دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش‌آموزان از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: اگر کتاب‌های درسی خوب تدریس و آموخته شوند از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود و باعث تغییر رفتار متربیان می شوند.

به گزارش ایسنا، هزار و سی و پنجمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله توجه جدی به آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان، تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآمد برای آموزش و پرورش، توجه جدی به امور پرورشی در مدارس، بازنگری آموزش هنر در مدارس، تدوین قوانین و مقررات فعالیت معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی، توجه جدی به تحولات محیطی آموزشی و تربیتی، شناخت مخاطبان آموزش و پرورش، توجه به هویت دینی و ملی دانش آموزان، آشنایی دانش آموزان با آموزه‌های کتب الهی و آسمانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمند سازی مدیران و معلمان مدارس، تحول در روش‌های آموزشی و تربیتی و غیره مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش در این جلسه با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و همچنین گرامی‌داشت یاد و خاطره حضرت آیت الله امامی کاشانی که حق بزرگی در ایجاد مدارس علوم و معارف اسلامی بر گردن کشور دارند گفت: آقای امامی کاشانی در سه جهت فرد ممتازی بودند: اول پایداری ایشان بر صراط مستقیم انقلاب اسلامی، راه امام بزرگوار و مقام معظم رهبری و استمرار ایشان بر مسیر صحیح که در جوانی در آن قدم گذاشته بودند و تا پایان عمر خود بر آن استوار بودند. دوم اهتمامی بود که ایشان به تعلیم و تربیت نسل نو و جوان داشتند.

وی افزود: تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی در دوره اول و دوره دوم متوسطه که تا امروز بیش از ۱۶ هزار فارغ التحصیل تقدیم جامعه کرده است. تک تک این بچه‌ها مایه امید و افتخار هستند و بسیار رشد یافته‌اند. حرکت‌های مدارس علوم و معارف اسلامی مثال زدنی است.

امانی ابراز کرد: مدارس علوم و معارف اسلامی مدارسی هستند که اصل غلبه کیفیت بر کمیت در آنها رعایت می‌شود و این اصل مهمی در تعلیم و تربیت است. این ۱۶ هزار فارغ التحصیل بسیاری از آنها دوره عالی را در دانشگاه‌های شهید مطهری گذرانده‌اند، افرادی هستند که امروز در هر نقطه‌ای که هستند با کیفیت بالا خدمت کرده و به ترویج مکتب اسلام و اهل بیت علیه السلام مشغولند.

وی با اشاره به سومین ویژگی حضرت آیت الله امامی کاشانی گفت: ویژگی سومی که بسیار در ایشان برجسته بود توجه ویژه‌ به حضرت ولیعصر عجل الله بود. آخرین اثر ایشان «خط امان» می باشد که به کمک شاگردان خود در حدود ۴ سال آن را تالیف کرد.

امانی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از کار تربیت دانش آموزان از طریق کتاب‌های درسی انجام می‌شود نه فقط معاونت پرورشی بلکه اجرای موثر آنها خیلی مهم است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقش کتاب های درسی در نظام آموزشی گفت: اگر کتاب های درسی خوب تدریس و آموخته شوند از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهند بود و باعث تغییر رفتار متربیان می شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر اعضای کمیسیون‌ها گفت: طرح و برنامه‌ها قبل از اینکه وارد صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش ‌شوند، توسط اعضای کمیسیون‌های شورای عالی بررسی، کار کارشناسی و تخصصی بر روی آنها انجام شده و آماده طرح در صحن شورای عالی می شوند لذا باید افرادی عضو این کمیسیون‌ها شوند که هم صاحب نظر و هم تجربه کافی برای بررسی مسائل تعلیم و تربیت را داشته باشند.

امانی با اشاره به دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از دستور کارهای دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش در طی این چند سال ترمیم و بروز رسانی سند تحول است. قصد طراحی سند جدیدی نداریم بلکه در حد ضرورت آن را ترمیم کرده‌ایم این سند یک سرمایه ملی است و سعی شده انسجام درونی آن افزایش پیدا کند.

در ادامه این جلسه گزارش ترمیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402122215989
  • خبرنگار :

برچسب‌ها