به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، در راستای اجراییسازی اقدام ۲-۲-۲ «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۱) در خصوص «ساماندهی و توسعه هستههای فعال دانشجویی، رصد دائمی و پشتیبانی هدفمند و مرحلهای از آنها با هدف تبدیل این هستهها به گروههای نخبه» و بر اساس ماده ۴ «آییننامه پشتیبانی از فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور» (مصوب هیاتامنای بنیاد ملی نخبگان در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۰۹) و به منظور آشناسازی اجتماع نخبگانی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کار گروهی پیرامون مسالههای ملی، منطقه ای و راهبردی، با محوریت استادان برجسته دانشگاهی، صنعتی، فرهنگی و ...، بنیاد ملی نخبگان از تشکیل هستههای مسالهمحور علمی، پژوهشی و فناورانه پشتیبانی میکند.
ماده ۱: تعاریف
در این شیوهنامه، عنوانهای اختصاری زیر، جایگزین عبارتهای کامل آنها میشود:
الف. بنیاد ملی: بنیاد ملی نخبگان؛
ب. بنیاد استانی: هر یک از بنیادهای نخبگان استانهای کشور؛
ج. معاونت آیندهسازان: معاونت مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی و «معاون آیندهسازان» به جای معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی؛
د. شورای راهبری: شورای راهبری که ترکیب و شرح وظایف آن مطابق مفاد ماده ۳ شیوهنامه تعریف شده است؛
هـ. پیشنهاده: متنی که مسیر رسیدن به حل مساله و الزامات آن را بهدقت تشریح میکند؛
و. پروژه: هر یک از پیشنهادههایی که پس از تأیید شورای راهبری، وارد مرحله اجرا میشوند؛
ز. مشارکتکننده مالی: هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که در تأمین هزینه هستهها مشارکت میکنند و میتوانند موضوع پروژه (مساله) را به بنیاد ملی پیشنهاد دهند؛
ح. کارگزار: هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که مطابق ماده ۵ این شیوهنامه برای کمک به اجرای این شیوهنامه با بنیاد ملی همکاری دارند؛
ط. داور: هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی که در بررسی علمی پیشنهاده یا پروژه با تأیید شورای راهبری با بنیاد ملی همکاری میکنند؛
ی. نامزد راهبری: هر یک از اعضای هیاتعلمی مؤسسات علمی داخل کشور یا متخصصان صاحبنظر که نسبت به ثبت پیشنهاده برای طرح اقدام می کنند.
ک. راهبر: هر یک از اعضای هیاتعلمی مؤسسات علمی داخل کشور یا متخصصان صاحبنظر که بعد از تأیید پیشنهاده، مسئولیت اجرای پروژه و راهبری هسته را بر عهده دارند؛
ل. عضو هسته: دانشجوی تأیید شده (بر اساس مفاد بند ج ماده ۸ شیوهنامه) برای همکاری در هر یک از پروژهها؛
م. هسته: گروه متشکل از اعضای هسته و راهبر برای اجرای پروژه مرتبط با هر پیشنهاده؛
ن. مؤسسه علمی: هر یک از مراکز آموزش عالی، پژوهشی، فناوری و حوزوی کشور که مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی حوزههای علمیه مشغول فعالیت هستند.
ماده ۲: اهداف
اهداف اجرای این طرح عبارت است از:
۱-۲. آموزش، توانمندسازی و مهارتافزایی دانشجویان و طلاب مستعد پیرامون یک مساله واقعی؛
۲-۲. هدایت دانشجویان و طلاب برای حل مسالههای ملی، منطقهای و راهبردی کشور؛
۳-۲. افزایش مهارتهای اجتماعی و ایجاد حس خودباوری در دانشجویان و طلاب؛
۴-۲. ایجاد شبکه دانشجویان و طلاب دارای تواناییکار گروهی و حل مساله؛
۵-۲. افزایش اعتماد دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به هستهها.
