واکنش یک مقام کارگری به حادثه معدن ذغالسنگ طبس

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی با انتقاد از حذف آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران گفت: در جریان حادثه معدن ذغالسنگ طبس، باید ماسک‌های ضدگاز با فیلتر مخصوص در اختیار کارگران گذاشته شده و طریقه استفاده از آن به کارگران آموزش داده شده باشد.

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و معدنی، گفت: در مورد بحث آموزش و مسایل ایمنی مخصوصا در معادن و شغل‌هایی که به این مسایل مربوط می‌شود، رعایت نکات ایمنی الزامی است. یکی از دلایلی که با حذف موضوع آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران مخالفت کردیم این است که پیمانکار وقتی تعیین صلاحیت نشود، باید در قبال اتفاقاتی که در آن کارگاه یا پروژه می‌افتد پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: وقتی پیمانکار تعیین صلاحیت می‌شود می‌داند که در قبال کارگر، بیمه و دستگاه‌های مربوطه مسئول و پاسخگوست. یکی از سوالاتی که کمیته حفاظت فنی در خصوص رعایت نکات فنی از پیمانکار می‌پرسد این است که در خصوص مسایل حفاظت فنی در کارگاه چه کرده است؟ وقتی قرارداد می‌بندد که با صد کارگر در یک معدن کار کند، مسایل آموزشی را قبل از انجام پروژه به کارگران ارائه کرده است یا نه؟ کارگران آزمایشات قبل از جذب و استخدام را داده‌اند؟ آیا تمام مسایل حفاظت فردی برای کارگر تهیه شده است یا نه؟

دبیر شورای اسلامی کار البرز اضافه کرد: یکی از سوالاتی که سازمان تامین اجتماعی از پیمانکار می‌پرسد این است که آیا کارگران در پروژه‌ای که در آن کار کرده بیمه بودند یا نه و چون پیمانکار می‌داند که بعد از پایان قرارداد باید از تامین اجتماعی استعلام بگیرد، کارگرش را بیمه می‌کند، چون می‌داند اگر بیمه نکند گرفتار می‌شود و به راحتی استعلام نمی‌گیرد.

اصلانی گفت: وقتی پیمانکار یک پروژه، تعیین صلاحیت نمی‌شود نگران است که اگر بیمه را رعایت نکند یا مسایل و تجهیزات حفاظت فنی در اختیار کارگر قرار ندهد و آموزش لازم و کافی به او ندهد، دچار مشکل می‌شود؛ از این رو مراقب است مواردی را که در ماده ۸۵ تا ۹۵ قانون کار اشاره شده رعایت کند.

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی تصریح کرد: زمانی که در یک معدن اتفاقی می‌افتد، بالای ۵۰ درصد اولین گزارشی که کارشناسان مربوطه ارائه می‌کنند، عدم رعایت مسایل حفاظت فنی در کارگاه است. کارگران معدن ذغالسنگ طبس قطعا باید ماسک‌های مخصوص ایمنی و ضد گاز داشته باشند و این ماسک‌ها در اختیارشان گذاشته شده و طریقه استفاده از آنها را آموزش دیده باشند. اگر تجهیزات ایمنی و ماسک‌های گاز که فیلتر مخصوص دارند در اختیار کارگر قرار گیرد، جان کارگر به خطر نمی‌افتد.

به گفته اصلانی، در زمان جنگ طریقه استفاده از ماسک‌های شیمیایی هنگام زدن گاز خردل به رزمندگان آموزش داده می‌شد و فیلترهای مخصوصی داشت بنابراین چنین تجهیزاتی برای کارگران معدن طبس باید پیش‌بینی شده باشد و آموزش مهم‌ترین اصل در انجام کارهای ساختمانی و معدنی است.

نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی درباره دلیل حذف آیین‌نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران گفت: این مصوبه متعلق به شورای عالی حفاظت فنی بود که سالهای سال در کشور اجرا می‌شد ولی یکی از اتاق‌ها، آیین‌نامه مذکور را با این توجیه که مانع کسب و کار است حذف کردند، در حالی که ما در وزارت کار به شدت با آن مخالفت کردیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403070100727
  • خبرنگار : 71282