رییس مجمع نمایندگان استان تاکید کرد

ضرورت حمایت از نیروگاه‌های خصوصی تجدیدپذیر در استان مرکزی

رییس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: حمایت از نیروگاه‌های خصوصی تجدیدپذیر در راستای کاهش آلایندگی‌ها و رفع ناترازی انرژی در استان مرکزی ضروری است.

ولی الله بیاتی در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و مدیران عامل شرکت‌های صنعت آب و برق استان، افزود: تداوم رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی در شهرهای صنعتی، مستلزم برخورداری آنها از زیرساخت انرژی است.

 وی با اشاره به وضعیت تامین آب و برق استان بیان کرد: در زمینه تولید، تامین و مصرف آب و برق با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های استان به ویژه در بخش صنعتی و کشاورزی باید وزارت نیرو نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد و خود ما نیز باید زمینه حمایت از نیروگاه های خصوصی تجدید پذیر در استان و استفاده از پسآب را بیشتر از قبل تقویت کنیم.

بیاتی افزود: باید نگاه ویژه ای به مدیریت آب و برق در استان داشته باشیم تا بتوانیم در واحدهای تولیدی در سال جاری ضمن ایجاد اشتغال پایدار، گام‌های مؤثری برداریم.

رییس شواری هماهنگی مدیران وزارت نیرو در استان مرکزی نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های انجام شده، نوسازی و بهسازی شبکه‌های توزیع برق در روستاها انجام شد.

وی افزود: توزیع برق استان مرکزی نسبت به بهسازی کامل شبکه‌های برق ۶۵۲ روستا و جابجایی ۱۱ هزارو ۷۳۳ پایه چراغ داخل معبر در قالب طرح بهارستان اقدام کرد.

محمود محمودی کاهش ۶۰ دقیقه خاموشی در سال به ازای هر مشترک، احداث ۱۸ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان، تبدیل هزار و ۲۷۶ کیلومتر شبکه سیم به کابل، نصب ۶۷ هزار کنتور هوشمند و کنترل پذیری ۱۸ هزار مشترک را از جمله اقدامات انجام شده در استان طی هزار روز گذشته عنوان کرد.

وی گفت: احداث ۶۹۵ کیلومتر شبکه توزیع برق، افزایش ۵۵ هزار و ۱۵۷ مشترک برق، نصب هزار و ۷۱۳ ترانسفوماتور، نصب ۲۲ هزار و ۵۳۰ پایه چراغ روشنایی فوق کم مصرف و رسیدن به عدد ۴۵۰ فیدر ۲۰ کیلوولت با احداث ۳۱ فیدر جدید فقط در این مدت، از دیگر اقدامات زیرساختی توزیع برق استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر گفت: با هدف بهبود زیرساخت‌های صنعت برق استان ۱۹۳۰ مگاولت آمپر ظرفیت پست برنامه ریزی شده بود که از این میزان ۹۸۰ مگاولت آمپر بهره برداری شد و ۹۰ مگاولت آمپر تا شهریورماه و ۸۶۰ مگاولت آمپر آن تا پایان سال جاری و ابتدای سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مجتبی داودآبادی افزود: ۲۳۹.۴ کیلومتر مدار خط بهره برداری و ۱۷ کیلومتر مدار تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز گفت: در استان مرکزی به عنوان یکی از استان های پیشرو در امر جهاد آبرسانی، با اعتباری بالغ بر ۲۳۳۷ میلیارد ریال، عملیات اجرایی آبرسانی به ۶۷ روستا از دی ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

حشمت الله عباسی افزود: ایجاد ۱۸ منبع تامین آب جدید شامل چشمه و چاه، احداث ۶ ایستگاه پمپاژ آب، احداث ۱۸ مخزن ذخیره آب مجموعا با حجم ۴ هزار متر مکعب، اجرای ۷۶ کیلومتر خطوط انتقال آب و اصلاح و توسعه ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب از اقدامات برنامه ریزی شده در اجرای طرح جهاد آبرسانی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز ضمن اشاره به سرانجام یافتن پروژه انتقال آب هفتیان در تفرش، گفت: اقدامات خوبی در استان برای تامین آب انجام شده که می توان به اجرای رینگ جنوبی اراک به طول ۱۴ کیلومتر و تکمیل پروژه آبرسانی به شهر ساوه و روستاهای مسیر از خط انتقال کوچری قم به طول ۲۱ کیلومتر اشاره کرد.

تقوی، مدیر اجرایی شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی نیز اظهار کرد: افزایش تولید برق، پایداری واحدها، کاهش مصرف داخلی واحدها، کاهش مصرف روغن، بهبود فرمان‌پذیری و بهره برداری مناسب در نیروگاه های زیر مجموعه از اقدامات شاخص انجام شده است.

 در ادامه این نشست مدیران صنعت آب و برق استان به بیان چالشها و مشکلات پیش روی این صنعت در استان پرداختند و به سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ دادند و ابراز امیدواری کردند با ایجاد یک گفتمان مشترک بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد صنعت آب و برق استان شاهد حل مشکلات این صنعت و رشد و شکوفایی استان در آینده ای نزدیک باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403041610816
  • خبرنگار :