در نشست‌ «مشارکت قوی، ایران قوی» مطرح شد

چتری به گستردگی ۷۴ درصد سمنانی‌ها / افزایش ۱۰ هزار نفری بیمه‌شدگان در استان

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان از این اداره کل به‌عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های اجرایی در استان نام برد و گفت: این اداره به بیش از ۵۳۰ هزار نفر از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری استان سمنان خدمات می‌دهد و خدمات‌دهی ما، نقش مهمی در رضایتمندی مردم استان دارد.

کمال نیک اقبال در سلسله نشست‌های خبری «مشارکت قوی، ایران قوی» با حضور در دفتر ایسنای سمنان به تشریح دستاوردها و عملکرد این اداره کل پرداخت و با اشاره به گستردگی چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی در این استان، اظهار کرد: استان سمنان به‌دلیل صنعتی بودن از معدود استان‌های کشور است که حدود ۷۴ درصد جمعیت آن تحت‌ پوشش این اداره کل است.

وی با اشاره به سابقه بالای تامین اجتماعی در کشور، بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی سابقه‌ای بیش از ۷۰ ساله در ایران دارد. حق بیمه براساس قانون ۳۰ درصد از حقوق را تشکیل می‌دهد که ۲۳ درصد آن برعهده کارفرما و ۷ درصد آن برعهده کارگر است.

او از سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های سازمان که از طریق شستا انجام می‌شود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی این سازمان نام برد و گفت: عمده هزینه‌های این سازمان از همین دو منبع حق بیمه و سرمایه‌گذاری‌های شستا انجام می‌شود.

وی از وجود ۱۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه در این استان خبر داد و اظهار کرد: بیمه‌شده‌های اجباری و اصلی در استان سمنان بالغ بر ۱۸۵ هزار نفر هستند که با افراد تبعه آنها از مرز ۵۲۵ هزار نفر می‌گذرند و به تعبیری از جمعیت ۷۰۲ هزار نفری استان بالغ بر ۵۳۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه سمنان از استان‌های برتر کشور از نظر پوشش تامین اجتماعی است، اضافه کرد: میانگین پوشش تامین اجتماعی در کشور حدود ۵۲ درصد است که این رقم در استان سمنان به بیش از ۷۳ درصد می‌رسد.

او از پرداخت ماهانه بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان مستمری در تامین اجتماعی استان خبر داد و اظهار کرد: ماهانه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان در قالب بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان سازمان در استان پرداخت می‌شود.

وی به حجم بالای هزینه‌های درمان در تامین اجتماعی اشاره و بیان کرد: ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه درمان در تامین اجتماعی استان پرداخت می‌شود. با توجه به هزینه بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی در این حوزه، استان ما به‌دلیل کارگری بودن بخش عمده بیمه‌شدگان از جمله اداره‌های استانی است که نمی‌تواند هزینه‌های ماهانه را پوشش دهد.

نیک اقبال از خدمات‌دهی به این جمعیت در استان به‌عنوان یک کار مهم و بزرگ یاد کرد و گفت: خدمات‌دهی به این جمعیت از طریق ۱۰ شعبه اصلی تامین اجتماعی در استان، ۲ واحد اقماری تامین اجتماعی در بیارجمند و آرادان و چهار کارگزاری سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار انجام می‌شود.

وی از تحول در خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در سال‌های اخیر و بخصوص در ۲.۵ سال دولت سیزدهم خبر داد و بیان کرد: در مجموع ۷۵ فرآیند در تامین اجتماعی انجام می‌شود که ۵۲ خدمت آن در بستر اینترنت و از طریق سامانه‌های غیرحضوری سازمان انجام می‌شود.

سه‌گانه تحول، عدالت و اعتماد مرکز ثقل هدفگذاری‌های تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان از سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها در خدمات‌دهی غیرحضوری در کشور نام برد و گفت: با توجه به زیرساخت‌های مناسب سازمان در این بخش، تامین اجتماعی در دوران کرونا یکی از دستگاه‌های موفق در کشور بود.

وی اظهار کرد: تحول‌گرایی، عدالت و اعتماد سه محور و راهبرد در تعیین سیاست‌های کلان در سازمان تامین اجتماعی است که تحقق آن در به حداقل رساندن مشکلات بیمه‌شدگان و ایجاد رضایتمندی در آنها نقشی اساسی خواهد داشت.

نیک‌اقبال از این سه راهبرد به‌عنوان مرکز ثقل اهداف این سازمان یاد کرد و افزود: توجه به عملیاتی شدن این راهبردهای سه‌گانه در درازمدت می‌تواند به مرتفع شدن مشکلات در این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: شعار مدیریت عالی سازمان این است که در مسیر تحول هدفگذاری‌شده به‌گونه‌ای عمل شود که منجر به تحقق عدالت اجتماعی شود و از معبر عدالت به اعتمادسازی در جامعه هدف بپردازیم تا به معنای واقعی، اعتماد شرکای اجتماعی خود را جلب کنیم. بنابراین سازمان تامین اجتماعی هشت راهبرد دیگر تعریف کرده تا با بهره‌گیری و اجرای آنها، این هدفگذاری‌ها محقق شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان با اشاره به بدهکاری دولت به این سازمان، گفت: دولت در این بخش همکاری خوبی با سازمان داشته و بخش مهمی از مطالبات سازمان را در قالب بودجه‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به سازمان پرداخت کرده است.

