یک مسئول مطرح کرد:

لزوم ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان

رئیس گروه سلامت دهان‌ودندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ارائه آموزش‌های صحیح مراقبت از سلامت دهان و دندان به دانش‌آموزان در کاهش پوسیدگی و حفظ سلامت دندان‌ها بسیار مؤثر است.

سعیده کمالوند در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر لزوم مراقبت از سلامت دهان و دندان در دانش آموزان اظهار کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات و آموزش‌های صحیح درباره مراقبت از دهان و دندان به دانش‌آموزان علاوه بر ایجاد عادات بهداشتی در جامعه نقش مؤثری در حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه دارد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مهم‌ترین عوامل حفظ بهداشت دهان و دندان هستند، گفت: دانش‌آموزان لازم است روزانه چند مرتبه (حداقل دوبار، یک‌بار شب قبل از خواب و یک‌بار صبح) مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنند.

کمالوند با بیان اینکه استفاده موضعی از فلوراید نیز از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها است، اضافه کرد: فلوراید یک ماده طبیعی است که در ساختمان دندان نفوذ کرده و باعث افزایش مقاومت دندان‌ها در برابر پوسیدگی می‌شود.

وی بیان کرد: فلوراید معمولاً از طریق  آب آشامیدنی، بعضی میوه‌ها(به و آلو و...) سبزیجات(جعفری، کاهو، سیر و...) غذاهای دریایی(ماهی، میگو و...) و چای به بدن ما می‌رسد اما می‌توان از طریق خمیردندان حاوی فلوراید، دهان‌شویه سدیم فلوراید، ژل وارنیش فلوراید و... به‌صورت موضعی از آن استفاده کرد.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به تأثیر تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها، عنوان کرد: یکی از عوامل مهم ایجاد پوسیدگی دندان مواد قندی هستند، قندهای موجود در مواد غذایی مختلف یا نوشیدنی‌ها، دارای خاصیت پوسیدگی‌زایی متفاوتی هستند.

کمالوند ادامه داد: قندهای موجود در مواد غذایی مانند عسل، آب‌میوه، شکر، شیرینی، نوشابه‌ها و بیسکوییت بسیار پوسیدگی‌زا هستند و توصیه می‌شود دانش‌آموزان بعد از مصرف این‌گونه خوراکی‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنند و درصورتی‌که به مسواک دسترسی نداشتند چندین مرتبه دهان خود را با آب بشویند.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزان بدانند بعد از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال نباید فوراً دندان‌ها را مسواک کرد و برای مسواک زدن باید مدتی صبر کرد، چراکه این کار می‌تواند باعث سایش و آسیب به دندان‌ها شود.

کمالوند اظهار کرد: استفاده از غذاهای حاوی کلسیم، مثل ماست کم‌چرب و پنیر، غذاهای حاوی فلوراید و غذاهای سفت و حاوی فیبر مثل میوه و سبزیجات خام همزمان با سایر مواد غذایی تأثیر مثبتی در کاهش پوسیدگی‌زایی دندان‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070100716
  • خبرنگار : 50175