برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با محوریت قرآن در دانشگاهها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل گفت: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و توسعه آزاد اندیشی با محوریت قرآن کریم جزء برنامه‌های ما در دانشگاههای استان خواهد بود.

حجت الاسلام عبدالله حسنی در گفت‌وگو با ایسنا بمناسبت تشکیل شورای هماهنگی قرآن وعترت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در استان اردبیل اظهار کرد: این شورا طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اردبیل نیز تشکیل یافته است و آیین نامه آن تدوین و ابلاغ شده است.

وی افزود: مسئولیت و پیگیری امورات شورا در استانها بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان قرار گرفته است و ما نیز در این راستا پیگیر امورات آن بوده و هستیم و جلساتی نیز در این مورد ترتیب و تشکیل یافته است.

حجت الاسلام حسنی، بسترسازی جهت تحقق روز افزون منویات مقام معظم رهبری در حوزه آموزش انس، فهم و عمل به آموزه های  قران کریم، توسعه برنامه های قرآنی، مفاهیم، تفسیر و تدبر در قرآن، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را از جمله اهداف شورا عنوان کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل، شناسایی امکانات و ظرفیت های دانشگاههای استان و شکوفایی هر چه بیشتر استعدادها در حوزه فعالیتهای قرآن و عترت، هماهنگی، انسجام و هم افزایی دستگاههای دانشگاهی در خصوص فعالیتهای قرآن در گستره استان، ایجاد زمینه و انگیزه برای فعالیت گسترده تر فعالان قران و عترت دانشگاهیان و گسترش میزان اثربخشی طرحهای ابلاغی شورای هماهنگی فعالیت قرآن دانشگاهها را از دیگر اهداف شورای قرآن و عترت دانشگاهها برشمرد.

حجت الاسلام حسنی با اشاره به وظایف شورای هماهنگی قرآن و عترت دانشگاهیان اظهار کرد: هماهنگی و هم افزایی در راستای جریان سازی گفتمان قرآنی انقلاب و مقام معظم رهبری در قالب برنامه های قرآن و عترت دانشگاهیان، شناسایی خلاها و کاستی ها و موانع در مسیر توسعه فعالیتهای قرآن و عترت، ارتقاء سطح فرهنگی قرآنی دانشگاههای استان در قالب اجرای برنامه های انس با قرآن کریم از جمله وظایف شورا است.

وی، افزایش سطح سواد قرآنی ، توسعه مهارتهای قرآنی، حفظ قرآن، صوت و لحن، تجوید و زمینه سازی برای فهم  و تدبر در قران کریم، توسعه  نهضت  تفسیر قرآن کریم در دانشگاهها، زمینه سازی و گسترش و توسعه انس با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و معارف احادیث اهل بیت(ع)، برنامه ریزی ویژه جهت حضور موثر و بهره برداری استادان و کارکنان از برنامه های حوزه قرآن و عترت و تعامل موثر با شورای استانی توسعه فرهنگ قرآنی را از وظایف دیگر شورای قرآن و عترت دانشگاهها عنوان کرد.

حجت الاسلام حسنی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورا ۱۱ مصوبه داشتیم که بحث توسعه مباحث قرآنی و بازتاب خبری در رسانه ها و همکاری با خبرگزاری قرآنی ایکنا ، توسعه روخوانی و روانخوانی، قرائت، تفسیر و حفظ از جمله آن بوده است، افزود: تمام دانشگاهها موظف شدند حداقل هفته ای یک روز برای بحث تلاوت، تدبر و تفسیر قرآن کریم اختصاص دهند،همچنین تمام  دانشگاهها موظف شدند کرسی های آزاد اندیشی با محوریت قرآن و توسعه آزاد اندیشی با محوریت قرآن را داشته باشند که جزء برنامه های ما خواهد بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان اردبیل؛ تفسیر و قرائت  قرآن کریم، برگزاری دوره های آموزشی قرآن در دانشگاهها برای کارکنان، دانشجویان و اساتید را جزء برنامه های در حال اجرای این شورا در دانشگاهها عنوان کرد.

وی ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآن نیز از جمله برنامه ها بوده که چند مورد آن اجرا شده و در آینده نیز با قوت بیشتری اجرا و برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402110704606
  • خبرنگار : 50659