به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در دویستوسیویکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع انتقادات، سوالات و پیشنهادات اعضای شورای شهر تهران درباره گزارش ارائه شده توسط معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اظهار کرد: مشخص است که چه کسی برای اینترنشنال، خارجیها و دشمن خوراک درست میکند و من در مورد چین باید توضیح دهم چرا که این موضوع مهم است و ما میخواهیم به کار مردم رسیدگی کنیم.
وی خطاب به نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون حقوقی و همچنین تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: به ادعای معاون حمل و نقل شهرداری تهران قرارداد سفر به چین تحویل شما شده که اگر فیلمها بازبینی شود مشخص است که قرارداد تحویل داده شده یا خیر؟.
شهردار تهران ادامه داد: باید کارآمدی را با ادوار گذشته مقایسه کرد. نزدیک به ۳۲ ماه است که در خدمت مردم هستیم و باید بگوییم که چه کاری را باید انجام دهیم. ما در دوره خودمان وقتی کار را تحویل گرفتیم اعداد و ارقام مشخص است؛ اما باید بگویم قویترین دوره مدیریت شهری دوره فعلی است. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ آمارها به صورت مقایسهای در پشت فیشهای عوارض درج شده و هیچ دورهای به اندازه امروز کار انجام نشده است. سال ۱۳۹۳ به میزان ۱۳۰ هزار تن آسفالت توزیع شده در حالی که در سال قبل یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن آسفالتریزی داشتهایم. بیتردید سیاهنمایی بد است و باید با اطلاع سخن بگوییم.
در هیچ دورهای امکانات و منابع شهر به اندازه امروز افزایش پیدا نکرده است
زاکانی تأکید کرد: در دو سال و نیم اخیر بیش از ۴۰۰۰ هکتار به فضای سبز پیرامونی تهران اضافه شده و سال قبل ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز به کمربند سبز شهر تهران اضافه شده است. در هیچ دورهای امکانات و منابع شهر به اندازه امروز افزایش پیدا نکرده است.
اگر اتوبوس خریدن راحت بود شهرداران مدام اتوبوس میخریدند
وی با اشاره به اینکه در چهار سال دوره گذشته ۲۱ رام قطار دی سی و یک رام قطار ای سی اورهال شده است، افزود: در این دوره ۴۸ رام قطار دی سی اورهال شده و امسال ۱۰ رام قطار ای سی و ۲۰ رام قطار دی سی برای اورهال در برنامه قرار گرفته است. بیتردید از این به بعد صحبت خواهم کرد چون عدهای خوراک خبری برای اینترنشنال تولید میکنند و عدهای حرفهایی میزنند که امید و ایمان را میکشد. دوستان اعلام میکنند که آنچه اعلام شده را قبول نداریم خوب قبول نداشته باشید. بررسی کنید و حرف مستدل بزنید من ۱۳ سال نماینده مجلس شورای اسلامی بودهام و حق نداشتم حرف نادرست پای تریبون بزنم. اگر قبول ندارید تحقیق و تفحص کنید. در شورا بودن، حق خلاف گفتن به کسی را نمیدهد. در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و در چهار سال دوره اصلاحات ۱۳۰ دستگاه. این در حالی است که در این دوره تا به امروز ۸۲۶ دستگاه وارد شده و ۲۷۱ دستگاه آن مربوط به دولت است. مابقی اتوبوسها نیز در حال وارد شدن است. اگر اتوبوس خریدن راحت بود شهرداران مدام اتوبوس میخریدند.
اینکه تولید کننده اتوبوسها را تأمین نکرده مشکل ما نیست
شهردار تهران با بیان اینکه امروز ۲۰۸۰ اتوبوس در خطوط فعال است، اضافه کرد: من از سوال ناراحت نمیشوم یک عمر سوال کردم و پاسخ شنیدم و امروز هم پاسخ میدهم. آنچه شورا برای ما مصوب کرد ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان غیرنقد بود که هزینه تامین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس است. ما قرارداد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم اما اینکه تولید کننده تأمین نکرده مشکل ما نیست. ما تسهیلات و منابع نقد و غیرنقد شرکت عقاب را تامین کردهایم و عمده منابع شرکت اسنا نیز تأمین شده است.
وی ادامه داد: شرکت شتاب اعلام کرده تا پایان سال میتواند ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تحویل دهد و بارها اعلام کردهام که مردم را اسیر دست این موضوعات قرار نمیدهم. مدیریت شهری دوره ششم همت کرد و مسیری را پیش برد که در کشور بیسابقه است. ما نوع منابع را به گونهای تجهیز کردیم که رشد فزاینده داشته باشد.
شهردار تهران افزود: تحقق منابع تحقق بینظیری است و در ۱۰۰ سال اخیر کسی نمیتواند بگوید شورا و شهرداری این میزان از بودجه را محقق کرده است. منشاء این موارد انضباط مالی، مولدسازی و پیگیری و مشارکت است که شرایطی را فراهم کرد تا به جای ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۵۰۰ دستگاه خریداری شود.
رقم پرداختی در حوزه حمل و نقل ۳۴ همت بوده است
زاکانی با بیان اینکه رقم پرداختی در حوزه حمل و نقل ۳۴ همت بوده است، اضافه کرد: در سرفصلها ۳۲ همت پیشبینی شده بود اما ۳۴ همت پرداخت کردهایم ما تلاش کردیم با تکیه بر شرایط تولید داخلی توسعه حمل و نقل را محقق کنیم.
