بوی تند ماهی دودی وسط سفره نو می‌پیچد

با دست‌های ۶۰ سالگی‌اش ساقه برنج (کلوش) را در گوش و یا چشم ماهی‌های از دریا جامانده‌ی نمک گیر شده زیر کلوخ‌های بزرگ و سنگ‌های نمک و روناس می‌اندازد تا ماهی‌ها به سیخ‌های چوبی زیر آفتاب آویزان شوند و دسته دسته به تاریکی و عطر خاک اره دودخانه بپیوندند.

از سقف‌های قدیمی دودخانه، عطر سفره مادربزرگ بلند می‌شود؛ عطر عید و شادی شکستن قلک پول و بوی تند ماهی دودی که همیشه در یک نعلبکی کوچک روی برنج پخته شده جا خوش می‌کرد تا وقتی سر دیگ روی سفره برداشته می‌شد طعم زندگی نوتر و دریایی‌تر شود.

فصل صید ماهی اوج کار دودخانه‌های گیلان است، ماهی را تحویل دودخانه می‌دهند، ماهی‌ها را پس از شمارش تمیز می‌کنند، سپس در حوض آب و سنگ نمک می‌گذارند و بسته به ریز و درشت بودن ماهی از ۵ الی ۱۰ روز زمان نیاز است تا نمک‌گیر شود.

پس از طی فرآیند مذکور، بانوان، ماهی را فیلد می‌کنند و سپس در سیخ‌های چوبی مخصوص آویزان کرده و شست‌وشو می‌دهند و بعد از آن در دودخانه آویزان می‌شوند. در دودخانه هم با توجه به جنس ماهی از ۴ تا ۱۰ روز دود می‌خورد؛ در نهایت هم برای عرضه در بازار و خرید گردشگران و گیلانی‌ها و دلدادگان عطر سفره‌های معطر آماده می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403021913833
  • خبرنگار :