقوای ایشان است. به هر حال همه می‌دانیم در داخل و خارج که دولت آقای پزشکیان با دولت مرحوم رئیسی در نگاه و روش تفاوت‌های زیادی داشتند و این بر کسی پوشیده نیست، اما آقای پزشکیان در کمال ادب و احترام به آقای رئیسی سخنان خود را آغاز کرد که معتقدم شیوه‌ جدیدی از حکمرانی را به همه به ویژه به برخی افراد و شخصیت‌ها در داخل کشور یاد دادند. او خواست به برخی‌ها یاد دهد با فحاشی و تهمت زدن کار پیش نمی‌رود و قطعا این برای جهانیان هم مایه شگفتی است؛ این رویکردی «پزشکیانی» و نشانه سلامت نفس و تقوای ایشان است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد، همان طور که تاکنون از آقای پزشکیان دیدیم و شنیدم، بسیار در کلام و سخنانشان به آیات قرآن اشاره دارند و در صحبت های انتخاباتی‌شان هم شاهد بودیم و توجه خاصی به نامه امام علی به مالک اشتر هم داشته و دارند و در سخنرانی شب گذشته هم این را دیدیم. در نامه‌ امام علی اصول حقوق بشری آمده است که امروز جامعه بین‌الملل سعی بر اجرا و تحقق آنها دارد و آقای پزشکیان در بهترین جا یعنی در مجمع عمومی سازمان ملل که مدعی حمایت از حقوق بشر و ترویج آن است، این سخنان را تکرار و یادآور شد، نقل قول ایشان از امام علی مبنی بر اینکه « با تمام وجود به مردم مهر بورزید، محبت کنید و لطف خود را شامل حال آنان بگردانید، مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنید؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند.» نهایت و عمق نگاه وی را به مسائل ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نشان داد. این نقل قول و جمله، تمامی ملت‌های جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر رفع فقر و برپایی صلح و عدالت در دنیا گفت: آقای پزشکیان بحث عدالت و فقر را مطرح کرد که اتفاقا در چارچوب برنامه توسعه پایدار سازمان ملل این مسائل مورد توجه است.

سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل

سخنان راهگشای پزشکیان برای صلح‌دوستی و آشتی در منطقه

ذاکریان با بیان این که در مجموع ارزیابی مثبتی از صحبت‌های آقای پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل دارم، اظهار کرد: صحبت‌های ایشان برای صلح‌دوستی و برگزاری رفراندوم در میان فلسطینیان و آشتی در منطقه در شرایطی که اسرائیل، لبنان را به خاک و خون می‌کشد و غزه را نابود کرده است و حقوق بشر را در تمامی سطوح نقض می‌کند، در اوکراین جنگ است و در افغانستان وضعیت حقوق بشر به شکلی خطرناک ادامه دارد، راهگشا بود. الان درها باز شده است و ایران می‌تواند در مساله لبنان به گونه‌ای ورود کند، به شکلی که اثر آن نه تنها پایان درگیری‌ها در این کشور را در پی داشته باشد بلکه در مساله اوکراین و غزه و هم‌چنین رفع تحریم‌ها و احیای برجام هم اثرگذار باشد. معتقدم ایران این قدرت و توان را دارد، اگر اراده این کار شکل بگیرد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تمایل ایران برای احیای برجام و تکرار این موضع از سوی رئیس‌جمهور در سازمان ملل اظهار کرد: ۲  طرف بر این باورند که روش‌های گذشته دیگر برای احیای این توافق کارگر نیست و باید شیوه‌ای تازه را به کار گرفت، به شرطی که همه طرف‌ها از جمله آمریکا برای این کار آماده باشند و صرفا نخواهند یک طرف یعنی ایران به تعهداتش پایبند باشد. الان کار آقای عراقچی هم زیاد شده است و باید برای این مساله راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کنند. تلاش‌های زیادی در دولت آقای روحانی و مرحوم رئیسی برای احیای برجام صورت گرفت، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید، با این حال به نظر می آید امروز امکان این مساله بیشتر مهیاست. باید منتظر پیشنهادهای عملی طرفین باشیم.

سخنرانی پزشکیان در جمع مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی

پزشکیان در عمل دست اسرائیل و آمریکا را بست

وی درباره سخنان رئیس‌جمهور در نیویورک که گفته بود اگر اسرائیل سلاحش را زمین بگذارد ایران هم سلاح زمین می‌گذارد، اظهار کرد: به نظر من آقای پزشکیان با این صحبت حمله رو به جلو کردند و همه دهان‌ها را بستند که به ایران به خاطر شرایط منطقه اعتراض داشتند. او بدون اینکه درگیر شعارزدگی و توهم باشد مستقیم و صریح موضعی را مطرح کرد که در عمل دست اسرائیل و آمریکا را بست و جایی برای حرف زدن اسرائیل در دنیا باقی نگذاشت و به نظرم باید از این موضع در ایران حمایت شود. 

با سخنان پزشکیان در موضوع خلع سلاح، اسرائیل و آمریکا در انزوا قرار گرفتند

ذاکریان ادامه داد: اسرائیل و آمریکا با این موضع‌گیری در انزوا قرار گرفتند. این موضع به هیچ وجه نافی حق دفاع مشروع ایران نبوده و نیست؛ بلکه اشاره دارد که اگر آنها دست از تنش و درگیری و ایجاد مزاحمت بردارند مساله حل می‌شود. در مکتب تشیع جهاد ابتدایی حرام است مگر اینکه امام زمان حضور داشته باشد و جهاد دفاعی مجاز است. معتقدم آقای پزشکیان به مانند یک حقوقدان بین‌المللی صحبت کردند و بحث دفاع مشروع را به خوبی طرح کردند. اظهارات ایشان مبنی بر اینکه سلاحی در دست نداریم مگر اینکه شما به ما حمله کنید، باید با افتخار و شجاعانه در کشور و در محافل مختلف تکرار شود. 

دیدار پزشکیان و ماکرون

در موضوع لبنان می‌توانیم با فرانسه کار کنیم

این استاد دانشگاه درباره بحران لبنان و راه‌حل‌ها برای رفع این تنش به دیدار رئیس‌جمهور با امانوئل ماکرون اشاره کرد و گفت: همین که در موضوع لبنان با فرانسه داریم کار می‌کنیم و دیدار با ماکرون قابل توجه است. اما معتقدم حل مساله لبنان و فلسطین متاثر از حل و فصل موضوعاتی از جمله برجام و جنگ اوکراین است. ما قبلا هم با فرانسه در جنگ ۳۳ روزه همکاری کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم و الان هم می‌توان این کار را انجام داد. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403070403360
  • خبرنگار : 71049