تأکید مجدد مادرید بر راهکار ۲ دولتی برای حل مساله فلسطین

نخست‌وزیر اسپانیا در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مجددا روی «راهکار ۲ دولتی» برای پایان دادن به «بحران فلسطین» تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا، در دیدار امروز (پنج‌شنبه) خود با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ضمن پافشاری روی «راهکار ۲ دولتی» و ایجاد کشور مستقل فلسطین، خواستار توقف فوری جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه شد.

او پس از دیدار خود با محمود عباس در مادرید گفت: «اسپانیا مجددا خواستار توقف فوری جنگ غزه می‌شود. جامعه بین‌المللی و اروپا نمی‌تواند نسبت به زجر کشیدن هزاران فلسطینی بی‌گناه، به‌خصوص زنان و کودکان بی‌تفاوت باقی‌ بماند. ما نمی‌توانیم با مرگ و ویرانی زندگی کنیم، همچنین نمی‌توانیم خشونت را بپذیریم.»

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، نخست‌وزیر اسپانیا و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین درباره سرایت کردن درگیری‌ها به لبنان، پس از ۲ موج حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی با انفجار دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم در سراسر لبنان که ده‌ها شهید و هزاران مجروح بر جای گذاشته است، گفت‌وگو کرده‌اند.

از طرفی، علاوه بر جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، رژیم اشغالگر حملات خود علیه کرانه باختری را نیز تشدید کرده است.

تاکنون، مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی وارد جنگی تمام‌عیار نشده‌اند، اما پس از جنایات اخیر رژیم اشغالگر، جامعه جهانی نگران وقوع جنگی تمام‌عیار بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا، سانچز ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی، خواستار خویشتن‌داری همه طرفین درگیری شد.

اسپانیا یکی از معدود کشورهای اروپایی است که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناحته است.

نخست‌وزیر این کشور همچنین خواستار توقف «اشغالگری» رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و خروج نیروهای آن از نوار غزه و تسریع روند برای ایجاد کشور مستقل فلسطین شد.

محمود عباس نیز ضمن ابراز قدردانی خود نسبت به رویکرد مادرید، خواستار برگزاری کنفرانس صلح در پایتخت اسپانیا شد و گفت: «ما به تشکیل کشور فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری به پایتختی قدس شرقی پایبند هستیم.»

او همچنین گفت که برنامه دارد تا با همه رهبران فلسطینی به نوار غزه برود و خواستار توقف جنگ غزه شود. محمود عباس همچنین از سران کشورهای غربی و مدیرکل سازمان ملل نیز دعوت کرده تا با او به نوار غزه بروند.

اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای رفتن به باریکه غزه در حالی است که اوایل ماه جاری، یک نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین به اسپوتنیک گفت که رژیم صهیونیستی به رئیس تشکیلات خودگردان اجازه بازدید از نوار غزه را نداده است.

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در این رابطه گفت: «ما برای دریافت اجازه درخواست نداده بودیم. ما اعلام کرده بود که رئیس تشکیلات به غزه خواهد رفت. اسرائیل فورا پاسخ داد که به محمود عباس اجازه ورود به غزه را نخواهد داد.»

وی ادامه داد: «این تنها بدین معناست که غزه اشغال شده است. ما قطعا به دنبال اجازه اشغالگران اسرائیلی برای بازدید رئیس تشکیلات خودگردان از بخشی از اراضی فلسطین نبودیم. این کاملا واضح است.»

وی همچنین عنوان کرد: «محمود عباس از قبل می‌دانست که اسرائیل با ورود وی به غزه موافقت نخواهد کرد. به همین خاطر درخواست حمایت کرده بود و به دنبال تضمین‌های امنیتی شورای امنیت سازمان ملل می‌گشت تا با مخالفت اسرائیل با ورود به غزه غلبه کند.»

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062919299
  • خبرنگار : 71935