در نشست خبری هفته دفاع‌مقدس مطرح شد

اصفهانی‌ها در دفاع‌مقدس نقشی بی‌نظیر داشتند/ ۵۸ فیلم و ۲۴ پویانمایی برای کنگره ملی شهدای اصفهان

فرمانده قرارگاه مرکزی سیدالشهدا(ع) سپاه اصفهان با اشاره به نقش پررنگ و بی‌نظیر نیروها و فرماندهان اصفهانی در درگیری‌های غرب و جنگ تحمیلی گفت: اگر فرماندهان و یگان‌های اصفهان نبودند معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار عملیات‌ها و دفاع مقدس بود، چرا که هر جا نیروهای اصفهانی حضور داشتند پیروزی قطعی بود.

سردار جواد استکی امروز سه‌شنبه (سوم مهرماه) در نشست خبری هفته دفاع‌مقدس با اشاره به نقش اصفهان در جنگ تحمیلی، اظهار کرد: نیروهای اصفهان از ابتدای جنگ تحمیلی و حتی پیش از آن در درگیری‌های غرب و سنندج از نیروهای پیش‌رو و موثر بودند. بعد از اشغال پاوه و محاصره این شهر توسط ۲ هزار نفر، امام(ره) از همه نیروهای مسلح و مردم درخواستِ حضور کرد و نیروهای داوطلب ازجمله از اصفهان به غرب رفتند و توانستند پاوه را آزاد کنند. به طور کلی باید گفت که گردان‌ها و نیروهای اعزامی از اصفهان نقش پررنگی در آزادی شهرهای کردستان داشتند.

فرمانده قرارگاه مرکزی سیدالشهدا سپاه اصفهان افزود: در جریان درگیری‌های غرب کشور، ضد انقلاب با همه نیروهای خود پای کار آمده بود و دشمن تلاش داشت مناطق کردنشین را تجزیه کند و اگر این کار انجام می‌شد دشمن به اهداف خود رسیده و با جنگ داخلی، تجزیه و عدم استقرار حکومت واحد، انقلاب مردم به سرانجام نمی‌رسید؛ لذا در مرحله اول و دوم درگیری‌ها در کردستان و سنندج نقش اصفهان پر رنگ بود و اگر فرماندهان و نیروهای اصفهان و پشتیبانی مردمی از آن‌ها نبود، آزادسازی انجام نمی‌شد.

استکی با بیان اینکه راهبرد غرب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد بحران‌های متعدد و پشت سرهم بود که اولین آن درگیری‌ها در غرب کشور بود، گفت: در این مسیر دشمن بر اختلافات قومیتی و مذهبی حساب ویژه باز کرده بود اما امام(ره) منادی وحدت در کشور بودند و حربه‌های دشمن را یک به یک خنثی می‌کردند. اولین درگیری قومیتی در نقده میان قوم کرد و ترک و سنی و شیعه ایجاد شده بود که با درایت امام، رفع و هفته وحدت هم از همان زمان ایجاد شد؛ استان کردستان بیش از ۵ هزار شهید دارد که اکثراً اهل سنت هستند، ازسوی دیگر سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان به ایده شهید بروجردی و با اجازه امام تشکیل شد و نقش بزرگی در استقرار امنیت و دفاع از تمامیت کشور داشت، فرماندهان و نیروهای بزرگی از اهل سنت در این سازمان برای آزادسازی غرب کشور مبارزه کردند و بعد در دفاع مقدس هم نقش اساسی داشتند.

