محمد خوشخلق درگفتوگو با ایسنا با اشاره به موضوع و محتوای نمایش گیاهمرد اظهار کرد: نمایش گیاهمرد داستان زوجی ایرانی است که برای پژوهش علمی تغییر ژنتیکی گیاه خشخاش راهی افغانستان میشوند.
وی افزود: در این بین اتفاقاتی برای این زوج رخ میدهد و مرد مجبور میشود تنها به ایران بازگردد و پسر این زوج که در افغانستان است در اتفاقات این کشور به وسیله هواپیمایی که از کابل به سمت کانادا حرکت میکند وارد کانادا میشود. داستان گیاهمرد در سه جغرافیای ایران، افغانستان و کانادا اتفاق میافتد.
کارگردان نمایش گیاهمرد درخصوص ایده اولیه نمایش گفت: گیاهمرد روایتگر فقدان است؛ فقدان فرد و یا چیزی که قبلا وجود داشته، اما الان دیگر وجود ندارد، مانند فقدان پدر، مادر، هویت، وطن و یا هر چیز دیگری که دیگر وجود ندارد. ایده اولیه نمایش به ۲ سال گذشته باز میگردد، زمانی که بسیاری از آدمها به طور ناگهانی عزیزان خود را از دست دادند و یا نزدیکان آنها مهاجرت کردند.
خوشخلق خاطرنشان کرد: نمایش روایتگر اتفاقی است که نزدیک به ۲ سال پیش درافغانستان به وقوع پیوست و داستانی را روایت میکند که افرادی با کمک هواپیما قصد حرکت و خروج از کشور را داشتند. بازه زمانی نمایش گیاهمرد بین طالبان اول و دوم یعنی در بازه ای ۲۰ ساله است. ایده کلی نمایش برگرفته از این اتفاقات است.
وی با اشاره به اینکه نزدیکی و یکسان بودن روحیات مردم کشور افغانستان و ایران به یکدیگر باعث شد تا به اتفاقات این کشور بپردازم بیان کرد: تصویر هواپیمایی که در ذهنها حک شده بی تاثیر نیست و توانسته تاثیر شگفتانگیزی از خود بر جای بگذارد. نزدیکی و همسایه بودن افغانستان با ایران و یکسان بودن روحیات و شرایط اقلیم و زندگی مردم این کشور و شرایط و اوضاعی که افغانستان پشت سرگذاشته باعث شده تا در نمایش به شرایط این کشور اشاره کنم.
کارگردان نمایش گیاهمرد عنوان کرد: از زمانی که ایده اولیه نمایش شکل گرفت تا زمانی که نمایش به روی صحنه رفت حدود ۲ سال زمان برد. حدود ۶ ماه بدون وقفه با گروهی کاملا حرفهای تمرین کردیم؛ گیاهمرد یکی از سختترین کارهایم در این چند سال بوده و سعی شده تا نمایشی حرفهای را به روی صحنه ببرم.
خوشخلق در خصوص اینکه گیاهمرد نمایشی دغدغهمند است، بیان کرد: همیشه در آثارم به دنبال تولید نمایشی دغدغهمند هستم. همیشه به دنبال این بودهام که نمایشم حرفی برای گفتن داشته باشد، چه در تئاتر و یا سینما محتوایی ارائه دهم که به هدف اصلی که انسانیت است، برسیم.
وی با اشاره به علت برگزیدن نام گیاهمرد برای نمایش خود تصریح کرد: ما در شهری زندگی میکنیم که شخصیت بزرگی همچون فردوسی داریم. در شاهنامه کیومرث اولین شخصی است که از او صحبت میشود که این نام ریشهای روستایی و ترکیبی از گیو و مرتن به معنای زنده فناپذیر دارد. شخصیت اصلی نمایش گیاهمرد فردی به نام کیومرث است و اگر بخواهیم از بُعد اسطورهای به آدمهای گیاهمرد نگاه کنیم، همان شخصیتهای شاهنامه هستند.
کارگردان نمایش گیاهمرد با اشاره به استقبال مخاطبان از این نمایش افزود: اجرای نمایش از ۲۲ بهمن ماه آغاز شده و خوشبختانه تا الان مورد استقبال بینظیری قرارگرفته است، اما متاسفانه پروسه اطلاعرسانی نمایش از زمانی که نمایشی به روی صحنه میرود تا زمانی که اطلاعرسانی انجام شود، زمانبر است.
خوشخلق درباره اطلاعرسانی و تبلیغات نمایش خود گفت: فضای مجازی تنها بستری است که میتوانیم اطلاعرسانی نمایش را در بستر آن انجام دهیم، متاسفانه کارهای هنری آنطور که باید دیده نمیشوند. بسیاری از هنرمندان فرصت این را دارند تا بیلبوردهای شهری برای تبلیغات نمایش خود در اختیار داشته باشند، در صورتیکه این موقعیت تنها با وجود پشتوانهای قوی رخ دهد. نمایش گیاهمرد تا به امروز به پشتوانه اعضای تیم خود اجرا شده است.
وی درخصوص کیفیت سایر نمایشهای روی صحنه تئاتر مشهد افزود: هر نمایشی با توجه به دغدغهای که دارد تولید میشود و مسیری را ادامه میدهد. به نظرم کیفیت آثار یک مسئله شخصی است، شاید به نظر خود کارگردانان نمایش از کیفیت خوبی برخوردار باشد، اما عدهای معتقد باشند که کیفیت آثار قابل قبول نیست. افراد با در نظرگرفتن دغدغه شخصی کیفیت آثار را ارزیابی میکنند.
کارگردان نمایش گیاهمرد با اشاره به استقبال مخاطبین از تئاتر مشهد بیان کرد: استقبال مخاطبان از نمایشهای روی صحنه تئاتر مشهد خوب است، چون مردم مشهد مردمی فرهیخته و هنر دوست هستند. باید قدر مخاطب را بدانیم که به تماشای نمایش مینشیند، ادامه مسیر تئاتر به دست مخاطبان تئاتری مشخص میشود و میتوانتد تئاتر مشهد را به سمت یک تئاتر دغدغهمند وحرفهای و یا به سمت یک تئاتر کمدی و طنز پیش ببرد.
انتهای پیام