اخبار سیاسی ۲مهر؛ حکم رهبر انقلاب برای «مخبر»/ آخرین وضعیت محبوس‌شدگان در معدن طبس

«انفجار در معدن معدنجو»،‌ «سفر پزشکیان به نیویورک»، «انفجار پیجرها در لبنان» و «دیوار کشی در مرز ایران و افغانستان» از موضوعات مهم خبری دوم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی محمد مخبر را به عنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب و وظیفه ایشان را امتداد سیاست مدبرانه دولت شهید رئیسی برای شناسایی و بکارگیری نیروهای جوان و نخبه جهت کمک به دستگاههای مختلف، تعیین کردند.

****

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با اعلام اینکه بیش از ۱۰ کیلومتر دیوار در مرز(مرز ایران و افغانستان) کار گذاشته شده است، افزود: ۵۰ کیلومتر از مرز نیز آماده دیوارگذاری است و در این راستا نزدیک به ۲۰ کارگاه در طول مرز اقدامات زیرساختی و امور نصب دیوار را پیش می‌برند.

امیر سرتیپ نوذر نعمتی با بیان این‌که «ماموریت انسداد مرز با کشور افغانستان به نیروی زمینی ارتش واگذار شده است»، توضیح داد: پنج کارگاه برای دیوارکشی در حال انجام اقدامات لازم برای انسداد مرز هستند و صدها وسیله مهندسی رزمی نیروی زمینی ارتش در زمینه انسداد مرز به صورت شبانه‌روز در حال فعالیت هستند و تلاش داریم تا در زمان مقررشده، این کار را به اتمام برسانیم.

****

در ادامه پیگیری های مربوط به حادثه انفجار در معدن ذغال سنگ معدنجو، محمدباقر قالیباف  در بیست و هشتمین هیأت عمومی دیوان محاسبات تاکید کرد: وظیفه همه ما این است که درمورد این حادثه رسیدگی جدی‌ کرده تا با پیشگیری، از اینگونه حوادث تلخ جلوگیری شود. در همین راستا دیروز هیاتی با مسئولیت آقای نیکزاد نایب رییس مجلس به طبس عزیمت کرده و پیگیری هایی در حوزه مجلس شده که به مردم اطلاع رسانی می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منابع ما در حوزه نفت و معدن بسیار مهم است که متاسفانه به اندازه منابع موجود خود، منابعی را هم هدر می‌دهیم،‌ افزود: باید فرصت دهیم و از مدیران قوی و امین حمایت کنیم و حتماً باید با مدیرانی که خیانت می‌کنند و با افرادی که از بی‌عرضگی بیت المال را هدر می‌دهند، به شدت برخورد شود.

علی نیکزاد هم که به عنوان نماینده ویژه رئیس مجلس برای پیگیری ابعاد حادثه انفجار معدن در راس هیاتی به طبس سفر کرده، در جلسه ستاد مدیریت بحران حادثه معدن ذغال سنگ معدنجو اعلام کرد که تاکید رئیس مجلس و سران قوا بر حضور و رسیدگی سریع به این حادثه است و ما در مجلس ابعاد این حادثه را رسیدگی خواهیم کرد.

نایب رئیس مجلس همچنین توضیحاتی درباره آخرین وضعیت محبوس‌ شدگان در معدن طبس ارائه کرد و گفت:‌ ۱۴ نفر در معدن محبوس هستند و اکنون اولویت ما نجات این افراد است.

از طرف دیگر،‌ علی خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به بازدید میدانی از محل حادثه انفجار معدن طبس گفت: تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک C معدن ذغال‌سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک B موجب شد در مجموع ۳۸ نفر از کارگران این معدن جانشان را از دست بدهند.

در همین ارتباط قرار است فردا-سه شنبه، کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی حادثه معدن طبس جلسه ویژه‌ای با حضور وزرای کار، رفاه و تعاون اجتماعی و همچنین وزیر صمت برگزار کند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

واکنش نمایندگان مجلس به حادثه معدن طبس

ظریف: فاجعه معدن طبس منجر به بازنگری موثر ایمنی معادن شود

سعید جلیلی: کار در معدن، قاتُق نان معدن‌کاران باشد نه قاتل جان آنها

موحدی‌کرمانی: حادثه معدن طبس پیگیری حقوقی شود

شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در حادثه معدن طبس مطالبه جدی همه است

برای نجات جان کارگران، به یک انقلاب ایمنی نیاز داریم

اعلام آمادگی سپاه برای کمک‌رسانی به حادثه معدن طبس

پیام تسلیت معاون پارلمانی رئیس جمهور در پی حادثه معدن ذغال سنگ طبس

****

محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی که به مناسبت «هفته دفاع مقدس» برگزار شد، با اشاره به برخی اظهارات درباره اینکه چرا ایران سریعتر پاسخ ترور اسماعیل هنیه را نمی‌دهد، گفت: در کمین هستیم و حتما پاسخ خواهیم داد، اما با بهره‌گیری از تجارب دفاع مقدس از اقدام شتابزده پرهیز می‌کنیم تا سیلی محکمی به نتانیاهو بزنیم.

در جلسه فوق العاده صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم ابعاد فنی حادثه تروریستی لبنان و انفجار پیجرها در لبنان با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از معاونان وزیر، دستیار وزیر امورخارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا و کارشناسان و نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد.

به گفته ابراهیم رضایی، سخنگوی این کمیسیون در این جلسه تاکید شد که ماجرای پیجرها هیچ ارتباطی با موضوع شهادت شهید رئیسی و همرانش نداشته است.

****

مسعود پزشکیان که با هدف شرکت و سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نیویورک رفته است، در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی درباره پیام جمهوری اسلامی ایران در این نشست، اظهار کرد: پیام کشورمان صلح و امنیت و تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با توسعه برای همه مردم است.

رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوی کوتاهی در مسیر این سفر در واکنش به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری و احتمال اعلام شمال غزه به عنوان منطقه جنگی در کابینه بنیامین نتانیاهو، گفت: مدعیان حقوق بشر چرا نسبت به وضعیتی که در غزه در حال روی دادن است، فریاد نمی‌زنند؟ تازه خیلی اوقات با پر رویی از جنایت‌های اسراییلی‌ها در غزه و کرانه باختری دفاع هم می‌کنند و بعد هم دم از حقوق بشر و انسانیت می‌زنند.

به گفته مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، پزشکیان در جریان سفر به نیویورک با بیست نفر از روسای کشورها از جمله رئیس‌جمهور ترکیه، پادشاه اردن و رئیس‌جمهور فرانسه دیدار دوجانبه خواهد داشت.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

رئیس‌جمهور در سازمان ملل وقایع تلخ غزه را بازگو کند

رئیس‌جمهور در نیویورک از منافع ملی و خطوط قرمز نظام دفاع کند

پزشکیان حقوق بر حق مردم ایران را در سازمان ملل بیان می‌کند

صدای رئیس‌جمهور در نشست سازمان ملل فریاد حقانیت مردم ایران است

پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل از ظلم آمریکایی‌ها به ایران بگوید

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403070201601
  • خبرنگار : 71381

برچسب‌ها