ماده ۳: شورای راهبری
شورای راهبری این شیوهنامه با ترکیب و وظایف زیر تشکیل میشود:
۳ـ۱. ترکیب شورای راهبری
الف. معاون آیندهسازان، بهعنوان رئیس شورای راهبری؛
ب. یکی از مدیران معاونت آیندهسازان یا صاحبنظران مرتبط با طرح (به انتخاب معاون آیندهسازان) بهعنوان دبیر شورای راهبری؛
ج. معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی؛
د. دو تن از رؤسای بنیادهای استانی؛
هـ . دو تن از صاحبنظران مرتبط با طرح.
تبصره ۱: اعضای بندهای «د» و «هـ»، با پیشنهاد معاون آیندهسازان و تأیید قائممقام بنیاد ملی، به مدت یک سال، به عضویت شورای راهبری منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره ۲: در موارد ضروری و با تشخیص رئیس شورای راهبری، امکان بهرهمندی از تخصص سایر افراد صاحبنظر برای شورای راهبری وجود دارد.
تبصره ۳: رئیس شورای راهبری ناظر قراردادهای این شیوهنامه است که میتواند نظارت بر اجرای آن را به رؤسای بنیادهای استانی واگذار کند.
۳ـ۲. وظایف شورای راهبری
الف. تبیین سیاستهای بنیاد ملی در اجرای این شیوهنامه برای هر یک از اجزای اجرایی آن؛
ب. بررسی و تأیید درخواست نهادهایی که برای دستیابی به راهحلهای علمی و فناورانه تمایل به تشکیل هسته دارند؛
ج. بررسی، تأیید و معرفی صورت مسائل (RFP) مناسب برای تشکیل هسته؛
د. تأیید و انتخاب راهبران واجد شرایط برای تشکیل هسته؛
هـ. نظارت بر روند اجرای طرح؛
و. تدوین دستورالعملهای اجرایی بر مبنای مفاد این شیوهنامه در صورت نیاز؛
ز. انتخاب مدیران اجرایی و ارزیابی و نظارت بر عملکرد آنان (موضوع ماده ۴ شیوهنامه)؛
ح. داوری و تصمیمگیری در خصوص حقوق مالکیت داراییهای فکری حاصل از هر یک از پروژهها بر اساس مستندات فیمابین؛
ط. شناسایی و انتخاب کارگزاران واجد شرایط مطابق مفاد ماده ۵ این شیوهنامه؛
ی. تشخیص موارد خاص در اجرای طرح و تصمیمگیری درباره آنها.
تبصره ۴: شورای راهبری میتواند بخشی از وظایف خود را به رؤسای بنیادهای استانی واگذار کند.
ماده ۴: مدیران اجرایی و ارزیابی
رؤسای بنیادهای استانی، مدیران اجرایی و ارزیابی شیوهنامه هستند. در استانهایی که بیش از ۲۰ هسته تشکیل میشود، به پیشنهاد رئیس بنیاد استان و تأیید شورای راهبری، افرادی به عنوان مدیر اجرایی و ارزیابی هستههای آن استان انتخاب میشوند. اهم وظایف مدیران اجرایی و ارزیابی به شرح زیر است:
۱-۴. شناسایی و معرفی صورت مسائل به شورای راهبری در تعامل با نهادهای مشارکتکننده؛
۲-۴. شناسایی و معرفی نامزدان راهبری به شورای راهبری؛
۳-۴. برگزاری جلسات داوری برای انتخاب پیشنهادههای دریافتی و انعکاس نتایج داوری به شورای راهبری و همچنین نظارت بر فعالیت هستهها؛
۴-۴. شناسایی و دعوت از داوران متخصص و متعهد برای شرکت در جلسات و ارزیابی نتایج هستهها و دعوت از نمایندگان مشارکتکننده مالی.
ماده ۵: کارگزاران
بنیاد ملی میتواند به منظور تسهیل امور اجرایی و همچنین کمک به تجاریسازی و بهرهبرداری مناسب از دستاورد هستهها، از خدمات شخصیتهای حقیقی و حقوقی واجد شرایط، در زمینههای مختلف استفاده کند. شرایط و زمینههای همکاری با کارگزاران به شرح زیر است:
۵ـ۱. شرایط
الف. حسن سابقه و شهرت در فعالیتهای مرتبط با زیستبوم علم ـ فناوری ـ اقتصاد کشور؛
ب. دارای نیروی انسانی متناسب با ویژگیها و ابعاد طرح و ارتباطات مناسب با مشارکتکنندگان در طرح (دستگاهها، شرکتها و نهادهای خصوصی و دولتی).
