اختلاف نظر در غرب درباره استفاده از سلاح‌های دوربرد توسط اوکراین

امتناع مکرر ایالات متحده از کاهش محدودیت‌ها در استفاده اوکراین از موشک‌های غربی برای حملات عمیق‌تر به خاک روسیه، شکاف فزاینده بین متحدان را تشدید کرده است.

به گزارش ایسنا، واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: این شکاف عمیق بین متحدان اوکراین در برداشتن محدودیت‌ها مربوط به استفاده از سلاح‌های غربی باعث شده تا از یک طرف کی‌یف بابت عدم متوقف کردن حملات روسیه عصبانی باشد و از طرف دیگر، آمریکا احتمال واکنش متقابل مسکو را مدنظر قرار دهد.

کی‌یف در جدیدترین درخواست خود خواستار اجازه استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی اتکمز آمریکا و دیگر مهمات دوربردتر برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک روسیه است.

گفت‌وگوها بر سر صدور این مجوز و برداشتن محدودیت‌ها همچنان در واشنگتن ادامه دارد و باعث ایجاد اختلاف بین دولت و کنگره شده است. همچنین اختلاف نظر در این باره نیز بین شرکای اروپایی نیز وجود دارد و چند مقام علناً گفته‌اند که موافق صدور مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه هستند.

تاکنون مقام‌های آمریکایی تاکید دارند که هیچ شاخصه‌ای وجود ندارد که کاخ سفید موضع خود را در این باره تغییر می‌دهد. مقام‌های آمریکایی نسبت به این مساله ابراز ناامیدی می‌کنند که اوکراین از رویکرد محتاطانه شرکایش هیچ درکی ندارد.

جنگ اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمله به اوکراین را بخشی از جنگ علیه غرب به ویژه ایالات متحده می‌داند و واشنگتن اغلب مدیریت تنش با مسکو را دلیلی برای تایید نکردن فوری برخی از درخواست‌های تسلیحاتی اوکراین عنوان می‌کند.

این دقیقاً همان نظری است که دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواهان و پسرش دونالد ترامپ جونیور دارند که در مقاله‌ای در هیل هشدار داد اگر به اوکراین اجازه داده شود، جنگ هسته‌ای رخ می‌دهد.

«رومن کاتسنکو»، دبیر کمیه اطلاعات و دفاع در پارلمان اوکراین گفت: «همانطور که مشخص است، روسیه متحدان قاطع‌تری نسبت به ما دارد و وای به حال غرب!»

در دیدار ولودیمیر زلنسکی با جو بایدن، روسای جمهوری اوکراین و آمریکا، اولویت هیات اوکراینی ارائه «طرح پیروزی» محرمانه کی‌یف به عنوان فرصتی برای بایدن است تا با میراث کمک به پیروزی اوکراین در جنگ علیه روسیه، کاخ سفید را ترک کند. یکی از جنبه‌های مهم این طرح، توانایی ضربه زدن به روس‌ها در خاک خودشان است.

درحالیکه ظرفیت‌های دفاع هوایی اوکراین محدود است و نمی‌تواند بمب‌های هدایت شونده روسیه را منهدم کند، مقام‌های اوکراینی به دنبال هدف قرار دادن و سرنگونی هواپیماهای روسی هستند که این بمب‌ها را پرتاب می‌کنند. اما این اقدام در برد تسلیحات غربی نیست که همین اواخر اجازه استفاده از آنها را به اوکراین داده است.

مقامات گفتند که اوکراینی‌ها همچنین خواهان اختیارات بیشتری برای انتخاب اهداف خود از جمله زیرساخت‌های انرژی مانند انبارهای نفت هستند.

یک مقام ارشد نظامی اوکراین توضیح داد که این نوع حملات می‌تواند به اقتصاد روسیه آسیب برساند و توانایی روسیه را برای تامین هزینه جنگ محدود کند و مدعی شد: «این یک بازی جوانمردانه است، زیرا مسکو در دو سال گذشته شبکه برق اوکراین را تحت فشار قرار داده و باعث خاموشی برق در سراسر کشور شده است.»

اما کی‌یف مدت‌هاست که به دریافت مختصات هدف برای حملات با تسلیحات دقیق غربی از پرسنل نظامی ایالات متحده در پایگاهی در دیگر نقاط اروپا وابسته است.

این مقام نظامی اوکراینی همچنین گفت، بدون این موارد موشک احتمالاً هدف خود را از دست خواهد داد و ایالات متحده گاهی از ارائه مختصات برای برخی از اهداف مورد نظر کی‌یف خودداری کرده است.

مقامات ایالات متحده استدلال می‌کنند که اوکراین دارای انبارهای محدودی از ATACMS و مهمات مشابه است که اجازه استفاده از آنها برای حمله به عمق خاک روسیه تاثیر محدودی بر میدان نبرد خواهد داشت و می‌تواند منجر به اتمام موشک‌ها در عرض چند هفته یا حتی چند روز شود.

جنگ اوکراین

مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع می‌گویند که آنها استدلال قانع‌کننده‌ای از مسئولان اوکراینی نشنیده‌اند مبنی بر اینکه اهداف احتمالی در برد موشک در روسیه تفاوت قابل توجهی در مسیر پیروزی کی‌یف ایجاد می‌کند یا خیر.

آنها مدعی‌اند، استفاده از موشک‌ها علیه اهدافی در کریمه، همانطور که اوکراین تاکنون انجام داده است، راهبرد ارزشمندتری است که کرملین را مجبور به عقب نشینی نیروها از این شبه جزیره کرده است.

