/بسته اخبار علم و فناوری/

آیفون ۱۶ پرو در برابر آیفون ۱۴ پرو/هورمونی برای مبارزه با چاقی و زوال عقل

دنیای علم و فناوری امروز ۲ مهر شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

آیفون ۱۶ پرو چه تفاوت‌هایی با آیفون ۱۴ پرو دارد؟

تلفن‌های هوشمند اپل وارد عصر جدیدی شده‌اند که در آن نرم‌افزار آنها به اندازه سخت‌افزارشان با نوآوری همراه بوده است. در واقع، اگر به بزرگی تغییراتی که سیستم عامل iOS ۱۸ با هوش مصنوعی اپل(Apple Intelligence) در رآس آن به ارمغان می‌آورد نگاه کنیم، پیشرفت‌های سخت افزاری در مقایسه با آن کمرنگ می‌شوند. آیفون ۱۶ پرو(Apple iPhone 16 Pro) در خط مقدم این نوآوری قرار دارد که تا حد زیادی به لطف گنجاندن هوش مصنوعی جدید اپل در آن است. با این وجود آیا نگه داشتن آیفون‌های قدیمی‌تر فایده‌ای دارد یا وقت تعویض آن فرا رسیده است. این سؤالی است که می‌خواهیم به آن پاسخ بدهیم.

چالش‌های ادامه تحصیل عضو روشندل بنیاد ملی نخبگان در رشته پزشکی

یکی از اعضای روشندل بنیاد ملی نخبگان علی‌رغم پذیرش در رشته پزشکی به دلیل شرایط بینایی هنوز ادامه تحصیل وی تعیین تکلیف نشده است و رئیس بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد که رسیدگی به شرایط ادامه تحصیل این فرد در اختیارات بنیاد ملی نخبگان نیست.

ترکیب گرده‌ زغال و گاز متان بلای جان معدنچیان/ معادن زیرزمینی زغالسنگ در سایه بی‌نظارتی‌ها

به اعتقاد محققان حوزه مهندسی معدن، معادن زغالسنگ زیر زمینی کشور همچنان بر استفاده از تکنولوژی ۵۰ سال قبل تاکید دارند و از تجهیزات به‌روز ایمنی معدنکاری استقبال نمی‌کنند و عدم نظارت بر ایمنی معادن زغالسنگ و عدم اختصاص بودجه کافی برای تجهیزات ایمنی موجب شده تا همچنان شاهد بروز حوادث جان باختن معدنکاران باشیم و بهایی که به دلیل عدم بهره‌گیری از ابزارهای نوین ایمنی تحمیل می‌شود، به مراتب بیش از هزینه‌های تامین تجهیزات مانیتورینگ است.

ربات انسان‌نمای ارزانی که از انسان یاد می‌گیرد

شرکت «رفلکس روبوتیکس» ربات انسان‌نمای کاملا مستقل و ارزان خود موسوم به رفلکس(Reflex) را معرفی کرده است که می‌تواند فعالیت‌ها را از انسان یاد بگیرد. این ربات انسان‌نمای چند منظوره می‌تواند به طور یکپارچه بین کارهای تکراری، از انتقال بسته‌های سنگین تا انتخاب محصول جابه‌جا شود.

«استارشیپ» بی‌سرنشین به مریخ می‌فرستیم/ هریس رئیس‌جمهور شود به مریخ نمی‌رسیم

ایلان ماسک در تازه‌ترین توییت خود گفته است که شرکت فضایی اسپیس‌ایکس می‌تواند در عرض ۲ سال آینده ۵ موشک استارشیپ را به صورت بدون سرنشین به مریخ بفرستد و اگر همه چیز به خوبی پیش رود، پس از آن سفر انسان به مریخ رقم خواهد خورد. وی در ادامه از انتخاب احتمالی کامالا هریس نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرد، چرا که به اعتقاد او دولت هریس برنامه‌های سفر به مریخ و حتی بشریت را نابود می‌کند.