۵ـ۲. زمینههای همکاری
الف. همکاری با شورای راهبری در زمینه شناسایی و معرفی نیازها و مسائل جامعه و صنعت و ارائه آنها در قالب مورد توافق؛
ب. رصد فعالیتهای هستهها در طول اجرای دوره؛
ج. ارائه خدمات مربیگری تجاریسازی در مدت فعالیت هستهها؛
د . همکاری در اطلاعرسانی شیوهنامه به دانشگاهها، جامعه و صنعت و معرفی دانشجویان و نامزدان راهبری به شورای راهبری؛
هـ . مشارکت در برگزاری نمایشگاه دستاوردها و مراسم مربوط به هستهها؛
و. همکاری با بنیاد ملی و مشارکتکنندگان در زمینه شناسایی، معرفی و انعقاد قرارداد با تیمهای توانمند و پیگیری برای تجاریسازی دستاوردهای هستهها یا ایجاد شرکت جدید و مشترک با مشارکتکننده مالی، هسته و کارگزار؛
ز. تأمین بخشی از هزینههای نیروی انسانی و تجهیزاتی اجرای پروژهها از طریق انعقاد قرارداد سه جانبه راهبر، بنیاد ملی و مشارکتکننده مالی.
تبصره: کارگزاران در قالب انعقاد قرارداد، با بنیاد ملی همکاری خواهند داشت و بر اساس مفاد قرارداد میتوانند در یک یا چند زمینه با بنیاد ملی همکاری داشته باشند.
ماده ۶: شرایط و وظایف راهبران
۶ـ۱. شرایط راهبر
الف. حسن سابقه در انجام پروژههای علمی ـ صنعتی و خوشنامی در مؤسسه علمی محل خدمت؛
ب. تجربه کافی در حوزه تربیت، توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان؛
ج. توانمند در مدیریت فعالیتهای گروهی؛
د. متعهد و علاقهمند به مشارکت در تشکیل هسته؛
هـ . توانایی علمی مناسب و قابل توجه در زمینه تخصصی خود.
۶ـ۲. وظایف راهبر
الف. ارائه پیشنهاده، ناظر به مسائل منتخب یا بر اساس نیازسنجی خود؛
ب. بررسی سوابق علمی متقاضیان، برگزاری مصاحبه، انتخاب و معرفی اعضای موردنظر؛
ج. تعیین زمان و مکان جلسههای منظم خود با اعضای هسته، حداکثر پس از یک هفته از اعلام نتیجه نهایی تشکیل هسته؛
د. تنظیم نقشه راه و زمانبندی اجرای پروژه با همکاری اعضای هسته در ماه نخست اجرای پروژه و اعلام به مدیر اجرایی و ارزیابی؛
هـ . بررسی فعالیتهای اعضای هسته و تنظیم برنامه پیشرو در جلسات هفتگی؛
و. شرکت در جلسه افتتاحیه، جلسات ارزیابی دورهای در طول اجرای فعالیت هسته و جلسه نهایی؛
ز. ارائه گزارش مکتوب در بازههای سهماهه، مشتمل بر میزان پیشرفت فعالیتهای هسته و برنامه پیشرو به مشارکتکننده مالی و مدیر اجرایی و ارزیابی؛
ح. مشخص کردن کمیت و کیفیت فعالیت هر یک از اعضای هسته به صورت ماهانه با اعلام ضریب عملکرد ایشان در سامانه ذیربط؛
ط. هدایت، توانمندسازی و مهارتافزایی اعضای هسته برای فعالیت در حوزه تخصصی و پرورش ایشان؛
ی. تلاش برای رسیدن به نتایج مورد انتظار بر اساس پیشنهاده تأیید شده در چارچوب برنامه زمانبندی پروژه؛
ک. ایجاد همافزایی و همگرایی میان اعضای هسته؛
ل. تشویق اعضای هسته به شرکت در کارگاهها و دورههای آموزشی و ارجاع به مشاوران؛
م. ارتباط مفید و مؤثر با مشارکتکنندگان؛
ن. تلاش برای ادامه پروژه در قالبهای مناسب.
