درگذشت استاد پیشکسوت دانشگاه امیرکبیر

علی اصغر کتباب، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر درگذشت.

به گزارش ایسنا، علی اصغر کتباب از اساتید پیشکسوت دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۲۶ تیر ۱۳۳۰ در شیراز چشم به جهان گشود و مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز کسب کرد، سپس با بورسیه وزارت علوم راهی انگلستان شده و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه استون بیرمنگام در رشته شیمی فیزیک پلیمرها گذراند، در سال ۵۹ پس از کسب مدرک دکترا به ایران بازگشت و در صنعت تایر مشغول به فعالیت شده و مدیر کامپاندینگ و R&D کارخانه ایران تایر شد.

مرحوم کتباب در سال ۱۳۶۱ به عنوان هیئت علمی به استخدام دانشگاه صنعتی امیرکبیر درآمد و در دانشکده مهندسی شیمی مشغول به فعالیت شد. وی با تلاش فراوان توانست کارگاه مهندسی لاستیک و مهندسی پلاستیک را ایجاد کرده و گرایش مهندسی پلیمر را راه اندازی کند.

همچنین وی رشته مهندسی پلیمر را در دانشگاه آزاد (واحد علوم و تحقیقات) راه اندازی و ۱۳ سال در آن واحد مشغول به تدریس و پژوهش بود. از دروس ارائه شده توسط مرحوم کتباب می توان به مهندسی الاستومر در مقطع کارشناسی و تعیین خواص، مشخصات و کاربرد مواد نانوپلیمری، روشهای نوین آنالیز پلیمرها و هویت شناسی پیشرفته پلیمرها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نام برد. شادروان کتباب ۳ کتاب در زمینه لاستیک ها با عناوین علوم و مهندسی لاستیک ها و Elastomeric nanocomposite foams ، پلیمرهای دارای حافظه شکلی ( اصول، دستاوردها و کاربردها) به چاپ رساند.

روابط عمومی دانشگاها امیرکبیر اعلام کرد؛ زنده یاد کتباب ۱۰۹ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راهنمایی و هدایت کرد و از اولین دانشجوهای ایشان در مقطع دکترا می توان از حمید میرزاده و  فاطمه گوهرپی از اساتید دانشکده مهندسی پلیمرو رنگ نام برد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402102316442
  • خبرنگار : 71567