یکی از مقامات آمریکایی اظهار داشت که این درخواست با درخواست‌های گذشته متفاوت است زیرا ارزش خطر تشدید تنش را ندارد. از آنجایی که ذخایر موشک‌ها محدود است و روسیه ۹۰ درصد از هواپیماهای پرتاب کننده بمب‌های هدایت شونده را از برد ATACMS خارج کرده است، تغییر سیاست ایالات متحده نمی‌تواند روند جنگ را تغییر دهد.

اما مقام‌های نظامی و دیپلمات‌های اروپایی با این نظر مخالفند که اجازه استفاده از مهمات دور برد برای حمله به روسیه تاثیر محدودی می‌گذارد و سیاست امتناع در برداشتن محدودیت‌های تسلیحات غربی را محکوم کردند.

یکی از مقام‌های نظامی غربی گفت: «در سطح استراتژیک و تکنیکی، چنین چیزی اصلاً مهم نیست و احمقانه است. دکترین نظامی ناتو خواهان حمله عمیق به پشت خطوط دشمن است.»

به گفته این مقام، با اینکه چراغ سبز ایالات متحده برای حملات موشکی عمیق‌تر به روسیه به تنهایی برای پیروزی اوکراین در جنگ کافی نخواهد بود، اما به مختل کردن لجستیک روسیه، مراکز فرماندهی و انبارهای تسلیحات کمک می‌کند. علاوه بر این، هر چه مدت زمان انتظار برای مجوز طولانی‌تر باشد، در نهایت قابلیت حمله دوربرد کمتر خواهد بود.

مقام‌های اوکراینی و اروپایی مدعی‌اند، متوجه شدند که روس‌ها کمتر از فرودگاه‌های نزدیک به مرز اوکراین استفاده می‌کنند. هواپیماهای نظامی اکنون از این باندهای فرود فقط برای توقف سریع برای سوخت‌گیری یا تعمیر و نگهداری استفاده می‌کنند.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی در کی‌یف نیز گفت، حمله اوکراین به کورسک روسیه بخشی از این رویکرد است که خطوط قرمز پوتین را می‌شود بدون نگرانی از تلافی جدی مانند استفاده از تسلیحات هسته‌ای رد کرد.

اما مقامات آمریکایی گفتند که روسیه همچنان می‌تواند در جاهای دیگر به گونه‌ای تلافی کند که وضعیت واشنگتن را در صحنه جهانی دشوارتر کند و هشدار داد می‌تواند دشمنان کشورهای غربی را که به اوکراین کمک نظامی می‌کنند را مسلح کند.

این ملاحظات برای منصرف کردن بایدن از انجام هرگونه گام تقابلی علیه روسیه کافی نیست؛ اوکراین از تسلیحات ایالات متحده در خاک روسیه در حمله به منطقه کورسک به گونه‌ای استفاده کرد که قوانین قبلی تعامل برای کمک‌های نظامی ایالات متحده را گسترش می‌دهد اما در مورد سامانه‌های دفاع موشکی ATACMS، مزایای اجازه دادن به حملات در عمق خاک روسیه به اندازه کافی بر معایب آن قانع کننده نیست.

در دولت واشنگتن نیز اختلاف نظر وجود دارد؛ با اینکه لوید آستین وزیر دفاع مخالفتش را با کاهش محدودیت‌ها درباره حملات ATACMS اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در سفر اخیرش به کی‌یف گفت که آماده شنیدن نظرات اوکراین است و در نهایت برای تصمیمات بیشتر آنها را به بایدن ارجاع می‌دهد.

مقامات همچنین گفتند که این بحث بین کسانی که در شورای امنیت ملی آمریکا تلاش می‌کنند اختلافات بین وزارت دفاع و وزارت خارجه را مدیریت کنند، ادامه دارد.

یکی از دیپلمات‌های غربی می‌گوید، زمان بر بودن اتخاذ چنین تصمیمی عادی است و حتی اگر این گفت‌وگوها علنی شود، به منزله مزیت نظامی برای روسیه نیست.

برخی از کشورهای اروپایی نیز با درخواست‌های اوکراین از آمریکا برای برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی موافقند و دیپلمات‌های اروپایی نیز می‌گویند تغییر سیاست آمریکا در جنگی که بارها شاهد جابجایی اهدافش بوده است، رد نمی‌کنند. انگلیس و فرانسه نیز موشک‌های دوربردتری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند و هر دو با استفاده از مهمات خود در خاک روسیه از اوکراین حمایت می‌کنند.

دیوید لمی، وزیر خارجه انگلیس گفت که موضوع تصمیم گیری سریع درباره اجازه دادن به اوکراین در استفاده از موشک‌های دوربرد در عمق خاک روسیه توسط متحدانش با کی‌یف در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

با اینکه مقام‌های اوکراینی تمایل خود را برای هرگونه کمک نظامی خارجی سریعا اعلام کرده‌اند، این را هم گفته‌اند که بابتش بهای گزافی می‌پردازند چون هرگونه تاخیر در استفاده از این تسلیحات به بهای زندگی سربازان اوکراینی می‌انجامد.

«میکولا بیلیسکوف»، تحلیلگر دفتر ریاست جمهوری اوکراین گفت: «زمان انتخاب فرا رسیده است. الان نمی‌توانید روی دو صندلی به طور همزمان بنشینید. شما باید یک صندلی را انتخاب کنید. اقدام متعادل کننده محصول جانبی مدیریت بحران به جای استراتژی خوب است.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070302271
  • خبرنگار : 71129