/جاده‌هایی که جان می‌گیرند۳/

چهارخطه‌هایی که می‌توانست نجات‌دهنده باشد!

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی، فرعی و ... است، محورهایی که می‌تواند یک استان را از بن بست خارج کند، به شرط اینکه شرایطی را برای تصادفات بیش‌تر فراهم نکنند.

به گزارش ایسنا، شاید بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی استان از جمله پروژه‌های چهار خطه می‌گذرد.

پروژه‌هایی که می‌توانست از بسیاری از تصادفات جلوگیری کند، اما به دلیل مناسب نبودن شرایط جاده، جان افراد به راحتی از دست می‌رود.

اگرچه تکمیل پروژه‌ها نیازمند اعتبارات زیاد است اما قدرت چانه‌زنی برای اخذ اعتبار آن هم برای محورهای پرتردد که دارای اولویت اساسی هستند قطعا به نفع استان است، گرچه همه واقفیم که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر استانی همین ساخت جاده‌های اصلی و فرعی هستند.

جاده‌هایی که اگر در گذشته تکمیل می‌شدند امروز شاهد افزایش تصادفات در آن‌ها نبودیم، جاده‌هایی که به راحتی جان هزاران انسان بی‌گناه را شاید به دلیل کمی تعلل و همت در تکمیل راه‌ها گرفت.

درست است تصادفاتی که اتفاق می‌افتد عامل انسانی مهم‌ترین دلیل آن است، اما حوزه راه هم مقصر است، به طوری‌که طبق آمار پلیس راه از ابتدای امسال در تصادفاتی که اتفاق افتاده ۳۵ مورد حوزه راه مقصر شناخته شده است، حال باید پرسید اگر حوزه راه اقداماتی که لازم بوده را انجام می‌داد، اکنون چرا باید در تصادفات مقصر شناخته شود؟

خدایار باقری هارونی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به حوزه راه، اظهار کرد: در حقیقت اعتباراتی که به حوزه راه و برای هر کدام از محورها اختصاص داده شده، برای همان مسیر هزینه می‌شود، زیرا راه و شهرسازی مجری ساخت و تکمیل پروژه‌های راه است و بنا به اعتبار نسبت به ساخت جاده اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: گرچه امسال در ۳۵ مورد از تصادفات حوزه راه مقصر بوده اما نباید از عامل انسانی و وضعیت خودروها نیز غافل شد، زیرا عمده تصادفاتی که اتفاق می‌افتد عمدتا رانندگان مقصرند.

باقری در خصوص محورهایی که در ماه‌های گذشته شاهد تصادف منجر به فوت در آن‌ها بوده‌ایم، افزود: محور امیرآباد به جونقان محور فرعی است و برحسب اتفاق طی چند سال اخیر تصادفاتی که اخیرا شاهد آن بوده را نداشتیم، گرچه براساس اولویت‌بندی‌هایی که صورت می‌گیرد ممکن است سالیان طولانی محور فرعی جزو برنامه‌های اداره‌کل نباشد، از طرفی ممکن است محورهای فرعی یا برخی از محورها تنها نیاز به اقداماتی جزئی از جمله نصب علائم، خط کشی و ... داشته که کاری روتین به شمار می‌رود و راهداری آن‌ها را انجام می‌دهد.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در قالب ۳۴ پروژه راه‌سازی در استان، گفت: برای درازمدت اقداماتی همچون ساخت چهارخطه‌ها در دستور کار بوده که برخی از پروژه‌ها شامل شهرکرد-بروجن_لردگان، لردگان_ کارون چهار به سمت ایذه، شهرکرد_ شلمزار، فارسان_ دشتک، اردل_ دوپلان (مسیر جایگزین گردنه باجگیران) بوده است، البته نباید از این موضوع غافل شد که هر چه جاده ساخته شود در درازمدت توجیه اقتصادی دارد.

باقری بیان کرد: مجموعا چهارخطه‌هایی که در حال ساخت هستند از پیشرفت متوسط ۵۰ درصدی برخوردارند، یعنی ممکن است محوری ۱۰ درصد و محور دیگر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد، مثلا در محور شهرکرد_ لردگان _ ایذه اگر حدود ۳۳ کیلومتر از مسیر لردگان به کارون چهار و همچنین تونل‌ها و پل ۱۱۰ متری کره بس  تکمیل شوند، عملا مسیر شهرکرد تا کارون چهار کاملا چهارخطه خواهد بود.

وی ادامه داد: تکمیل این محورها بستگی به تامین اعتبار دارد که امسال تاکنون در مسیر بروجن_ لردگان و از مانده اعتبار سفر اول ۷۵ میلیارد تومان پول نقد و حدود ۶۸.۷ میلیارد تومان اسناد خزانه تخصیص یافته است، همچنین در دور دوم سفر در حوزه راه و شهرسازی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تا پایان دولت باید این اعتبار تخصیص یابد، البته ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای راه‌آهن و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هم در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، یعنی نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه وزارت راه در سفر دوم مصوب شده است.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برنامه سال آینده بهره‌برداری از محور شهرکرد_ شلمزار، پل سامان و پل هفشجان خواهد بود، گرچه ممکن است این دو پل طی سه ماه آینده بهره‌برداری شوند، البته بهره‌برداری از این پروژه‌ها به شرط تخصیص‌ اعتبارات انجام خواهد شد.

باقری گفت: به لحاظ طولانی شدن این سه پروژه تمام هم و غم اداره‌کل تکمیل آن‌ها است، مثلا تلاش‌ها برای محور شهرکرد_ شلمزار به واسطه رخداد تصادفات بر آن است که هر چه سریع‌تر تکمیل و بهره‌برداری شوند، از طرفی باتوجه به اینکه بعد از کمربندی سامان مسیری که واقعا خطرناک و کنترل خودرو دشوار بوده نیازمند پل است تا این نقطه سانحه‌خیز هر چه سریع‌تر حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: برای دهه فجر امسال در تلاش هستیم تا پروژه سه راهی هفشجان را به بهره‌برداری برسانیم، گرچه کاری فوق‌العاده دشوار است، اما تمام تمرکز ما بهره‌برداری از این پروژه تا دهه فجر یا تا پایان بهمن‌ماه خواهد بود، همچنین پل سامان تا سه ماه آینده و محور شهرکرد_ شلمزار تا شهریور سال آتی به شرط تخصیص اعتبار مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت، البته اعتبار لازم برای تکمیل محور شهرکرد_ شلمزار حداقل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402110100064
  • خبرنگار : 50123