تجربه طعم‌هایی دل‌انگیز در سفر به آذربایجان‌غربی

بر اساس تعریف انجمن جهانی سفر و غذا (World Food Travel Association)، گردشگری غذا (Food Tourism) یکی از انواع گردشگری و به‌معنی سفر برای چشیدن طعم غذاهای یک مقصد با هدف برقراری ارتباطی حسی با آن مقصد است؛ در واقع این نوع گردشگری می‌تواند نقش مهمی در جذب توریست‌ها داشته باشد.

با توجه به درآمد قابل توجه صنعت گردشگری در اغلب نقاط دنیا؛ گردشگری خوراک و غذا نیز به عنوان بخشی از این صنعت قطعا می‌تواند در جذب گردشگر، کسب درآمد و انتقال فرهنگ موثر باشد.

از مزایای این نوع گردشگری علاوه بر ایجاد بستری مناسب برای ارائه انواع خوراکی ها به گردشگران آن‌ها را با تاریخ منطقه و رسم‌ و رسوم‌ها نیز آشنا می‌کند و با توجه به اینکه ما ایرانی‌ها انواع نوشیدنی، نان و غذاهای متنوعی داریم در این صنعت می توانیم موفق و سرآمد باشیم.

از اوماج آشی، یارما قابلی سی و کباب خوی در شمال غرب کشور گرفته تا فالوده و مسقطی شهر حافظ و سعدی و شیشلیک شاندیز مشهد و نان زردی خراسان جنوبی‌، قلیه ماهی و سمبوسه جنوب همه و همه در زمره جاذبه‌های گردشگری غذا در کشورمان محسوب می‌شوند.

اغراق نیست اگر بگوییم هر گوشه ایران با عطر و طعم منحصر به فرد غذاها، علاقه‌مندان به تجربه کردن طعم ها و غذاهای جدید را به سوی خود فرا می‌خواند. در این میان، غذاهای آذربایجان غربی نیز از نظر تنوع عقب نمانده است. هرکسی که به آذربایجان ‌غربی سفر کرده با یکبار مزه کردن یارماشورباسی، یارپاخ دلماسی، ایران آشی، گوزلمه، دوشاب حالواسی، باستیخ و... مطمئنا زیر دندانش مزه کرده و به یادگار باقی مانده است.

رضا حیدری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در خصوص گردشگری غذا در استان به ایسنا گفت: در راستای تحقق به ثبت مهارت و تهیه غذاهای محلی و از سویی برنامه ریزی برای گردشگری خوراک، دفتر مطالعات مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی تاکنون توانسته به منظور حفظ هویت‌های فرهنگی مهارت و فنون تهیه و پخت بالغ بر ۱۵ مورد اعم از خوراک‌های سنتی - عرقیجات و شیرینی جات را در فهرست میراث ناملموس در گستره استانی و منطقه ای و ملی به ثبت برساند.

وی، مهارت پخت خوراک سنتی گوزلمه مهارت پخت غذای سنتی یارما شیله سی، مهارت پخت کباب خوی، مهارت پخت غذای سنتی یارما قابلی سی، مهارت پخت غذای سنتی اووماج آشی، مهارت پخت غذای سنتی ایران آشی/ دوکلیو کردی، مهارت و دانش تهیه دوشاب حالواسی، مهارت و دانش تهیه زنجفیل حالواسی فن آوری تهیه دوشاب در شهر ارومیه، مهارت پخت نان در آذربایجان غربی، مهارت تهیه و پخت هویچ حالواسی، فن آوری تهیه عرق بید مشک، شیوه تهیه نقل بیدمشک ارومیه، مهارت و دانش تهیه گلاب گیری قیزیل گول، مهارت تهیه جویز حالواسی(حلوای گردو)‌، مهارت پخت غذای سنتی یارپاق دولماسی ) دلمه برگ مو/ قلا میو(کردی = در گستره ملی بنا به پیشنهاد آذربایجان غربی، مهارت تهیه قوروت سنتی ) کشک (سنتی) = در گستره ملی بنا به پیشنهاد آذربایجان غربی، مهارت پخت ساج ایچی قاتق شورباسی ساچ قوورماسی) قلی سل کردی( در گستره منطقه ای آذرباجان غربی و شرقی و اردبیل) به پیشنهاد استان اردبیل از جمله این موارد است.

حیدری تصریح کرد: در حال حاضر در حیطه ثبت مهارت و تهیه انواع غذاها و شیرینی جات محلی، سیاست وزارت بیشتر در حوزه غذاهای آیینی و درمانی است.

به گزارش ایسنا، همواره توزیع و ایجاد درآمد اضافه در زنجیره ارزش محصول، اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی و حفظ آداب و رسوم، تاریخ و سنت‌های جامعه محلی از مزایای گردشگری غذایی عنوان شده است و باتوجه به تنوع غذاها و خوراکی ها در آذربایجان‌غربی می تواند در قالب برگزاری جشنواره‌ها و فستیوال‌های غذایی در محیط‌های مختلف روستایی و شهری و برگزاری تورهای غذا از این مزایا بهره مند شد و این رویه را به عنوان یک راهبرد در جهت ارتقای معیشت و اقتصاد استان بکار برد، چرا که به نظر می رسد این ظرفیت در آذربایجان‌غربی مغفول مانده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403031207540
  • خبرنگار : 50136