روابط بین‌ فردی موثر بر سلامتی تاثیر مستقیم دارد

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان برقراری روابط بین‌ فردی موثر را یک مهارت دانست که با تمرین و تکرار کسب می‌شود و تاثیر مستقیم بر سلامت افراد دارد.

فریبا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برقراری ارتباط موثر به معنی ابراز احساسات، نیازها و نقطه‌ نظرهای فردی به‌صورت کلامی و غیرکلامی است، اظهار کرد: وقتی ارتباط برقرار می‌کنیم، دو خواسته اصلی اعم از تولید احساسات مثبت و رسیدن به هدف داریم و ارتباط در صورتی موثر خواهد بود که هر دو طرف به خواسته‌های خود برسند.

وی ادامه داد: روابط بین‌ فردی موثر به رشد شخصیتی و هویت‌یابی افراد کمک می‌کند، بهره‌وری و موفقیت را افزایش می‌دهد، باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود، سازگاری فرد را افزایش می‌دهد، باعث مقابله سازنده با استرس می‌شود و خودشکوفایی را به‌دنبال دارد.

او فراگیری چهار حوزه مهارتی را برای برقراری روابط بین‌ فردی موثر، ضروری دانست و گفت: اعتماد کردن به یکدیگر، برقراری ارتباط روشن و عاری از ابهام، پذیرش و حمایت یکدیگر و حل تعارض‌ها و مشکلات موجود در روابط بین فردی به شیوه‌ای سازنده، مهارت‌هایی است که فراگیری آنها برای برقراری روابط بین‌ فردی موثر، لازم است.

وی با بیان اینکه اعتماد کردن به یکدیگر، مهم‌ترین حوزه مهارتی در برقراری روابط بین‌ فردی موثر است، اظهار کرد: رمزآلود نبودن در مقابل دیگری، اطمینان حاصل کردن از اینکه رفتار فرد در مقابل فرد دیگر همواره یکنواخت و ثابت است، متعهدانه رفتار کردن نسبت به فرد مقابل، نشان دادن گرمی و پذیرش نسبت به دیگری، خودداری از قضاوت نسبت به فرد مقابل، قابل اعتماد بودن و صادق بودن از جمله مواردی است که توجه به آنها در برقراری روابط بین‌ فردی موثر، ضروری است.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان درباره مهارت برقراری ارتباط روشن و عاری از ابهام، بیان کرد: وقتی فردی با جملاتی صحبت می‌کند که با «تو» شروع می‌شود، فرد مقابل را در شرایطی قرار می‌دهد که احساس می‌کند باید از خود دفاع کند؛ اما وقتی جملات با «من» شروع می‌شود، فرد احساس و افکار خود را بیان می‌کند و فرد مقابل ضرورتی برای دفاع از خود احساس نمی‌کند و به اصطلاح گارد نمی‌گیرد.

وی پذیرش و حمایت یکدیگر را مهارتی مهم در برقراری روابط بین‌ فردی موثر دانست و گفت: هر فردی احساسات، دیدگاه‌ها و رفتارهای مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل، ممکن نیست دو نفر در همه چیز کاملاً هم‌عقیده و هم‌فکر باشند. مهم این است که فرد یاد بگیرد داشتن اختلاف نظر کاملاً طبیعی است و در آن صورت، ارتباط بین‌ فردی موثرتر و سالم‌تری برقرار می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070403172
  • خبرنگار : 50167