کارشناس فوتبال:

تراکتور دچار «هم سطح پنداری» شده است

یک کارشناس فوتبال می‌گوید تیم تراکتور با یک پدیده روانی به نام «هم سطح پنداری» مواجه شده است.

سجاد حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی فنی از عملکرد تراکتور مقابل خیبر خرم‌ آباد اظهار کرد: اشتباهات فردی تراکتور در این بازی پرتعداد بود و فاصله بین خطوط نیز کاملاً به چشم می‌آمد. چمن ورزشگاه تختی خرم آباد چندان با کیفیت نبود و همین موضوع باعث خنثی شدن قابلیت بازیکنان تکنیکی تراکتور شد؛ اما با این حال تراکتور اصلاً عملکرد خوبی نداشت و این موضوع بهانه خوبی برای توجیه عملکرد تیم نیست.

او ادامه داد: خستگی رفت‌وآمد و بازی‌های متعدد اخیر روز گذشته در تراکتور کاملاً مشهود بود؛ اتفاقی که نباید در یک تیم حرفه‌ای شاهد آن باشیم. خصوصاً در تیمی مثل تراکتور که از بازیکنان متعددی برخوردار است و می‌تواند نفرات را جایگزین کند.

این کارشناس فوتبال بیان کرد: تراکتور اخیراً با پدیده روانی «هم سطح پنداری» مواجه شده است. به زبان ساده‌تر یعنی تراکتور مقابل یک تیم قدرتمند سعی می‌کند نمایشی هم سطح با حریف ارائه کند اما همین موضوع در بازی با یک تیم ضعیف‌تر نیز صادق است. به عبارتی تراکتور سطح بازی خود را دقیقا هم‌تراز با سطح بازی حریف تنظیم می‌کند. این یک ضعف روانی است و باید هرچه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

او با اشاره به جای خالی روانشناسان ورزشی در تیم های ایرانی گفت: مربیان باید آگاه باشند که زمان «حکیم باشی‌ها» تمام شده است. زمانی برای درمان درد چشم تا درد کمر از یک پزشک استفاده می‌شد اما در حال حاضر حوزه های درمانی کوچک‌تر و تخصصی‌تر شده‌اند. برای مثال در فوتبال روز دنیا شاهد حضور مربیان مخصوص مهاجمان، مربیان مخصوص دروازه‌بانان، مربیان مخصوص مدافعان و روانشناسان تخصصی ورزشی در تیم‌ها هستیم. متاسفانه جای خالی روانشناسان ورزشی در تیم های ایرانی به شدت احساس می‌شود.

این کارشناس فوتبال گفت: هدف یک سرمربی نباید تنها نتیجه‌گیری باشد و یک مربی حرفه‌ای باید حفظ پتانسیل، انرژی و سلامت روحی و جسمی بازیکنان را نیز در نظر بگیرد. لیگ‌ ایران فرسایشی است و هر مربی باید یک روانشناس باشد، از آناتومی سر دربیاورد، آمادگی جسمانی بداند و بداند که بسته به شرایط از چه بازیکنی استفاده کند.

حسین‌زاده اضافه کرد: مسئولیت یک مربی تنها کسب نتیجه نیست و حفظ ثبات در عملکرد بازیکنان اصلی و نیمکت‌نشین و نگه داشتن آن‌ها در شرایط بازی نیز از وظایف مربی به حساب می‌آید. مربی‌ها تنها مسئول نتیجه‌گیری نیستند و حفظ آمادگی روحی و جسمی بازیکنان در طول فصل، بررسی نکات و ابعاد مختلف تیم و راه و روش کنار آمدن با شرایط خاص در طول فصل، مواردی هستند که یک مربی باید به آن‌ها بپردازد.

این کارشناس فوتبال در رابطه با تقویم شلوغ تراکتور گفت: یک تیم حرفه‌ای باید از قبل برای کوران مسابقات برنامه داشته باشد. در اختیار داشتن بازیکنان متعدد، مدیریت آن‌ها و حفظ این بازیکنان در شرایط بازی، نکته اساسی در این رابطه است.

حسین‌زاده گفت: وجه تمایز یک مربی خوب به مدیریت شرایط در بحران برمی‌گردد. یک مربی ایده‌آل برای بهبود شرایط تیمش حتی در صورت لزوم دست به تغییر آرایش و سیستم بازی می‌زند و متناسب با توانمندی حریف، توانمندی خود و توانمندی روحی و روانی و جسمانی بازیکنانش شرایط عبور از چالش‌ها را فراهم می‌سازد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403070201002
  • خبرنگار : 50589