مسئول باغبانی جهاد کشاورزی گلستان مطرح کرد:

افزایش ۲ برابری تولیدات زیتون در گلستان

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به افزایش ۲برابری تولیدات زیتون نسبت به سال گذشته اذعان کرد: استاندار گلستان ظرفیت احداث ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون را دارد.

نوید رضا فراهانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه گلستان به سبب داشتن آب و ھوای مناسب و زمین‌های مستعد، از قطب‌های مهم تولید زیتون کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: پتانسیل ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌های زیتون باردہ در استان وجود دارد، اذعان کرد: یکی از مناطق مناسب و مهم برای ایجاد باغ زیتون، مناطق و اراضی شیب دار استان هستند که  سازمان جھاد کشاورزی از متقاضیان حمایت می‌کند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشارہ به اینکه برداشت زیتون تا اواخر آبان ماه در استان ادامه دارد، گفت: امسال نزدیک به ۱۰ هزار تن زیتون در استان تولید شد که ۲ برابر بیشتر از پارسال بوده است.

فراهانی شرایط آب و هوایی مساعد و تأثیر آن در باروری درختان و مدیریت مناسب باغداران را از دلایل افزایش دوبرابری تولیدات امسال برشمرد و ادامه داد: گلستان ۱۴ کارخانه فرآوری محصول زیتون اعم از ۶ واحد روغن کشی، ۲ واحد تولید کنسرو و شور و ۲ واحد دیگر به صورت دومنظوره با ظرفیت حدود ۱۰ هزار تن دارد که آماده دریافت محصول باغداران منطقه هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد زیتون گلستان به صورت کنسروی و بقیه از نوع روغنی روانه بازار می‌شود، تصریح کرد: با توجه به گنجایش و ظرفیت استان باید در راستای سطح ارتقا باغات زیتون استان تلاش کرد.

وحید عمادزاده مجری طرح تبدیل زمین‌های شیب‌دار جهادکشاورزی گلستان گفت: جهاد کشاورزی به متقاضیان برای تبدیل زمین شیبدار به باغ ۸۰ درصد قیمت نهال را پرداخت می‌کند و در هزینه کاشت نیز با باغدار مشارکت می‌کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403063019453
  • خبرنگار : 50672