آمریکا چند مقام و فرد گرجستانی را تحریم کرد

دولت آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر و تضعیف دموکراسی در گرجستان، مقامات و افراد بیشتری از این کشور را هدف تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه و همچنین خزانه‌داری آمریکا اعلام کردند، دارایی‌های دو مقام ارشد وزارت کشور، یک مدیر رسانه‌ای و یک شخصیت رسانه‌ای گرجستان را به دلیل آنچه «سرکوب خشونت‌آمیز اجتماعات مسالمت‌آمیز» گرجی‌هایی عنوان کردند که در روند دموکراتیک و بیان مسالمت‌آمیز عقایدشان شرکت می‌کنند، مسدود کرده‌اند.

وزارت امورخارجه آمریکا علاوه‌براین اعلام کرد ورود بیش از ۶۰ شخصیت دولتی و شهرداری گرجستان، رهبران تجاری، افسران مجری قانون و اعضای پارلمان را به دلیل تضعیف دموکراسی در رابطه با خشونت‌ها در اوایل سال جاری (میلادی) به داخل خاک ایالات متحده ممنوع کرده است. این وزارتخانه به دلیل محرمانه بودن موضوع ویزا، نامی از افرادی که هدف قرار گرفتند، ذکر نکرد.

تحریم‌هایی که روز دوشنبه اعلام شد، آخرین دور از اقداماتی است که دولت آمریکا پس از تصویب قانونی بحث‌برانگیز در بهار امسال در گرجستان علیه مقامات این کشور اعمال کرده است. این قانون هفته‌ها اعتراضات گسترده را برانگیخت.

واشنگتن در اواخر ژوئیه کمک‌های ۹۵ میلیون دلاری ایالات متحده به گرجستان را که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود به حالت تعلیق درآورد.

پارلمان گرجستان این قانون را در ماه مه تصویب و حق وتوی رئیس جمهور را لغو کرد. این قانون، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی را ملزم می‌کند در صورتی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت کنند، باید به عنوان «منافع یک قدرت خارجی» شناخته شوند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062717328
  • خبرنگار : 71443