آکسیوس: آمریکا با حملات اسرائیل به لبنان موافق است

مقامات آمریکایی می‌گویند دولت بایدن به شدت نگران خطر جنگ همه‌جانبه بین رژیم صهیونیستی و لبنان است اما امیدوار است از فشار نظامی فزاینده تل‌آویو بر حزب‌الله برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک برای بازگرداندن غیرنظامیان به خانه‌هایشان در هر ۲ طرف مرز لبنان و اراضی اشغالی استفاده کند.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده هر ۲ به دنبال راه‌هایی برای جدا کردن حزب‌الله از حماس هستند و با وجود ماه‌ها تقلای دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، حزب‌الله دست از حمایت از مقاومت فلسطین نکشیده و با هیچ توافقی که جدای از آتش‌بس غزه باشد، موافقت نکرده است و نمی‌پذیرد که نبرد کنونی با رژیم صهیونیستی را قبل از برقراری آتش‌بس در غزه متوقف کند.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه تاکید کرد عملیات‌های این جنبش در شمال فلسطین اشغالی تا زمان توقف جنگ در غزه و کرانه باختری متوقف نخواهد شد.

طی روزهای گذشته رژیم صهیونیستی حملات علیه لبنان را تشدید کرده و نگرانی‌ها از جنگ همچنان افزایش می‌یابد. همچنین صهیونیست‌ها نگران عملیات تلافی‌جویانه مقاومت لبنان به دنبال اقدامات تروریستی روزهای گذشته تل‌آویو در لبنان هستند. به دنبال انفجار وسایل ارتباطی آلوده به مواد انفجاری، ده‌ها نفر در سراسر لبنان شهید و مجروح شده‌اند و جهان این اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها را محکوم کرده است.

علاوه بر این، حمله هوایی رژیم صهیونیستی در بیروت روز جمعه به شهادت «ابراهیم عقیل» فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله و دست‌کم ۱۵ فرمانده دیگر، از جمله مسوولان نیروی ویژه رضوان منجر شده است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در حمله هوایی در حومه بیروت ۳۷ نفر از جمله سه کودک و هفت زن جان باختند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت خطر «واقعی و حاد» جنگ همه‌جانبه بین رژیم صهیونیستی و لبنان وجود دارد و ایالات متحده در تلاش است تا از وقوع آن جلوگیری کند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر موقت لبنان هم روز شنبه اعلام کرد که سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را به دلیل اوضاع متشنج لغو می‌کند.

مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که حملات فزاینده مرگبار آن‌ها علیه حزب‌الله با هدف دنبال کردن جنگ نیست، بلکه تلاشی برای رسیدن به «کاهش تنش، از طریق تشدید تنش» است.

این مقامات گفتند که تل‌آویو باور دارد اعمال فشار بیشتر بر حزب‌الله ممکن است مقاومت لبنان را به موافقت با یک توافق دیپلماتیک سوق دهد که صهیونیست‌های شهرک‌نشین را به شمال اراضی اشغالی و شهروندان لبنانی را جنوب لبنان بازگرداند، آن هم بدون توجه به مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه که فعلا به بن‌بست رسیده است.

مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند که آن‌ها «منطق اسرائیل را می‌شناسند و با آن موافق هستند»، اما تاکید می‌کنند که این یک «تشدید وضعیت بسیار دشوار» است که ممکن است به راحتی از کنترل خارج شود و به یک جنگ همه‌جانبه منجر شود.

این رسانه همچنین گزارش داد سالیوان، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده و مشاوران بایدن شامل «برت مک‌گورک» و «آموس هوکشتاین» در روزهای جمعه و شنبه چندین تماس با همتایان صهیونیست خود داشتند.

یک مقام آمریکایی گفت: «یکی از پیام‌های کلیدی این بود که ما می‌خواهیم مسیری را برای یک راه‌حل دیپلماتیک باز نگه داریم و بنابراین نمی‌خواهیم اسرائیلی‌ها گام‌هایی بردارند که چنین مسیری را ببندد.»

از سوی دیگر، ایالات متحده نگران است که ترور و حملات، درگیری رژیم صهیونیستی و حزب‌الله را در یک شیب لغزنده قرار دهد که می‌تواند منجر به جنگ شود.

مقامات آمریکایی گفتند که ایالات متحده برای رژیم صهیونیستی روشن کرده که چنین جنگی به تل‌آویو کمک نمی‌کند تا به هدف خود برای بازگرداندن ده‌ها هزار صهیونیست آواره به خانه‌هایشان در مرز با لبنان دست یابد.

این مقامات اذعان می‌کنند که تأثیر محدودی بر تصمیم‌های نظامی رژیم صهیونیستی دارند و بنابراین بر روی دستیابی به تفاهم با سران تل‌آویو در مورد «میزان تشدید وضعیت» متمرکز شده‌اند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که دولت بایدن از رژیم صهیونیستی خواسته از اقداماتی مانند تهاجم زمینی یا حملات هوایی گسترده به مناطق غیرنظامی که می‌تواند درگیری را به جنگ و توقف تلاش‌های دیپلماتیک تبدیل کند، خودداری کند.

برت مک‌گورک روز جمعه گفت: «ما با اسرائیلی‌ها در مورد تاکتیک‌ها و نحوه اندازه‌گیری خطر تشدید اختلاف‌نظر داریم. این یک وضعیت بسیار نگران‌کننده است.»

انتهای پیام  

  • یکشنبه/ ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070100096
  • خبرنگار : 71402