مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان

تهیه ١٧ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری در لرستان 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تهیه ١٧ نمونه بیولوژیک از گونه‌های مختلف جانوری در چارچوب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور، در شش ماه نخست امسال در استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (چهارم مهر ماه) گفت: در چارچوب قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور برای تهیه این نمونه‌ها خواستار دقت عمل در نمونه‌برداری و ارسال استاندارد آن‌ها برای تهیه بانک ژن به سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور شد.

وی ادامه داد: تهیه این نمونه‌ها با هدف غنی‌سازی و ارتقای کمی و کیفی نمونه‌های بانک زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، برابر دستورالعمل‌های مربوط انجام شده است.

او بیان کرد: این نمونه‌برداری برای نزدیک شدن بیش از پیش به استانداردهای جهانی، توسعه بانک‌های ژن و پشتیبانی از اقدامات مطالعاتی و حفاظتی در سطح جمعیت گونه‌های حیات وحش انجام شده است.

امیری اظهار کرد: از مهم‌ترین کاربردهای بانک ژن می‌توان به استخراج DNA گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری با استفاده از ژنتیک مولکولی و استفاده از ذخایر ژنتیکی در راستای بهبود ژنتیک جمعیت گونه‌های در معرض خطر و تدوین برنامه‌های مدیریتی گونه‌های حیات وحش کشور با استفاده از روش‌های مدیریت ژنتیک و بررسی نمونه‌های بیولوژیک اعم از خون، پوست، بافت و سلول‌های زایشی و همچنین مطالعات ژنتیک جمعیت برای حفظ و مدیریت صحرایی جمعیت‌های جانوری و گیاهی و ساماندهی پژوهش‌ها و تحقیقات با هدف کاربردی شدن مطالعات در حفظ طبیعت و اکوسیستم‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070403020
  • خبرنگار : 50176