بزرگترین شرکتها توسط بانک شهر در چین گردهم آمدند
اولین بار است که قراردادی برای انتقال تکنولوژی منعقد شده
وی در خصوص سفر به چین اضافه کرد: این اقدام جزو اقدامات جمهوری اسلامی ایران است برخی علاقه ندارند بشنوند برای اولینبار است که قراردادی برای انتقال تکنولوژی منعقد شده است. ما طرف ماجرا نیستیم و بانک شهر طرف است. بزرگترین شرکتها توسط بانک شهر در چین گردهم آمدند و این بانک زیر بار ریسک نمیرود؛ لذا قویترین شرکت وارد عمل شد.
زاکانی ادامه داد: کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن ما نیستیم وزارت کشور در سال ۱۳۹۶ کارفرمای ۲۰۰۰ دستگاه واگن شد و دولت قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند؛ لذا دولت انقلابی به میدان آمد و همه دست به دست هم دادند. این کار نشدنی بود و رئیس کمیسیون عمران در صحن شورا اعلام کرد که اگر همین یک موضوع را به نتیجه برسانید دیگر نیازی نیست که کاری انجام دهید. در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی سازی تجهیزات انجام میشود و در چین چند کار انجام دادیم نخست آنکه از ۲۳ تا۲۷ ماه زمان قرارداد را به ۱۲ تا ۱۴ ماه رساندیم و دومین کار این بود که توافق کردیم بوژیها داخلی سازی شود.
شهردار تهران گفت: در داخل کشور هیچ گاه بوژی به این شکل ساخته نشده و مپنا به تازگی وارد این کار شده است و ما با چین قرارداد بستیم که اعتبار در نظر گرفته شده را برای انتقال تکنولوژی هزینه کنیم و ۲۵ میلیون یورو از این طریق به نفع کشور عمل کردیم و ایران به عنوان بوژیساز مطرح شد. بررسیهایی صورت گرفت و چینیها در خردادماه نمونه یک در یک را تحویل خواهند داد. من اعلام کردم که دهه فجر اولین واگن وارد خواهد شد و هیچگاه نامی از نیمه اول سال نبردهام؛ لذا برای تأمین ۷۹۱ واگن و ۲۸۰ واگن در قرارداد جدید و ۱۱۳ واگن داخلی پیگیریها انجام شد.
وی ادامه داد: هشت رام قطار هفت واگنه به طور کامل، ۱۰ رام تجهیزات و مابقی به صورت انتقال تکنولوژی وارد کشور میشود که این اقدام یک افتخار ملی است. از این پس هر کسی سیاهنمایی کند من با عدد و رقم صحبت خواهم کرد و مردم قضاوت میکنند.
زاکانی با اشاره به اینکه در دو روز از سفر به چین ابعاد مختلف حقوقی قراردادها مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: طرف چینی مجاب شد رویه جدیدی برای ما در نظر بگیرد و بنا شد تکنولوژی و پول چین مبتنی بر نیاز ما مسیر جدیدی را باز کند. ابتدا یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو قرارداد تأمین مالی منعقد شد و در ۱۱ روز ۱۰ شهر چین را بازدید کردیم و شبانهروز مشغول کار بودیم و بعد از این سفر تفاهم در حوزه واگنها و یک تفاهم تامین مالی نیز منعقد شد.
پا در کفش کسانی کردهایم که میخواهند کل معاملات را برهم بزنند
وی ادامه داد: از اتوبوسرانی و تاکسیرانی افرادی به چین سفر کردند و نمونهها را مورد بررسی قرار دادند و پس از آن بنده برای نهایی کردن قراردادها به چین رفتم. چرا برخی ناراحت هستند که میخواهیم خودروی باکیفیت ارزانقیمت در اختیار مردم قرار دهیم پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد. طرف حساب ما بانک شهر است و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی پیگیری شد. ما پا در کفش کسانی کردهایم که میخواهند کل معاملات را برهم زنند. قرارداد ما در چین کاملا مشخص است و کسی که احتمالا کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح شده ۱۰۰ درصد غلط بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: مدتی است که آن فرد اعلام کرده مسائل را مطرح میکنم اما در نهایت چه چیزی گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاههای امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را میدانند موضع ما شفاف و افتخار این دوره است. چهار ماه زمان تحویل تعهد چینیهاست که پس از دریافت پیشپرداخت انجام خواهد شد. عدهای میخواهند کار در شهر انجام نشود اما انجام شد.
وی ادامه داد: فرمایشات برخی اعضاء ۱۰۰۱ نکته داشت و عدم انعطاف درست واقعیتها بود. اعلام کردیم که جلسه هماندیشی گذاشته شود تا مسائل را مطرح کنیم اما برخی اعضاء به جلسه هماندیشی نیامدند و صحن علنی را نیز ترک میکنند و نمیخواهند چیزی بشنوند. عدهای نمیخواهد کار انجام شود اما گزارش ۳۱ ماه کار را به تدریج ارائه خواهیم داد و مردم به عینه این گزارشات را مشاهده خواهند کرد. بیتردید در شهر کار انجام خواهد شد.
انتهای پیام