محمدجواد استادی امروز ۷ اسفندماه، در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع امتداد اجتماعی زیارت یکی از سیاستهای اصلی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است.
وی اضافه کرد: امتداد اجتماعی زیارت به این معناست که تمام آوردهای زیارت به شکل ملموس در زندگی نه تنها قشری که مستقیم به زیارت میآیند، بلکه همه آحاد جامعه چه مسلمان و چه غیر مسلمانان جریان داشته باشد.
استادی تصریح کرد: هنر زبان، امتداد اجتماعی زیارت است، چراکه هنر میتواند مفهوم زیارت را در زندگی تمام افراد در طبقات و مذاهب مختلف جریان ببخشد، از این رو توجه ویژهای به هنر در آستان قدس رضوی شده است.
دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) اظهار کرد: این جشنواره تلفیقی از دانش، نوآوری و هنر است و تلفیق این ۳ ضلع میتواند مسیری را هموار کرده تا شعار محوری امتداد زیارت تحقق بخشیده شود.
استادی اضافه کرد: باید سوغات مشهد با هویت فرهنگی این شهر مقدس که زیارت است در اقصی نقاط جهان گسترش یابد و تلاش شود تا در آیندهای نزدیک ذائقه مخاطب در سوغات زائر مشهد تغییر یابد.
وی افزود: از لحاظ معنایی باید هویت زیارتی مشهد را به صورت غیرمستقیم در سوغات زائر تقویت کنیم و برای هنرمندان و تولیدکنندگان داخلی زمینه حضور فعال آنها در این عرصه فراهم شود.
نگاه معرفتی به صنایع فرهنگی در آستان قدس رضوی
استادی ادامه داد: ادبیات صنایع فرهنگی از غرب گرفته شده است، اما ما در کشور و به ویژه آستان قدس به این مقوله نگاه معرفتی و دینی داریم، به دنبال رویکردهای بومی در حوزه تولید و محتوی هستیم و یکی از محورهای جشنواره نیز تقویت گفتمان معرفتی و دینی بوده است.
دبیر هنری نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) ابراز کرد: آثار رسیده در حوزه مد و لباس بسیار کم است و متاسفانه نتوانستهایم در این خصوص رشد داشته باشیم، با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه تعریف شده و فارغالتحصیلان این رشته نیازمند بازار کار هستند.
بیشترین آثار جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی در حوزه سوغات زائر است
وی بیان کرد: از بیش از ۸۰۰ اثر رسیده بیشترین آثار ارسالی در حوزه صنایعدستی و سوغات زائر، بازی و اسباب بازی و سرگرمی و نرم افزارهای کاربردی بوده و در حوزه مد و لباس کمترین آثار دریافتی را داشتیم؛ این در حالی است که مشهد بیش از ۲۰ میلیون زائر دارد و با وجود ۵ میلیون زائر بینالمللی قطب جدی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر محسوب میشود.
استادی گفت: به دنبال آن هستیم سوغات مشهد نشاندهنده هویت فرهنگی این شهر یعنی زیارت در جای جای جهان باشد، لذا ضرورت دارد این امر از لحاظ مبنایی در ایران و خارج از کشور تقویت شود.
انتهای پیام