انجام بیش از ۳۰۰۰ بازدید توسط کارشناسان بهداشت محیط کیش

رئیس مرکز بهداشت کیش با اشاره  به تلاش های مستمر و جدی بازرسان و کارشناسان بهداشت در زمینه بازدید از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بازدید از ۳۸۴۱ مرکز، با حضور کارشناسان بهداشت محیط انجام شده که از این میان ۱۰ متخلف به دادگاه معرفی و ۳ مرکز متخلف نیز تعطیل شده است.

اسدالله احمدی ۳ مهرماه رئیس مرکز بهداشت کیش افزود: بهداشت محیط به منزله‌ کنترل تمام عوامل محیطی است که به‌ طور مستقیم یا غیر مستقیم، سلامت انسان را تهدید می‌کند، بنابراین بهداشت محیط، در سلامت جامعه نقش اساسی دارد و مانند محیط زیست، امری فرا بخشی است و ابعاد بسیار گسترده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شامل می‌شود. در همین راستا کارشناسان بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ از ۱۵۰۴ امکنه عمومی  بازدید کردند.

احمدی با اشاره به این که کنترل های بهداشتی اماکن عمومی در سلامت جمعی نقش موثری ایفا می کند، افزود:  در ۶ ماهه نخست سال، بازرسان بهداشت ۱۳۴ مورد نمونه برداری میکربی  و شیمیایی از آب، ۱۱۲ مورد نمونه برداری از مواد غذایی، ۱۶۱۳ مورد کلر سنجی،۲۶۰ صدور صلاحیت بهداشتی و ۶۵ مورد اخطار بهداشتی صادر شده را گزارش کردند.

وی افزود: در این بازدیدها، ضمن آموزش و تذکرهای لازم به متصدیان،۳ واحد صنفی متخلف نیز پلمپ و مقدار ۱۵ هزار و ۸۱۷ کیلو مواد غذایی و آرایشی بهداشتی تاریخ گذشته جمع آوری و معدوم شد.

رئیس مرکز بهداشت عنوان کرد: با توجه به اهمیت نظارت بهداشتی در مراحل تولید و عرضه مواد غذایی و در راستای ارتقاء سطح سلامت مصرف‌کنندگان، با استفاده از تجهیزات قابل حمل کنترل مواد غذایی، به کنترل سلامت غذایی۷هزار و ۸۲۹ مورد در کیش اقدام کردند.

وی گفت: طی ۶ماه گذشته در خصوص رسیدگی به شکایات واصله(مواد غذایی، فاضلاب، پسماند، آب و ...)  تعداد  ۲۶۳ شکایت دریافت شد که پس از دریافت، از محل مورد شکایت بازدید و در زمان مقرر اقدام و نتیجه در سامانه ثبت شد.

احمدی با معرفی سامانه ۱۹۰ که به صورت شبانه روزی پاسخگوی مردم است، گفت: بیشترین تماس ها مربوط به رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از مواد غذایی غیربهداشتی است.

وی درباره اخطارهای بازرسان بهداشتی به متخلفان، توضیح داد: با هرگونه اقدام مبنی بر تهدید سلامت مردم، برخورد قانونی می شود و هدف این است که هیچ محصولی به سلامت مردم آسیب نرساند، در این راستا دریافت و رسیدگی به شکایت‌های مردمی از طریق تلفنهای ۴۴۴۲۳۳۱۱، ۰۹۳۴۷۶۹۰۱۹۹ و سامانه ۱۹۰ امکان پذیر است.

احمدی گفت: شکایت مردم از واحدهای صنفی به صورت تلفنی، کتبی، حضوری و ثبت در سامانه انجام می شود.

وی در پایان افزود: در راستای عملکرد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت نیز تعداد ۱۲۲ بازدید، شامل انجام بازرسی‌های دوره‌ای از محیط‌های کاری، بررسی رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت، پاسخگویی به گزارش‌های حوادث و بیماری‌های شغلی انجام شده است.

احمدی گفت: در راستای ارتقای آگاهی کارگران در زمینه ایمنی و بهداشت، تعداد ۳۳۴۱ شاغل توسط بازرسان بهداشت حرفه ای آموزش دیدند.

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403070302427
  • خبرنگار : 50987