فرزانه یوسفی به مناسبت روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان در گفتوگو با ایسنا، عنوان کرد: عید در لغت از عود به معنای بازگشت و قربانی از لفظ قربان گرفته شده است؛ به این معنا که هر چیزی که وسیله قرب و نزدیکی به خداوند متعال باشد، قربانی میگویند.
وی گفت: در عید قربان بعد از انجام فریضه حج توسط زوار خانه خدا، حاجیانی که در منا هستند عید میگیرند و سایر مسلمانان نیز همنوا با حاجیان در این عید اطاعت به جشن و شادی میپردازند، زیرا بندهای مخلص با اطاعت محض از دستورات خداوند در امتحان سخت الهی سربلند شد و مسلمانان جهان به تاسی از حضرت ابراهیم به زیارت خانه خدا و مراسم منا از جمله، قربانی میپردازند.
این کارشناس دینی اظهار کرد: همه مسلمانان جهان اعم از اهل تسنن و تشیع مناسکی مشترکی مثل حج دارند که یکی از مهترین اعمال حج هم قربانی کردن در روز دهم ذی الحجه است، این عید در همه کشورهای اسلامی برگزار میشود و موجب وحدتبخشی بین همه مسلمانان است.
وی ادامه داد: همه دستورات اسلام بر اساس حکمتهای بسیار دقیق و سودمند برای مخلوقات وضع شده و یکی از این دستورات قربانی کردن در مراسم منا است که میتوان با تأسی به آیات و روایات فلسفههای متعددی برای قربانی در حج بیان کرد.
این کارشناس دینی، کسب تقوا و تقرّب به خداوند از حکمتهای عید قربان دانست و گفت: قرآن میفرماید: «لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَ لاَ دِمَاؤُهَا وَ لکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَی؛ نه گوشتها و نه خونهای آنها، هرگز به خدا نمیرسد. آنچه به او میرسد، تقوا و پرهیزگاری شماست.
یوسفی بیان کرد: قربانی کردن در این روز نماد مبارزه با تعلّقات نفسانی و ذبح نفس اماره است؛ همانطور که میبینیم خداوند به حضرت ابراهیم(ع) دستور داد حضرت اسماعیل(ع) را ذبح کند تا با عمل به این دستور با مهمترین عامل تعلّق نفس که مهر به فرزند است مبارزه کند.
وی تاکید کرد: همانگونه که اطاعت حضرت ابراهیم(ع) از این دستور الهی جایگاه ایشان را نزد خداوند بالاتر برده است، قربانی کردن حاجیان جهاد با نفس اماره و رهایی از وابستگیهای دنیایی است.
یوسفی با بیان اینکه کمک به مستمندان و اطعام آنان با اعیاد اسلامی گره خورده است، یادآور شد: یکی از اهداف قربانی کردن این است که گوشت آن در بین فقیران و نیازمندان توزیع شود.
انتهای پیام