ماده ۷: پیشنهادهها
۷ـ۱. در تدوین پیشنهادهها، لازم است نکات زیر در نظر گرفته شود:
الف. در افزایش توانمندیهای اعضای هسته مؤثر باشد؛
ب. دانشمحور بوده، پیرامون مسالهای واقعی طرح شده باشد و از شفافیت کافی برای اعضای هسته برخوردار باشد؛
ج. برای هر عضو هسته حداقل به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ ساعت در هفته تعهد کاری ایجاد کند؛
د. قابلیت پیگیری و ثمردهی طی ۹ ماه را داشته باشد؛
هـ . پیشبینی شفاف از نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی و سایر ملزومات اجرایی داشته باشد.
۷ـ۲. انواع پیشنهادهها به شرح زیر است:
الف. اولویت محور: پیشنهادههایی که توسط نامزد راهبری در مورد یکی از مسائلی که اولویتمحور بودن آن توسط شورای راهبری تأیید شده است، تدوین میشود.
این دسته از پیشنهادهها در صورت دارا بودن شرایط بند ۷-۱، پس از داوری تخصصی و تأیید شورای راهبری (بر اساس ظرفیت هستهها)، در فهرست پیشنهادهها قرار میگیرند.
ب. تقاضامحور: پیشنهادههایی که برای مساله دارای مشارکتکننده مالی معرفی شده است.
این دسته از پیشنهادهها در صورت دارا بودن شرایط بند ۷-۱، پس از داوری تخصصی، تأیید شورای راهبری و همچنین موافقت مشارکتکننده مالی، منجر به انعقاد قرارداد میان بنیاد ملی، مشارکتکننده مالی، راهبر (و در صورت لزوم کارگزار) میشود.
تبصره ۱: در طرحهای تقاضامحور، مشارکت کننده مالی میتواند راهبر پیشنهادی خود را به شورای راهبری معرفی کند.
تبصره ۲: با توجه به ارسال و اطلاعرسانی عمومی پیشنهادهها به دانشجویان و طلاب برای انتخاب، ضروری است ضمن جامع بودن اطلاعات مندرج در پیشنهاده، اطلاعات محرمانه از سوی راهبران منتشر نشود.
تبصره ۳: تمامی پیشنهادهها در اختیار دانشجویان و طلاب برگزیده قرار میگیرد تا پروژه مورد علاقه خود را انتخاب کنند؛ از اینرو لازم است برای ارائه هرچه بهتر و شفافتر هدف، از عناصر جذاب و انگیزهبخش مانند عکس، فیلم و... استفاده شود.
ماده ۸: هستهها و برگزیدگان
الف. شرایط هسته
الف -۱. تعداد اعضای هسته، حداقل ۴ و حداکثر ۶ نفر است.
الف- ۲. در همه هستهها (اعم از اولویتمحور و تقاضامحور)، حداقل یکی از اعضای هسته باید از دانشجویان مقطع «کارشناسی» یا «معادل کارشناسی» باشند.
الف -۳. در هستههای تقاضامحور این امکان وجود دارد که یک نفر از اعضای هسته، افراد معرفی شده از سوی راهبر باشند.
الف -۴. در هستههای اولویت محور، حداکثر ۲۵ درصد از برگزیدگان میتوانند از مقطع دکتری تخصصی باشند (صرفاً در هستههای ۶ نفره، ۲ عضو میتوانند از مقطع دکتری انتخاب شوند).
تبصره ۱: صرفاً آندسته از دانشجویان مقطع کارشناسی که سال اول و دوم تحصیلی خود را پشت سرگذاشته باشند و وارد سال سوم تحصیلی شدهاند، میتوانند در هستههای مسالهمحور فعالیت داشته باشند.
