به گزارش ایسنا، پرداختن به موضوع تصادفات و تلفات جادهای سوژه تکراری رسانهها است، دغدغه و مطالبهای که بیشک در این سالها به آن پرداخته شده و همچنان پای ثابت اخبار رسانههاست.
حوادثی ناگوار که تقریبا روزانه در جادههای پرحادثه و ناایمن استان از جمله شهرکرد به شلمزار، امیرآباد به جونقان، بروجن به لردگان و ... اتفاق میافتد.
محور امیرآباد به جونقان که چند هفته گذشته جان سه معلم را گرفت و روز بعد از آن مجددا تصادف منجر به فوت اتفاق افتاد.
حوادثی دلخراش که جلوی دیدگانمان قربانی میگیرد و کاری از دستمان ساخته نیست، البته نباید از خطای انسانی چشمپوشی کرد، به دلیل کم بودن عرض جادهها شاهد سبقتهای غیرمجازی هستیم که در یک چشم بر هم زدنی جان عدهای به خطر میافتد.
به راستی مشکل اصلی تصادفات جادهای عامل انسانی است یا بیتوجهی از سوی متولیان حوزه راه؟
سرهنگ غلامعلی نوربخش، رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: پلیس راه استان در دو حوزه آموزش فرهنگ ترافیک و پیشگیری از تصادفات فعالیت دارد.
وی در خصوص آمار تصادفات در محورهای چهارمحال و بختیاری، افزود: آمار تصادفات استان طی ۹ ماه امسال مخصوصا در تعداد فوتیها افزایش حدود ۴۰ درصدی داشته است، یعنی چهارمحال و بختیاری به واسطه افزایش آمار تصادفات جزو استانهایی است که با روند افزایشی تصادفات مواجه است.
نوربخش ادامه داد: در این مدت تعداد مجروحان ناشی از تصادف در محورهای استان ۱۰ درصد افزایش داشته که طی این مدت ۲۲ مورد تصادف دسته جمعی صورت گرفته و این حوادث منجر به افزایشی شدن آمار تصادفات شده است، در صورتیکه سال گذشته شاید سه مورد تصادف دسته جمعی در محورهای استان اتفاق افتاده بود، البته دو طرفه و کوهستانی بودن جادههای استان منجر به این شده که با کوچکترین تخلف تصادف اتفاق میافتد.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در خصوص جاده شهرکرد به شلمزار، تصریح کرد: جاده شلمزار جزو جادههای پرتردد، پرترافیک، تصادف خیز و بحرانی است و از زمانیکه چهارخطه شدن این محور آغاز و جداکننده مسیر در دستور کار راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته شاهد روند کاهشی تصادفات مخصوصا حدفاصل سه راهی خوزستان تا شلمزار هستیم.
نوربخش بیان کرد: در محورهای دیگر از جمله جاده فرعی امیرآباد به جونقان که طی دو شب متوالی منجر به تصادف شد، محوری که رانندگان مسیر شهرکرد به سمت اردل یا فارسان را برای تردد انتخاب و به جای طی کردن مسیر شلمزار به سمت چغاخور، ناغان و اردل از این مسیر تردد میکنند و به نوعی امسال جزو محورهای پرتردد استان گزارش شده است.
وی در خصوص دلیل حوادث محور اردل طی هفتههای گذشته، اضافه کرد: دو حادثهای که در این محور اتفاق افتاد، تیم کارشناسی به همراه دادستان، فرماندار، راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جادهای و دهیاران از این مسیر بازدید و اقدامات کوتاه مدت و میان مدت پیشنهاد شد، گرچه قرار شد شانهها تعریض، شیب محور ملایمتر، خط کشیها پررنگتر و نصب بیشتر تابلو علایم برای کاهش تصادفات و آشکارسازی انجام شود، از طرفی مردم قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمیکنند و نمیتوان به طور قطع اعلام کرد که مشکل صرفا جاده است.
به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون طبق کارشناسیهای صورت گرفته، حوزه راه در حدود ۳۵ مورد تصادف به عنوان مقصر شناخته شده است.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باتوجه به هزینههای سنگین برای چهارخطه کردن محورهای استان، نمیتوان همه جادهها را به جاده چهارخطه تبدیل کرد، شاید مردم انتظار دارند با یک تصادف منجر به فوت مسیر چهارخطه شود، بنابراین نمیتوان با بودجههای اختصاصی به استان همه جادهها چهارخطه شوند.
وی گفت: اولویت ما مسیرهای پرتردد استان از جمله شهرکرد به شلمزار، شهرکرد به بروجن است، البته محور شهرکرد، بروجن، لردگان، خوزستان و یاسوج جزو مسیرهای پرتردد و ترانزیتی استان به شمار میرود که باید روی این مسیرها کار شود، به این معنا نیمه کاره رها کردن محورهای اصلی و ترانزیتی و تمرکز بر دیگر محورهای عین بی انصافی است.
نوربخش بیان کرد: در سفر فرمانده فراجا به استان و جلسه با استاندار مقرر شد با بودجهای که از طریق سفر رییس جمهور به حوزه راه به استان اختصاص داده شد، اولویتبندیها نسبت به چهارخطه شدن مسیرهای مواصلاتی پرتردد، پرترافیک و تصادفخیز قرار گیرد.
وی ادامه داد: چندین سال است که مطالبه مردم، چهارخطه محور شهرکرد، بروجن، لردگان و خوزستان است، مسیری که زخمی شده و نیازمند تکمیل شدن است، تصمیم بر این شد که این مسیر سریعتر تکمیل و سپس مسیر شهرکرد به شلمزار، فارسان به کوهرنگ، شهرکرد، بن، داران و شهرکرد، سامان، تیران که جزو مسیرهای مواصلاتی هستند در اولویت تکمیل شدن قرار گیرند.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه بیشتر تصادفات در فصل بهار و تابستان اتفاق میافتد، تصریح کرد: با توجه به این که در این فصول، مسافران بسیاری به سوی مناطق گردشگری و تفریحی چهارمحال و بختیاری رهسپار میشوند، درصد واژگونیها ۳۸ درصد است، گرچه ۵۷ درصد تصادفات در ۶ ماهه ابتدای سال مربوط به خستگی و خوابآلودگی، ۳۹ درصد تصادفات مربوط به انحراف به چپ بوده که ۱۵ درصد تصادفات مربوط به خودرو گزارش شده است.
نوربخش ادامه داد: چه بسا در این مدت، بیشترین عامل تصادفات استان یعنی حدود ۷۰ درصد مربوط به عامل انسانی و ۳۰ درصد مربوط به وسیله نقلیه و راه است.
وی در خصوص محورهای بحرانی استان، افزود: محورهایی همچون شهرکرد_بروجن_ لردگان، شهرکرد_ شلمزار، سه راهی گوشکی به یاسوج جزو محورهای بحرانی استان به شمار میروند، البته امسال دو مورد تصادف دسته جمعی در محور بروجن به لردگان با وجود چهار خطه بودن اتفاق افتاد که امید است در اسرع وقت بحث چهارخطه حداقل در مسیر بروجن به لردگان با نصب نیوجرسی انجام و از تصادفات رخ به رخ جلوگیری شود.
رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمربندی شهرکرد به سامان، بیان کرد: از ابتدا این مسیر به عنوان محور چهارخطه مطرح بود که به واسطه کمبود بودجه و با شتاب زدگی این محور به جای چهارخطه شدن به عنوان محور دو خطه افتتاح شد، البته امسال حدودا سه مورد تصادف فوتی در این مسیر اتفاق افتاد، گرچه برخی اقدامات کوتاهمدت هم از جمله خط کشی، نصب تابلو علایم، چراغ چشمک زن مقطعی و جداکننده نصب و صورت گرفت اما همچنان این محور جای کار دارد.
نوربخش با تاکید بر اینکه راننده قانون گریز باید جریمه شود، خاطرنشان کرد: اکنون دستوری که از دادستان برای خودروهای شوتی و رانندگان متخلفی که توجهی به ایست پلیس نداشته، اخذ شده این است که شکایت از خودروی افراد متخلف به صورت سیستمی ثبت میشود، یعنی اگر توقیف فیزیکی انحام نشود، شکایت در سیستم ثبت و جای دیگر توقیف خودرو انجام میشود، تاکنون برای ۱۲۵ خودروی متخلف دستور توقیف سیستمی انجام شده است.
انتهای پیام
نظرات