وی با اشاره به برخی از مهمترین چالش‌های پیش روی صندوق‌های بازنشستگی و از جمله صندوق تامین اجتماعی، بیان کرد: بدون شک وضعیت صندوق تامین اجتماعی بهتر از دیگر صندوق‌های بازنشستگی در کشور است.

انیک‌اقبال با بیان اینکه این سازمان با چالش‌هایی روبه‌رو است، ادامه داد: ناترازی صندوق و کسری موجود در این بخش، کاهش ضریب پشتیبانی صندوق تامین‌ اجتماعی، استقراض از بانک‌ها برای پرداخت مطالبات بازنشستگان، انباشت بدهی‌ها، عدم تغییر در محاسبات بیمه‌ای، افزایش پرداختی‌ها در حوزه درمان غیرمستقیم و ... از چالش‌های فراروی سازمان است.

وی از بهبود شرایط سازمان در ۲.۵ سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: سازمان در همین راستا کار خود را در سه بخش تحول، عدالت و اعتماد با وقوت آغاز کرده است.

رتبه چهارم تامین اجتماعی سمنان در رضایتمندی مردم در کشور

وی از رتبه چهارم تامین اجتماعی سمنان در رضایتمندی مردم در کشور خبر داد و گفت: ۸۰ درصد ارباب رجوع در استان از وضعیت خدمات‌دهی در تامین اجتماعی استان اعلام رضایت کردند و سمنان جزو چهار استان برتر کشور در این بخش است.

او با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی صندوق تامین‌ اجتماعی، بیان کرد: این شاخص، یکی از مولفه‌های پایداری در صندوق‌هاست.

وی به توضیح تلاش دولت سیزدهم برای بهبود این شاخص در کشور پرداخت و افزود: با تمهیداتی که دولت در بحث طرح بیمه فراگیر ایرانیان اندیشید و با تلاش همکاران در استان، در این ۲ سال تعداد زیادی بیمه‌شده به تامین اجتماعی استان اضافه شدند که همین یک منبع درآمدی پایدار در سازمان است.

افزایش ۱۰ هزار نفری بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در استان

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان ادامه داد: در قالب طرح بیمه فراگیر ایرانیان در این دولت، در ۲ حوزه بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان ۱۰ هزار نفر به بیمه‌شدگان استان سمنان افزوده شد.

نیک‌اقبال یادآوری کرد: از ابتدای کار این دولت تا آذر ماه امسال، افزون بر ۲۰۰۰ نفر فقط در طرح‌های بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی به بیمه‌شدگان استان اضافه شده است.

وی اجرای طرح بخشودگی را از دیگر اقدامات مهم این اداره کل در دولت سیزدهم دانست و گفت: ۷۰۵ کارگاه استان سمنان از طرح بخشودگی جرائم استقبال کردند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان از همکاری ویژه این اداره کل در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان خبر داد و افزود: تامین اجتماعی استان در این بخش توجه ویژه‌ای به واحدهای مشکل‌دار داشته است.

وجود ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق در حوزه کارفرمایی سمنان

نیک اقبال با اشاره به معضل مطالبات معوق در تامین اجتماعی، اظهار کرد: تامین اجتماعی استان ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق در حوزه کارفرمایی دارد.

وی ادامه داد: اجرای طرح لیست هوشمند، یکی دیگر از طرح‌های مهمی است که به‌صورت پایلوت در تامین اجتماعی استان در حال برگزاری است که به کیفیت‌بخشی خدمات غیرحضوری در استان کمک کرده است.

او از افزایش ۷۰ درصدی پرداخت تسهیلات به‌عنوان دیگر خدمت مهم سازمان در دولت سیزدهم نام برد و افزود: این تسهیلات از طریق بانک رفاه انجام شده است. ضمن اینکه سفر زیارتی بازنشستگان و افزایش مرخصی بارداری از ۶ به ۹ ماه، از دیگر خدماتی است که اکنون در سازمان در حال انجام است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان با اشاره به وصول مطالبات سازمان از دولت، گفت: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ در سطح ملی ۱۷۰ همت و امسال نیز تا کنون ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سازمان را پرداخته و همین در بهبود شرایط سازمان در استان موثر بوده است.

تحقق مجلسی قوی با اتکا به رای بالای مردم

وی به اهمیت انتخابات اسفند ماه پرداخت و اظهار کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند به شکل‌گیری یک مجلس قوی در کشور کمک کند.

نیک‌ اقبال به مشارکت حداکثری مردم استان در انتخابات ادوار مختلف پرداخت و گفت: مردم استان سمنان همواره در انتخابات مختلف حضور باشکوه و پرشوری داشتند و امسال نیز بی‌شک با حضور حماسی خود در این رویداد مهم سیاسی، برگ زرین دیگری بر افتخارات خود خواهند افزود.

وی با دعوت از مردم و بخصوص جامعه هدف تامین اجتماعی برای مشارکت حداکثری در انتخابات، اضافه کرد: نمایندگان مردم چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان رهبری، با پشتوانه رای بالای مردم، اثرگذاری بیشتری خواهند داشت. بنابراین مشارکت آحاد مردم در این انتخابات اهمیت زیادی دارد.


انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402111611992
  • خبرنگار : 50233

برچسب‌ها