تبصره ۲: دانشجویان دکتری حرفهای تا پایان نیمسال هشتم معادل مقطع «کارشناسی» و پس از آن معادل مقطع «کارشناسی ارشد» محسوب میشوند.
تبصره ۳: هر فرد صرفاً میتواند در یک هسته همکاری داشته باشد.
تبصره ۴: چنانچه در طول فعالیت هسته، نیاز به جذب نیروی انسانی باشد یا برگزیدهای از حضور و فعالیت در هسته انصراف دهد، راهبر میتواند در صورت نیاز، فرد دیگری را با رعایت مفاد شیوهنامه و با تأیید شورای راهبری انتخاب کند.
ب. شرایط اعضای هسته
متقاضیان در صورت احراز یکی از شرایط ذیل امکان عضویت در هستهها را خواهند داشت:
ب ـ۱. برگزیدگان رویدادهای معتبر شامل:
۱. دارندگان مدالهای طلا، نقره، برنز یا دیپلم افتخار المپیادهای جهانی دانشآموزی (با معرفی باشگاه دانشپژوهان جوان)؛
۲. دارندگان مدالهای طلا، نقره، برنز یا دیپلم افتخار المپیادهای ملی دانشآموزی (با معرفی باشگاه دانشپژوهان جوان)؛
۳. دارندگان رتبههای ۱ تا ۱۰۰۰ آزمون سراسری ورود به دانشگاه از دوره تحصیلی متوسطه در گروههای آموزشی علوم ریاضی و فنی،علوم تجربی و علوم انسانی) بر اساس سهمیه مناطق سهگانه (با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور)؛
۴. دارندگان رتبههای ۱ تا ۱۰۰ کشوری در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها در گروه هنر و زبانهای خارجی (با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور)؛
۵. دارندگان رتبههای اول تا سوم بخش دانشآموزی جشنواره جوان خوارزمی (با معرفی دبیرخانه جشنواره خوارزمی)؛
۶. دارندگان رتبههای اول تا سوم المپیادهای ملی دانشجویی (با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)؛
۷. دارندگان رتبههای اول تا سوم بخش دانشپژوهان و فناوران جوان جشنواره خوارزمی (با معرفی دبیرخانه جشنواره خوارزمی)؛
۸. دارندگان رتبههای اول تا سوم بخش «بینالمللی» جشنواره خوارزمی (با معرفی دبیرخانه جشنواره خوارزمی)؛
۹. دارندگان رتبههای اول تا سوم جشنواره جوان فارابی (با معرفی دبیرخانه جشنواره فارابی)؛
۱۰. دارندگان رتبههای اول تا سوم بخش «طراحان کسب و کار» جشنواره شیخ بهایی (با معرفی دبیرخانه جشنواره شیخ بهایی)؛
۱۱. برگزیدگان تألیف / ترجمه برگزیده یا تألیف / ترجمه شایسته تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی (با معرفی دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی)؛
۱۲. برگزیدگان رتبههای اول تا دهم مسابقه ملی فناوری نانو (دانشجویی) (با معرفی دبیرخانه مسابقه ملی فناوری نانو)
۱۳. برگزیدگان مرحله کشوری دانشجویان نمونه (با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)؛
تبصره ۵: دانشجویان واجد شرایط بندهای ۱ تا ۱۳، در صورت دارا بودن حداقل معدل کل تحصیلی در مقطع ورود به هسته (۱۶ در مقطع کارشناسی، ۱۷ در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۸ در مقطع دکتری تخصصی) امکان فعالیت در هسته را خواهند داشت.
ب-۲. کسب رتبه اول تا سوم یکی از رویدادهای رقابتی مسالهمحور، مطابق مقررات بنیاد ملی؛
ب -۳. ۱۰ درصد برتر معدل همرشته همورودی هر یک از رشتههای تحصیلی دانشگاه یا دانشکدههای برتر هر استان با تأیید شورای راهبری.
تبصره ۶: صرفاً دانشجویانی امکان فعالیت در هسته را دارند که در سنوات مجاز تحصیلی (مطابق مقررات ذیربط در دانشگاه) باشند.
