یک کارشناس دینی مطرح کرد

واکاوی راهکارهای ترویج و تحکیم وحدت اسلامی

یک کارشناس مذهبی گفت: تمام تلاش دشمنان نفوذ در بین مسلمانان و از بین بردن ریسمان وحدت است؛ لذا باید در برابر این دشمنان مشترک اتفاق نظر داشته باشیم؛ اگر ما هر کدام روش خودمان را برای مقابله با دشمن به کار ببریم نمی‌توانیم مقاومت و پایداری کنیم.

مریم اسماعیلی کارشناس تخصصی امامت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وحدت اسلامی طبق گفته قرآن و اهل بیت(ع) حبل الله است، ریسمانی از عرش الهی تا مردم به آن چنگ بزنند و خودشان را از طوفان سهمناک دنیا نجات دهند؛ این ریسمان دارای مرتبه بندی است، لذا برخی خودشان را تا حد بالا می‌رسانند و بعضی‌ها هم تنها می‌توانند خود را نجات دهند، تمسخر و ناروا گفتن در این مرتبه بندی غیر عقلانی و غیر منطقی است.

این کارشناس دینی ادامه داد: وحدت اسلامی ریسمان الهی است که همه باید به آن چنگ بزنند تا نجات پیدا کنند و تفاوت‌ها در آن جایی ندارد.

وی افزود: افراد در هر جمعیتی از کوچک ترین نهاد اسلامی یعنی خانواده تا جامعه اسلامی دارای تفاوت و اختلاف نظر هستند؛ افراد یک خانواده  با یکدیگر اختلاف نظر دارند چه رسد به یک جامعه بزرگ چندین میلیونی مسلمان‌ها که به لحاظ جغرافیایی، فرهنگی و قومیتی متفاوت هستند. 

اسماعیلی عنوان کرد: این که بخواهیم همه افراد با هم مشترک باشند یک تصور اشتباه است؛ جوامع اسلامی برای اینکه خودشان را در برابر هجمه‌های دشمنان اسلام محافظت کنند باید مانند دژی محکم در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

این کارشناس مذهبی اعلام کرد: وحدت اسلامی آن دژ محکمی است که اطراف جامعه اسلامی قرار دارد و اجازه نمی‌دهد که دشمنان به آن نفوذ کنند.

اسماعیلی شاخص‌های وحدت اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: اصل اول تمسک به حبل الله است، هدف اصلی خلقت انسان حرکت در صراط مستقیم برای رسیدن به خداوند است؛ در این مسیر با عوامل مختلفی حرکت می‌کنیم اما نباید گمراه شویم و به حاشیه‌ها توجه کنیم. باید دقت کنیم هدف اصلی ما حرکت در مسیری است که خداوند برای ما تعیین کرده است.

وی مشترکات بین مذاهب اسلامی را از دیگر شاخص‌های وحدت اسلامی دانست و گفت: ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم از اعتقادات مشترکی است که بر همه ما مسلمان واجب است؛ امروز در خصوص مسئله فلسطین جامعه اسلامی باید با وحدت رویه از مظلومین غزه دفاع کند.

اسماعیلی ایستادگی در برابر دشمنان مشترک را مورد توجه قرار داد و گفت: تمام تلاش دشمنان نفوذ در بین مسلمانان و از بین بردن ریسمان وحدت است؛ لذا باید در برابر این دشمنان مشترک اتفاق نظر داشته باشیم؛ اگر ما هر کدام روش خودمان را برای مقابله با دشمن به کار ببریم نمی‌توانیم مقاومت و پایداری کنیم.

اسماعیلی پرهیز از کج فهمی و بی اطلاعی را از مولفه‌های تحقق وحدت اسلامی دانست و افزود: هر فرد مسلمان طبق آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) باید دید بسیار وسیعی داشته باشد و همواره در کنار زندگی شخصی و اجتماعی با استفاده از مطالعه و رسانه‌ها آگاهی خود را افزایش دهد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: علمای جامعه اسلامی نیز وظیفه دارند در راستای تحقق وحدت اسلامی و ارتقای آگاهی مردم از اثرات منفی عدم وحدت بین مسلمین روشنگری کنند.

وی با تاکید بر لزوم پررنگ کردن نقاط اشتراک مسلمانان، اظهار کرد: رسانه‌ها در حوزه تبیین چالش‌هایی که در رابطه با وحدت اسلامی وجود دارد نقش مهمی بر عهده دارند؛ از طرفی سخنرانان و مداحان مراسمات و اجتماعات مذهبی نباید مطالبی را مطرح کنند که اشتراکات مذاهب اسلامی و وحدت مسلمانان خدشه دار شود.

اسماعیلی یادآور شد: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: به عیادت مریض‌های اهل تسنن بروید. امانت آن‌ها را ادا کنید. به نفع آنان در دادگاه شهادت دهید. در تشییع پیکر مردگان آن‌ها حضور پیدا کنید. در مساجد آن‌ها نماز بگذارید. تا بگویند که فلانی جعفری است بگویند فلانی شیعی است که این گونه عمل می‌کند و این من را خوشنود می‌سازد.

وی در خصوص نقش رسانه در تحقق وحدت اسلامی، گفت: فعالیت رسانه‌ها در رابطه با لزوم وحدت اسلامی نباید تنها محدود به یک بازه زمانی مشخص باشد؛ بلکه باید همواره در راستای اهمیت و ضرورت وحدت اسلامی برای جامعه خوراک تولید کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید به اختلافات بین مذاهب دامن بزنند، تصریح کرد: باید ظلم و ستمی که دشمنان علیه مسلمانان روا می‌دارند را نمایش دهند و نشان دهند که ما باید در کنار یکدیگر در برابر این دشمنان مشترک ایستادگی کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403063120015
  • خبرنگار : 50455