• شنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041611077
  • خبرنگار : 71402

آمریکا مانور نظامی با گرجستان را لغو کرد

آمریکا مانور نظامی با گرجستان را لغو کرد

ایالات متحده آمریکا مانور نظامی امسال با گرجستان تحت عنوان «شریک ویژه» را به دلیل «بازبینی جامع» روابط دوجانبه توسط واشنگتن به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایسنا، این مانورها که قبلا سربازانی از چندین کشور عضو ناتو در آن شرکت داشتند، از سال ۲۰۱۵ هر ساله برگزار می‌شد.

در اوایل ژوئن، قانونی که رسما به عنوان قانون شفافیت نفوذ خارجی شناخته می‌شود، پس از اینکه حزب حاکم «رویای گرجستان» وتوی سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور این کشور را لغو کرد، اجرایی شد.

این قانون، سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌ها و افرادی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند تا به عنوان نهادهایی که «منافع یک قدرت خارجی را ترویج می‌کنند» ثبت‌نام کنند و حامیان مالی خود را افشا کنند. عدم رعایت این موارد تا ۹۵۰۰ دلار جریمه خواهد داشت.

مخالفان این لایحه، که آن را حمله به دموکراسی می‌دانند، اعتراضات متعددی برگزار کرده‌اند. ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان اصرار دارد که این قانون مشابه قوانین چندین کشور غربی است و هدفش بهبود شفافیت است.

تصویب این قانون با محکومیت ایالات متحده و اتحادیه اروپا مواجه شد و واشنگتن از برنامه‌هایی برای محدود کردن ویزا برای سیاستمداران گرجستانی که از این قانون حمایت می‌کنند، خبر داده است.

در ادامه تحرکات مداخله‌جویانه آمریکا، وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که واشنگتن به طور نامحدود تکرار رزمایش «شریک ویژه» در گرجستان را که در ابتدا برای ۲۵ ژوئیه تا ۶ اوت ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بود، به تعویق می‌اندازد.

بر اساس این بیانیه، تصمیم مذکور «به دلیل اتهامات نادرست دولت گرجستان علیه ایالات متحده و سایر نهادهای غربی» گرفته شده است.

پنتاگون به چندین مورد از اظهارات نخست‌وزیر گرجستان در ماه‌های اخیر اشاره کرد. در اوایل ماه مه، این مقام گفت که «۲ تلاش برای انقلاب ۲۰۲۰-۲۰۲۳ توسط سفیر سابق ایالات متحده حمایت شد.» در اواخر همان ماه، او این اتهامات را دو چندان کرد و گفت «روابط گرجستان و آمریکا نیاز به بازنگری دارد.»

کوباخیدزه در همان زمان در گفت‌وگو با کانال ۱ گرجستان گفته بود که «بعضی از مردم اینجا آب گل‌آلود می‌خواهند... مردم جبهه دوم [علیه روسیه] می‌خواهند. ما جبهه دوم نمی‌خواهیم.»

در پایان بیانیه مطبوعاتی پنتاگون آمده است: «با توجه به این ادعاها، دولت ایالات متحده تشخیص داده است که اکنون زمان نامناسبی برای برگزاری یک رزمایش در مقیاس بزرگ در گرجستان است.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در مورد تصویب قانون «عامل خارجی» در گرجستان در اوایل ژوئن هشدار داد که این تحولات «به طور اساسی روابط ایالات متحده با این کشور قفقاز جنوبی را تغییر می‌دهد»؛ کشوری که مدت‌هاست به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده است. این مقام همچنین تاکید کرد که واشنگتن در اعمال تحریم‌ها علیه تفلیس تردیدی نخواهد داشت.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha