ذائقه کودکان را به سمت مواد غذایی سالم هدایت کنیم

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه فرآیند شکل‌گیری ذائقه کودکان سلامت جسمی و روحی آن‌ها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: این مساله نیازمند توجه ویژه از سوی والدین است، ذائقه تحت تاثیر محیط زندگی و تجربه‌های گذشته کودکان شکل می‌گیرد به همین دلیل گنجاندن میوه و سبزیجات، لبنیات و مواد غذایی مفید در برنامه غذایی کودک به والدین کمک می‌کند تا ذائقه آن‌ها به سمت مواد غذایی سالم و مقوی هدایت کنند.

ساره حسینی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه ذائقه یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده سلامت جسمانی و عقلانی افراد در بزرگسالی است و در میزان پذیرش یا عدم پذیرش مواد غذایی در افراد موثر است، گفت: ذائقه انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد و تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله محیط زندگی، ژنتیک، تجربه‌، فرهنگ و تربیت خانوادگی قرار می‌گیرد. از زمان تولد، کودکان در تماس با مواد غذایی مختلف قرار می‌گیرند و ذائقه آن‌ها از طریق تجربه و ترکیب مختلف مواد غذایی شکل می‌گیرد.

وی افزود: ابتدا کودکان به مواد غذایی با طعم شیرین تمایل دارند، طعم شیرین غذا برای آن‌ها تداعی کننده طعم غذای خوشمزه است و به همین دلیل، کودکان عموماً از مواد غذایی شور، ترش یا تند لذت نمی‌برند و با افزایش سن و مصرف بیشتر مواد غذایی، ذائقه کودکان تغییر می‌کند و به تدریج مواد غذایی با طعم‌های مختلف را قبول می‌کنند.

این پژوهشگر با بیان اینکه فرآیند شکل‌گیری ذائقه کودکان سلامت جسمی و روحی آن‌ها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد این فرایند که طولانی و پیچیده است، اظهارکرد: این مساله نیازمند توجه ویژه از سوی والدین است، ذائقه تحت تاثیر محیط زندگی و تجربه‌های گذشته کودکان شکل می‌گیرد به همین دلیل گنجاندن میوه و سبزیجات، لبنیات و مواد غذایی مفید در برنامه غذایی کودک به والدین کمک می‌کند تا ذائقه آن‌ها به سمت مواد غذایی سالم و مقوی هدایت کنند.

حسینی ادامه داد: مواد غذایی پرچرب و پر از نمک می‌تواند تأثیرات مخرب زیادی روی سلامت کودکان داشته باشد، به ویژه در دورانی که کودکان در حال رشد جسمی و عقلانی هستند، قراردادن این نوع مواد غذایی باعث کاهش میل کودکان به مصرف مواد غذایی سالم نیز می‌شود.

وی افزود: مصرف بیش از حد نمک و فراورده‌های غذایی پر از نمک می‌تواند فشار خون را افزایش داده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در آینده را افزایش دهد و یا به عملکرد کلیه آسیب بزند و مشکلات کلیوی را تشدید کند. مصرف بیش از حد مواد غذایی پرچرب، به دلیل کالری بالا، می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی در کودکان شود که این موضوع با ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط است.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای حفظ سلامتی کودکان، توصیه می‌شود که میزان مصرف مواد غذایی پرچرب و پر از نمک کاهش یافته و غذاهای سالم در برنامه غذایی کودکان گنجانده شود.

حسینی با بیان اینکه تغذیه مناسب کودکان می‌تواند تأثیر مستقیم بر رشد عقلانی آن‌ها داشته باشد، اظهارکرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، املاح معدنی و مواد مغذی حاوی اسیدهای چرب ضروری برای رشد و بهبود عملکرد مغز، یادگیری و رشد سیستم عصبی کودکان حیاتی است.

این پژوهشگر تصریح کرد: سبزیجات و میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که برای رشد و عملکرد سالم بدن کودکان لازم هستند، مرغ، ماهی، تخم مرغ، عدس، لوبیا و حبوبات به عنوان منابع پروتئین به تقویت عضلات، ساخت بافت‌های بدن و افزایش انرژی در کودکان کمک می‌کنند، مواد غذایی کربوهیدراتی مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی به عنوان منابع اصلی انرژی کودکان به حساب می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است مصرف موادی مانند قند، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای فراوری شده و فست فودها و سرخ کردنی‌ها در برنامه غذایی کودکان محدود شوند زیرا این مواد باعث افزایش وزن و بروز بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی خواهند شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403050905272
  • خبرنگار : 50026