د. وظایف اعضای هسته
شرح وظایف و خروجیهای هر یک از اعضای هسته، از سوی راهبر تعیین میشود. تعهدات کلی اعضای هسته به شرح زیر است:
د -۱. هر عضو هسته با توجه به نظر راهبر، حداقل به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ ساعت در هفته، متعهد به همکاری با هسته است.
د -۲. اعضای هسته، در جلسههای منظمی که برای اجرای پروژه تشکیل میشود، شرکت میکنند و ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، دیدگاههای خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
د -۳. دانشجویان عضو هسته باید پیش از آغاز همکاری با هسته، نحوه حضور و همکاری خود را به اطلاع استاد راهنمای خود در دانشگاه محل تحصیل برسانند.
د -۴. در صورتی که پس از پذیرش نهایی پیشنهاده، عضو هسته بخواهد از هسته خارج شود، ضروری است موضوع را از یک ماه قبل به راهبر اطلاع دهد. در غیر این صورت، این عضو به مدت یک سال از سایر حمایتهای بنیاد محروم میشود.
ماده ۹: پشتیبانی
الف. پشتیبانی از هستهها
هستههای تشکیل شده، مطابق جدول زیر از تسهیلات بنیاد ملی برخوردار میشوند:
تبصره ۱: چارچوب و مصادیق فعالیتهای مرتبط برای بهرهمندی از اعتبار فعالیتهای فوق برنامه، از سوی بنیاد ملی به راهبران اعلام میشود.
ب. پشتیبانی از اعضای هسته
ب -۱. اعضای هسته، مطابق جدول ۲ از تسهیلات بنیاد ملی برخوردار میشوند:
ب-۲. میزان پرداخت ماهانه به اعضای هستههای تقاضامحور، بر اساس نظر راهبر تا ۲۰ درصد قابل افزایش است.
ب -۳. میزان حقالزحمه دانشآموختگان برگزیده مطابق با آخرین مقطع تحصیلی وی تعیین میشود.
ب -۴. حق مشاوره راهبران، بر اساس مفاد قرارداد منعقد شده میان آنها و بنیاد ملی و بر اساس جدول ۱ پرداخت میشود.
تبصره ۲: پرداخت به راهبر هر سه ماه یکبار، پس از ارزیابی با تأیید مدیر ارزیابی و ناظر قرارداد و بر اساس میزان رضایت از عملکرد راهبر انجام میشود. در هستههای تقاضامحور، تأیید و موافقت مشارکتکننده مالی نیز از عملکرد راهبر الزامی است.
ب -۵. در هستههای تقاضامحور، هزینههای مصرفی، تجهیزات، خدماتی و موارد مشابه، توسط مشارکتکننده مالی و بر اساس قرارداد میان بنیاد ملی، مشارکتکننده مالی و راهبر تأمین میشود.
ب -۶. در هستههای اولویتمحور، تنها پس از انعقاد قرارداد میان بنیاد ملی و راهبر، امکان پرداخت اعتبار اولیه وجود دارد. مابقی پرداختها، پس از ارائه صورتحساب هزینهکرد اعتبار اولیه از سوی راهبر و تأیید مدیر ارزیابی و معاون آیندهسازان انجام میشود.
ب -۷. در پایان دوره، امتیاز مربوط به هر یک از اعضای هسته جهت استفاده از تسهیلات بنیاد ملی، بر اساس عملکرد و میزان مشارکت آنان در پروژه، با پیشنهاد راهبر و تأیید مدیر اجرایی و ارزیابی و شورای راهبری تا سقف ۱۰۰ درصد تعیین میشود (میزان مطلق این امتیاز در طرحهای مختلف بنیاد بر اساس شیوهنامههای مربوطه تعیین میشود).
