رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران مطرح کرد

ارزیابی حضور خراسان رضوی در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: خراسان رضوی از لحاظ کمی و ظاهری از دیزاین آراسته‌ای برخوردار بود و تنها نقدی که می‌توان به حضور خراسان رضوی در نمایشگاه وارد دانست ماهیت بازاریابی خراسان بود که تک محصولی شده است.

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری از بعد کمی و کیفی باید بررسی شود؛ از بعد کمی رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشت. در ۳،۲ سال گذشته تاثیرات کرونا روی نمایشگاه غالب بود و در آن دوران همه با ماسک در نمایشگاه تردد می‌کردند، اما از سال گذشته روند بهبود پیدا کرده بود و تقریبا شرایط عادی‌تر بود و امسال بسیار شرایط بهترشده بود و می‌توان گفت که نمایشگاه امسال به شرایط پیش از کرونا بازگشته بود. شرایط کیفی خوبی نسبت به سالهای اخیر در نمایشگاه گردشگری امسال فراهم بود.

وی اضافه کرد: به لحاظ کمی همچنین گستردگی غرفه‌ها و سالن‌های بیشتر به چشم می‌خورد و ‌ تقریبا تمام عرصه‌های مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران را اشغال کرده بود. ما در سال‌های گذشته در این نمایشگاه همزمان نمایشگاه صنایع‌دستی را در برخی از سالن‌ها داشتیم، اما امسال تمام نمایشگاه در اختیار حوزه گردشگری بود و از این جهت به لحاظ کمی شرایط خوبی را سپری کرد.

جواهرزاده ادامه داد: به جهت کیفی نیز به همان تناسب می‌توان مثبت نگاه کرد؛ ما شاهد حضور شرکت‌‎کنندگان و غرفه‌های قوی‌تری و تا اندازه‌ای فراگیرتر از سال گذشته بودیم. سالن‌های تخصصی، استارتاپ‌ها، حوزه‌های دانشگاهی، انجمن‌های علمی و در کنار آن‌ها آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها در کنار استان‌های مختلف به شکل تفکیک شده‌ و به شکل تخصصی‌تری در نمایشگاه حاضر بودند، البته عدم حضور برخی استان‌ها همچون اصفهان در نمایشگاه بسیار عجیب بود.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به نظر من اهمیت دارد و می‌توان نقد جدی برای آن داشت حضور گروه‌های موسیقی با آلودگی مضاعف صوتی در داخل سالن‌ها بود. صدای موسیقی در برخی از زمان‌ها به اندازه‌ای بود که هیچ مذاکره و جلسه‌ای را نمی‌توانستیم شاهد باشیم. قطعا این مورد، نیاز به مدیریت دارد.

جواهرزاده اظهار کرد: متاسفانه در بخشی از نمایشگاه نگاه جشنواره‌ای حاکم است، به این معنی که گروه‌های موسیقی، اقوام ایرانی و مردم عادی نیز حضور پیدا کنند که البته در جای خود جذابیت دارد و نمایشگاه را تماشایی می‌کند و از این جهت نمایشگاه امسال بسیار موفق هم عمل کرد، اما متاسفانه در چنین فضایی برگزاری جلسات با متخصصان، جلسات B۲B و بازاریابی عملا نمی‌توانست محقق شود، در صورت انجام نیز با مشکل مواجه می‌شدند چون برقراری ارتباط در آن شرایط امکانپذیر نبود؛ لذا می‌توان این موضوع را نقدی جدی بر هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران دانست.

وی ادامه داد: البته راهکاری برای این مورد وجود دارد که به نسبت روزهای در نظر گرفته شده برای برگزاری برنامه می‌توان روزهایی را به بخش جشنواره‌ای نمایشگاه با حضور گروه‌های موسیقی و مردم اختصاص داد و بخش دیگری از روزها را در اختیار متخصصان حوزه‌های مرتبط گذاشت و همانطور که گفته شد این تفکیک باید صورت گیرد تا امکان استفاده از نمایشگاه برای همه به درستی فراهم شود.

این فعال گردشگری عنوان کرد: نقد دیگری که بر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران وارد است به برگزاری سمینار و ورکشاپ‌های این نمایشگاه مربوط می‌شود. امسال تفاوت بسیار زیادی که نسبت به سال‌های گذشته وجود داشت. برگزاری پررنگ برنامه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها بود. می‌توان گفت این اتفاق، اتفاق خوبی بود، اما اینکه چند سمینار و ورکشاپ به صورت همزمان برگزار می‌شد جای ایراد داشت و به یک مدیریت یکپارچه نیاز بود که متاسفانه در این بخش این انسجام وجود نداشت.

