چگونه اضطراب خود را کاهش دهیم؟

یک متخصص داخلی گفت: سبک زندگی سالم که ورزش و تغذیه صحیح در رأس آن قرار گرفته است، رابطه مستقیم با کاهش اضطراب و استرس و افسردگی دارد.

 فریبا صحبتلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن شامل مجموعه‌ای از اعضا، پروتئین‌ها، بافت‌ها و سلول‌ها است که در کنار یکدیگر از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌ها، سلول‌های سرطانی، انگل‌ها و … محافظت می‌کنند و تقویت این سیستم در گرو مصرف غذاهای مفید و داشتن فعالیت بدنی است.

وی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه غذایی سالم، عنوان کرد: تغذیه سالم و آگاهانه و کنترل شده، نقش بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌ها خصوصا دیابت، پوکی استخوان و انواع سرطان‌ها دارد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه غذاهای سالم در حفظ سلامت بدن بسیار موثر هستند، افزود: غذای سالم باید کالری را به اندازه لازم به بدن برساند و حاوی انواع مواد مغذی باشد. برخی از مواد غذایی فرآوری شده و برخی روش‌های پخت باعث ایجاد سموم در بدن شده و زمینه را برای ایجاد انواع بیماری فراهم می‌کنند.

وی ورزش را از ارکان اصلی سبک زندگی سالم دانست و گفت: یک سبک زندگی سالم بدون ورزش کردن غیر قابل دستیابی است و فعالیت بدنی یکی از مؤلفه­‌های مهم، قابل دسترس، کم‌هزینه و بدون عوارض در سبک زندگی سالم می­‌باشد.

صحبتلو با اشاره به اینکه ورزش­ منظم نقش مهمی در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری­‌های مزمن دارد، اظهار کرد: ورزش منظم با افزایش تعداد ضربان قلب، تواتر تنفس و جذب اکسیژن، باعث خون‌رسانی و سوخت و ساز بیشتر و بهتر به همه اندام­‌های بدن می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند جهت داشتن زندگی فعال و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و ناشی از فقر حرکت، انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه (۵ روز در هفته، روزی ۳۰ دقیقه) فعالیت هوازی مثل پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و ... با شدت متوسط لازم است که این میزان را می‌توان تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی در هفته(۵ روز در هفته، هر روز ۶۰ دقیقه) با شدت متوسط افزایش داد. همچنین در کنار فعالیت‌های هوازی نیاز هست دو روز در هفته فعالیت مقاومتی(کار با وزنه) انجام شود.

این متخصص داخلی به شهروندان توصیه کرد: ورزش، خواب کافی، بهره‌مندی از طبیعت و تغذیه سالم را برای داشتن زندگی سالم فراموش نکنند و انجام آزمایشات دوره‌ای برای حفظ سلامتی خود را جدی بگیرند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403062818006
  • خبرنگار : 50167