ماده ۱۰: فرایند اجرا
برای اجرای این شیوهنامه، گامهای زیر اجرا میشود:
۱-۱۰. رئیس شورای راهبری، سالیانه سهمیه هر استان برای تشکیل هستهها را اعلام میکند؛
۲-۱۰بنیادهای استانی اطلاعات افراد واجد شرایط (مطابق مفاد ماده ۸ شیوهنامه) را از دانشگاههای استان دریافت میکنند؛
۳-۱۰. بنیادهای استانی متناسب با شرایط مندرج در ماده ۶ شیوهنامه، نامزدان راهبری را به شورای راهبری میکنند؛
۴-۱۰. شورای راهبری، متناسب با اهداف شیوهنامه، نامزدان راهبری را با همفکری رؤسای بنیادهای استانی، مدیران اجرایی و ارزیابی، راهبران دورههای قبلی، مشارکتکنندگان مالی، کارگزاران، مؤسسات آموزش عالی، شرکتهای دانشبنیان و سایر نهادها و مؤسسات مرتبط با موضوع شیوهنامه، انتخاب میکند؛
۵-۱۰. شورای راهبری، با کمک رؤسای بنیادهای استانی، مدیران اجرایی و ارزیابی، داوران تخصصی، مشارکتکنندگان مالی، کارگزاران، شرکتهای دانشبنیان و سایر نهادها و مؤسسات، مسالههای مناسب را انتخاب و به نامزدان راهبری اعلام میکند؛
۶-۱۰. نامزدان راهبری، بر اساس شرایط مندرج در ماده ۷ شیوهنامه، پیشنهادههای خود را به بنیادهای استانی ارسال میکنند؛
۷-۱۰. بنیادهای استانی، هر یک از پیشنهادهها را برای ارزیابی به داوران ارسال میکنند و با هماهنگی مشارکتکنندگان مالی (در هستههای تقاضامحور)، فهرست پیشنهادههای مورد تأیید خود را به شورای راهبری ارسال میکنند؛
۸-۱۰. پس از وصول پیشنهادهها، شورای راهبری با بهرهمندی از نظرات رؤسای بنیادهای استانی و داوران تخصصی، حداکثر یک پیشنهاده از هر نامزد راهبری را با توجه به سیاستها و امکانات، انتخاب و طی فراخوانی به برگزیدگان اعلام میکند؛
۹-۱۰. متقاضیان واجد شرایط، درخواست خود را برای همکاری در پروژههای موردنظر ارسال میکنند. هر متقاضی میتواند حداکثر چهار پروژه را با قید اولویت انتخاب کند؛
۱۰-۱۰. بنیاد ملی، اطلاعات دانشجویان متقاضی برای همکاری در هر پروژه (با ذکر اولویتهای وی) را به منظور تشکیل هسته به راهبر اعلام میکند؛
۱۱-۱۰. راهبر، در بازه زمانی معین، بر اساس سوابق متقاضیان و مصاحبه با ایشان، اعضای منتخب را با رعایت نکات مندرج در ماده ۸ و با ذکر اولویت برای تشکیل هسته، به بنیاد ملی معرفی میکند؛
۱۲-۱۰بنیاد ملی، بر اساس اولویتهای راهبران و متقاضیان، با تلاش برای تشکیل حداکثری هستهها، اعضای هستهها را اعلام میکند. پس از تشکیل هسته، بنیادهای استانی صحت اطلاعات بارگذاری شده متقاضیان را بررسی میکنند؛
تبصره ۱: در صورتی که در هر مرحله از بررسیها مشخص شود اطلاعات بارگذاری شده خلاف واقع است، متقاضی نه تنها از این شیوهنامه بلکه از همه تسهیلات بنیاد، محروم و عدم صداقت وی به مراجع ذیربط اعلام میشود و حق پیگیری موضوع به صورت حقوقی نیز برای بنیاد ملی محفوظ خواهد بود. تشخیص مصادیق مربوط به این تبصره، با شورای راهبری است.
۱۳-۱۰. بنیاد ملی برای هدایت پروژه تأیید شده، با راهبر و مشارکتکنندگان مالی و در صورت نیاز با کارگزار قرارداد منعقد میکند؛
۱۴-۱۰. در طول اجرای طرح، راهبران و اعضای هستهها با حضور در جلسات ارزیابی دورهای، گزارش عملکرد هسته ذیربط را به مدیران اجرایی و ارزیابی و داوران تخصصی ارائه میکنند؛
تبصره ۲ : شورای راهبری میتواند بر اساس نتایج ارزیابی و نظر مدیر اجرایی و ارزیابی، در صورت عملکرد نامناسب راهبر، در مورد ادامه فعالیت هسته تصمیمگیری کند.