فرمانده قرارگاه سیدالشهدا(ع) با اشاره به نقش شهیدان خرازی، کاظمی، همت، نصر اصفهانی، زاهدی و حجازی در درگیری‌های غرب و عملیات‌های دفاع مقدس بیان کرد: از ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، ۵۷۵۰ نفر در غرب و شمال غرب شهید شدند و تعداد شهدای اصفهان در غرب کشور از تعداد شهدای خود استان کردستان بیشتر است که این نشان‌دهنده اهمیت و نقش نیروهای اصفهان است. بارها توسط رهبری و بزرگان دفاع مقدس بیان شده که اگر فرماندهان و یگان‌های اصفهان نبودند معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار عملیات‌ها و دفاع مقدس بود چرا که هرجا نیروهای اصفهانی حضور داشتند پیروزی قطعی بود. اصفهان تنها ۴۰۰ فرمانده شاخص در دفاع مقدس دارد و بسیاری از لشکرهای عملیاتی در اغلب شهرها توسط نیروهای اصفهانی تشکیل شده است‌.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند و در فیلم‌ها نشان می‌دهند که دشمن بعثی ضعیف، نابلد و ترسو بود و سریع تسلیم می‌شد، تصریح کرد: عراق در زمان جنگ اصلاً ضعیف نبود، ارتش صدام با ۴۸ یگان زرهی کاملاً مجهز به تجهیزات روز دنیا با نیروهای زبده و آموزش دیده با حمایت همه‌جانبه ۳۰ کشور دنیا به جنگ ما آمد که تجهیزات نظامی چندانی نداشتیم، تازه انقلاب کرده بودیم و کشور همچنان درگیر استقرار نظام بود، ارتش دچار مشکلاتی شده و سپاه تازه تأسیس شده بود و انواع تحریم‌ها برای ما اعمال شده بود. هر تانکی که نیروهای ما از عراق غنیمت می‌گرفتند تاریخ تولیدی که روی آن درج شده بود ۳ ماه قبل را نشان می‌داد یعنی تجهیزات از کارخانه‌های شوروی به بغداد می‌رسید. 

استکی ادامه داد: در هیچ جنگی در دنیا چنین ائتلافی که در جنگ تحمیلی شکل گرفته بود ایجاد نشده و همه جنگ‌ها دوقطبی بوده‌اند، در حالی‌که بیش از ۳۰ کشور صدام را پشتیبانی می‌کردند و این پیروزی خدایی بود وگرنه با این امکانات به هیچ عنوان نمی‌شد چنین جنگی را این‌گونه به پایان رساند، نمونه عینی چنین جنگی امروز در غزه دیده می‌شود.

در ادامه این جلسه علیرضا عسکری‌زاده، دبیر کارگروه رویدادها و خلق آثار فاخر کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان با اشاره به اینکه مهم‌ترین فتح انقلاب اسلامی، اتفاق و فتحی است که در نفوس مردم اتفاق افتاد، گفت: در آثار شهید آوینی هم بحث از تجهیزات و فتوحات نیست، بلکه صحبت از حالات روحی رزمندگان است‌ و رهبری هم در پیام‌های خود به کنگره دو هدف را ذکر کرده‌اند، بیان حالات روحی و معنوی شهدا و ترویج سیره و انتقال پیام شهدا که فعالیت کنگره بر همین اساس تنظیم شده است. 

وی افزود: در مسیر جمع‌آوری سوژه‌های ناب استان اصفهان به بیش از ۲۵۰ سوژه رسیدیم که هریک بستر تولید یک مستند یا اثر سینمایی هستند که با محوریت کلید واژه عزت و شعار «شهیدان مظهر عزت ایران» پرداخت می‌شوند، در این کنگره نه فقط رزمندگان خط مقدم جبهه‌ها بلکه همه افرادی دیده خواهند شد که به نحوی در جنگ تحمیلی حضور داشته و ایفای نقش کردند. برای مثال ما سرفصلی تحت عنوان «کمپوت» داریم که ذیل آن داستان‌ها، سوژه‌ها و خاطرات جذاب و بسیار جالبی ارائه شده است.

عسکری‌زاده با اشاره به عرصه‌های این کارگروه گفت: اولین عرصه، فیلم است که تاکنون ساخت بیش از ۵۸ فیلم اعم از مستند، بازسازی و سینمایی به اتمام رسیده و ۲۴ پویانمایی هم در حال ساخت است، عرصه‌های بعدی خوشنویسی، هنرهای رقومی و بازی‌های رایانه‌ای، شعر، شبیه‌خوانی و هنرهای آیینی، هنرهای سنتی و صنایع دستی، موسیقی و سرود، ادبیات داستانی، عکس، تئاتر و آثار تجسمی هستند که توضیحات آنها در جلسات آتی ارائه خواهد شد، همچنین دفتر طنز کنگره افتتاح شده و به زودی از ۶۰ محصول طنز کنگره رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070302623
  • خبرنگار : 50528