تایمز: بعید است بایدن اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را به زلنسکی بدهد

رسانه انگلیسی گزارش داد «جو بایدن» بعید است پس از دیدار آتی با همتای اوکراینی‌اش در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر)، اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد را برای حملات به عمق خاک روسیه بدهد.

به گزارش ایسنا، مسئله صدور مجوز برای استفاده از موشک‌ها و تسلیحات دوربرد توسط اوکراین در حمله به خاک روسیه یکی از موضوعات مهم جنگ اوکراین است و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور مدتهاست تقاضای استفاده از این نوع تسلیحات را عنوان کرده اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از ترس و نگرانی نسبت به رویارویی مستقیم با روسیه، در انجام چنین کاری تردید دارد.

روزنامه تایمز در گزارشی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور اوکراین به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و هم‌چنین دیدار با همتای آمریکایی‌اش می‌نویسد: «بایدن بعید است به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد از جمله موشک سایه طوفان را برای حمله به خاک روسیه بدهد.»

یک دیپلمات از کشور عضو ناتو می‌گوید: «این تصمیم واقعا به بریتانیا و ایالات متحده بستگی دارد. باید در نظر داشت که سطح تهدید توسط روسیه و پوتین (رئیس‌جمهور این کشور) هرگز چنین شدید نبوده است. مشکل حیاتی است و ما نمی‌دانیم خطوط قرمز واقعی کدام‌ها هستند.»

تایمز با اشاره به اقدامات پیشگیرانه روسیه می‌نویسد: «روسیه هواپیماها و سیستم‌های موشکی خود را از دسترس موشک‌های دوربرد غرب خارج کرده و این بدان معناست که اگر اجازه برای استفاده از این موشک‌های صادر شود، شانس کمی برای تغییر مسیر این درگیری وجود دارد.»

موشک سایه طوفان

«متیو ساویل» از موسسه «رویال یونایتد سرویسز» (RUSI)، اندیشکده امنیتی-دفاعی مستقر در لندن، چالشی را که اوکراین و حامیانش با آن مواجه شده‌اند، این گونه توصیف می‌کند: «انتخاب قابل‌قبولی که ما می‌خواهیم به روس‌ها تحمیل کنیم تا آماده سازش شوند چیست؟ زیرا این همان کاری است که شما سعی می‌کنید انجام دهید. این بازدارندگی نیست. این اجبار است. شما باید عواقب تهاجم را به حدی افزایش دهید که پوتین مجبور به خروج از اوکراین شود.»

این درحالیست که یک دیپلمات از ائتلاف ناتو می‌گوید: «هرگونه مذاکره‌ای برای اوکراین بسیار، بسیار، بسیار پیچیده و دردناک خواهد بود. مشخص است که اوکراینی‌ها قادر نخواهند بود، روس‌ها را از کشور خارج کنند. از طرفی، توقف جنگ در امتداد خطوط مقدم کنونی، نتیجه فاجعه‌آمیزی خواهد داشت.»

زلنسکی خواستار تضمین‌های امنیتی می‌شود

تایمز در ادامه این گزارش می‌نویسد: «رئیس‌جمهور زلنسکی در سفرش به ایالات متحده خواستار تضمین‌های امنیتی خواهد شد تا از مجبور شدن نسبت به توافق صلحی ناخوشایند توسط دولت احتمالی دونالد ترامپ جلوگیری کند؛ اقدامی که زلنسکی آن را به این دلیل انجام می‌دهد که تاکنون موفق به عضویت در ناتو یا دیگر ائتلاف‌های بین‌المللی نشده است.»

«ولودیمیر زلنسکی» و «جو بایدن»

همزمان با اینکه «ولودیمیر زلنسکی» برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با «جو بایدن» در واشنگتن آماده سفر به آمریکا می‌شود، گفته است که قصد رونمایی از برنامه‌ای برای «پیروزی» در جنگ با روسیه را دارد.

گفته می‌شود که برنامه رئیس‌جمهور اوکراین شامل «امنیت اوکراین، روابطش با اتحادیه اروپا و ناتو، تداوم کمک‌های نظامی و اقتصادی و بازسازی اوکراین پس از جنگ» می‌شود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ طرح به اصطلاح «صلح» ۱۰ بندی را مطرح کرد. این طرح شامل تبادل متقابل زندانیان بر اساس فرمول «همه برای همه» و هم‌چنین تضمین امنیت هسته‌ای، غذایی و انرژی است. طرح مدنظر زلنسکی هم‌چنین شامل اصولی مانند خروج تمامی نیروهای روسیه از اوکراین و احیای «تمامیت ارضی کامل» این کشور است. علاوه بر این، زلنسکی خواستار تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای جبران «خسارت‌های مالی» این کشور با استفاده از دارایی‌های روسیه شده است.

تایمز در پایان به نقل از یک دیپلمات عضو ناتو با اشاره به وضعیت درگیری اوکراین و چشم‌انداز صلح برای این کشور تحت عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌نویسد: «اگر روس‌ها به این نتیجه برسند که دولتی در واشنگتن وجود دارد که مصمم به حمایت از اوکراین است، قطعا نگرش آنها در مورد مذاکرات احتمالی تغییر خواهد کرد. اما اگر آنها حس کنند که دونالد ترامپ بر سر کار خواهد آمد، این به‌ عنوان پایان کار تلقی خواهد شد.»

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403070201110
  • خبرنگار : 71660