جواهرزاده افزود: خوب بود که برای برنامه‌های حاشیه‌ای، رویدادهای علمی و آموزشی ستادی تشکیل می‌شد و به درستی برنامه‌ریزی انجام می‌گرفت تا همزمانی‌ برنامه‌های تخصصی و سمیناری مدیریت شود. در نمایشگاه‌های خارجی نیز این اتفاق به درستی مدیریت می‌شود و برنامه‌های علمی و آموزشی معمولا در زمانی غیر از زمان نمایشگاه اجرایی می‌شود تا متخصصان بتوانند به خوبی از مطالب و برنامه‌ها استفاده کنند.

تک محصولی بودن بازاریابی خراسان رضوی در نمایشگاه گردشگری تهران یک نقطه ضعف بود

وی در خصوص حضور خراسان رضوی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تصریح کرد: خراسان رضوی با یک شمایل خوبی در این نمایشگاه شرکت کرده و به لحاظ کمی و ظاهری از دیزاین آراسته‌ای برخوردار بود. اما تنها نقدی که می‌توان به حضور خراسان رضوی در نمایشگاه وارد دانست ماهیت بازاریابی خراسان است که تک محصولی شده؛ ما تمام عرصه‌های توسعه گردشگری را موکول به حوزه زیارت می‌کنیم.

جواهرزاده اضافه کرد: خراسان رضوی منظومه‌ای از گردشگری است و منظومه گردشگری خراسان خورشید عالم تابی دارد چون امام رضا(ع) دارد که در این منظومه به خوبی می‌درخشد، اما ستاره‌ها و سیارک‌های درخشان دیگری نیز در این منظومه وجود دارند که مولد گردشگری این استان هستند؛ مانند فردوسی، عطار،خیام، آسبادهای نشتیفان، قنات قصبه، جاذبه های طبیعت‌گردی و ... که می‌توان گفت که گردشگری زیارت در کنار تمام این موارد اولویت خراسان است.

این فعال گردشگری ادامه داد: اینکه غرفه خراسان خود را تک محصولی ارائه کند نقطه ضعف است و من به آن نقد دارم. ما می‌توانستیم ابعاد زیبا و دیدنی‌های خراسان در این غرفه را به تصویر بکشیم، البته باید گفت که تلاش خوبی صورت گرفته و غرفه خوبی بود، اما همانطور که گفته شد تک محصولی بودن در این غرفه به چشم می‌خورد که به نظر من نقطه ضعف بود.

وی گفت: در نهایت برگزاری نمایشگاه گردشگری با این ابعاد نیاز به یک فعالیت جدی، مستمر و طاقت‌فرسا دارد. در شرایط اقتصادی امروز با مشکلات مضاعف اقتصادی چه در حوزه‌های گردشگری داخلی و خارجی و همچنین فضای مسموم تبلیغات علیه کشور ما در خارج از ایران، برگزاری چنین نمایشگاهی با این ابعاد کار سترگ و سختی بود و باید به تمام برگزارکنندگان و متولیان حوزه هم در سطح کشوری و هم در سطح استانی خسته نباشید گفت.

انتظار بلوغی نسبی پس از ۱۷ دوره برگزاری نمایشگاه گردشگری

این فعال گردشگری اضافه کرد: اما نقاط ضعفی که گفته شد نشان‌دهنده این مورد است که اقدامات انجام شده بی‌نقص نیست و پس از ۱۷ دوره برگزاری نمایشگاه انتظار یک بلوغ نسبی از این نمایشگاه وجود دارد. ابعاد بین‌المللی نمایشگاه محدود بود که می‌توانست بزرگتر از این موارد باشد.

وزارت گردشگری فعلی می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری کشور رقم بزند

جواهرزاده اظهار کرد: حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه پس از ۱۷ دوره برای اولین بار خود موید توجه به صنعت گردشگری بوده و فرصت بی‌بدیلی است که باید از این فرصت استفاده کرد. البته به عقیده من وزارت فعلی گردشگری می‌تواند اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری کشور رقم بزند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112920788
  • خبرنگار : 50378