۱۵-۱۰. در طول اجرای طرح، راهبران کمیت و کیفیت فعالیت اعضای هسته خود را به صورت ماهانه با ثبت ضریب عملکرد ایشان در سامانه ذیربط به بنیاد ارسال میکنند. این ضریب به صورت عددی بین صفر تا ۱.۵، در میزان دریافتی ماهانه هر یک از اعضای هسته اعمال میشود و با تأیید مدیران اجرایی و ارزیابی به آنان پرداخت میشود. سقف میانگین ضرایب ماهانه هسته در جدول ۲ ماده ۹ این شیوهنامه مشخص شده است.
۱۶-۱۰. پرداخت به راهبر هر سه ماه یکبار، بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ و بر اساس میزان رضایت از عملکرد راهبر انجام میشود.
۱۷-۱۰. در پایان دوره، امتیاز مربوط به هر یک از اعضای هسته برای استفاده از تسهیلات بنیاد ملی، بر اساس عملکرد و میزان مشارکت آنان در پروژه، بر اساس بند «ب-۷» ماده ۹، با پیشنهاد راهبر و تأیید شورای راهبری تعیین میشود.
ماده ۱۱: نظارت و ارزیابی
۱-۱۱. بنیادهای استانی، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این شیوهنامه در مؤسسههای استان محل تحصیل اعضای هسته و ارزیابی نتایج آن را بر عهده دارند و لازم است پس از پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، گزارشی از اجرای شیوهنامه در مؤسسههای استان خود را به معاونت آیندهسازان ارسال کنند.
۲-۱۱. شورای راهبری، وظیفه نظارت بر حسن اجرای این شیوهنامه در بنیادهای استانی و جمعبندی نتایج آن بر اساس شاخصهای زیر، در سطح کشور را بر عهده دارد و لازم است پس از دریافت گزارشهای بنیادهای استانی، گزارشی از اجرای شیوهنامه، به قائم مقام بنیاد ملی ارائه کند. اهم شاخصها به شرح زیر است:
الف. تعداد نامزدان راهبری، دانشجویان و طلاب متقاضی، مسالهها و پیشنهادههای دریافتی؛
ب. تعداد کارگزاران همکار طرح؛
ج. تعداد هستههای تشکیل شده و تنوع موضوعی آنها؛
د. تعداد اعضای هستهها و تنوع جنسیت، سطح تحصیلات، رشتههای تحصیلی و مؤسسههای محل تحصیل آنان؛
هـ. سرعت و سهولت فرایند شناسایی و اعطای تسهیلات و همچنین میزان رضایت افراد بهرهمند شده از طرح؛
و. تعداد مشارکتکنندگان مالی و میزان حمایت جذب شده از آنها؛
ز. تعداد هستههایی که منجر به تشکیل کسبوکار دانشبنیان شدهاند؛
ح. میزان اثربخشی و اثرگذاری طرح از دیدگاه برگزیدگان، مشارکتکنندگان و مؤسسهها.
ماده ۱۲: تفسیر مفاد و نظارت
شرح موارد مسکوت و تفسیر مفاد این شیوهنامه، بر عهده معاونت آیندهسازان و تشخیص و تصمیمگیری در مواردی که به تشخیص معاونت آیندهسازان، موارد خاص شناخته میشوند، بر عهده قائممقام بنیاد ملی است.
ماده۱۳: تصویب و اجرا
این شیوهنامه مشتمل بر یک مقدمه، سیزده ماده و هجده تبصره در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ به تصویب قائممقام بنیاد ملی نخبگان رسید و جایگزین شیوهنامه «حمایت از هستههای دانشجویی مسالهمحور (طرح شهید احمدی روشن)» (موضوع ابلاغیه شماره ۱۰۷۲۳/۱۵/د مورخ ۱۴۰۱/۵/۰۵قائم مقام بنیاد ملی) میشود و در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا میشود.
انتهای پیام