تولید آب سالم با کمک هوش مصنوعی

توسعه فناوری هوش مصنوعی که غلظت یون آب را پیش‌بینی کند، می‌تواند کمک بزرگی برای سنجش کیفیت آب در مقیاس بزرگ باشد و به بهبود رفاه اجتماعی کمک کند. گروهی از  پژوهشگران کره جنوبی، فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که از هوش مصنوعی مبتنی بر داده برای پیش‌بینی دقیق غلظت یون‌ها در آب طی فرآیندهای تصفیه الکتروشیمیایی آب استفاده می‌کند. مدل مورد استفاده در این پژوهش نسبت به مدل‌های پیچیده یادگیری عمیق مقرون‌به‌صرفه‌تر است و برای آموزش به منابع محاسباتی بیش از ۱۰۰ برابر کمتر نیاز دارد.

ساخت آجر شیشه‌ای با کمک چاپ سه‌بعدی

مهندسان دانشگاه «ام‌آی‌تی»(MIT) با انگیزه پتانسیل زیست‌محیطی ساخت‌وساز دایره‌ای، در حال توسعه نوع جدیدی از مصالح قابل تنظیم مجدد هستند که از شیشه بازیافتی و با کمک چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شوند. این گروه پژوهشی با چاپ سه‌بعدی شیشه، آجرهای شیشه‌ای چندلایه و مستحکمی ساخته‌اند که بسیار شبیه به قطعات لگو طراحی شده‌اند.

هورمونی که مانع از چاقی می‌شود، از زوال عقل جلوگیری می‌کند

محققان ارتباط بالقوه‌ای را بین لپتین(leptin)، هورمونی که در تنظیم اشتها نقش دارد و سلامت مغز در بزرگسالان میانسال کشف کرده‌اند. این پژوهش نشان می‌دهد که سطوح بالاتر لپتین ممکن است با حفظ بهتر ماده سفید در مغز ارتباط داشته باشد و به طور بالقوه خطر ابتلا به زوال عقل را در آینده کاهش دهد.

موجود نامیرایی که می‌تواند نوعی سرطان مسری ایجاد کند!

موجوداتی شبیه به عروس دریایی به نام هیدرا(hydra) در صورت پُرخوری می‌توانند تومور سرطانی ایجاد کنند که به نوبه خود می‌تواند به فرزندان شبیه‌سازی شده آنها منتقل شود. هیدراها موجودات آب شیرین هستند که از بسیاری جهات نامیرا و جاودانه در نظر گرفته می‌شوند، چرا که به صورت غیرجنسی تولید مثل می‌کنند و با تشکیل جوانه‌های کوچک، خود را شبیه‌سازی می‌کنند تا از نظر فیزیکی تبدیل به موجودی جدا اما از نظر ژنتیکی یکسان شوند.

نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند

دبیر چهاردهمین همایش ملی نخبگان اعلام کرد: همزمان با سالگرد زادروز شهید چمران که به عنوان «روز نخبگان» نامگذاری شده، تعدادی از نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت. محمدقلی در نشست خبری امروز که در بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، با بیان اینکه روز دهم مهرماه زادروز شهید چمران است و در تقویم به اسم «روز نخبگان» نامگذاری شده است، گفت: در این راستا همایش ملی نخبگان روزهای دهم و یازدهم مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

یکی از بزرگترین معادن الماس جهان، ۴.۲ میلیون کیلووات انرژی پاک تولید می‌کند

یکی از بزرگترین معادن الماس جهان مصرف گازوئیل در معدن دیاویک(Diavik) را یک میلیون لیتر در سال کاهش می‌دهد. ریو تینتو(Rio Tinto)، یک شرکت معدنی است که از نیروگاه خورشیدی برای تولید انرژی پاک در معدن الماس دیاویک استفاده می‌کند. این شرکت معدنی نصب نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۳.۵ مگاوات خود را در مناطق شمال غربی کانادا تکمیل کرده است. این پروژه همچنین بزرگترین نیروگاه خورشیدی خارج از شبکه کشور در سراسر کانادا است.

قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده انسان احیا شد

دانشمندان قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده در آفریقای جنوبی را بازسازی کرده‌اند. یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما قدیمی‌ترین ژنوم انسانی را که در آفریقای جنوبی پیدا شده است، از دو نفر که حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌زیسته‌اند، بازسازی کرده‌ایم که به درک بهتری از چگونگی جمعیت این منطقه کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070201594
  • خبرنگار : 71604