به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» را روی میز بررسی قرار دادند و در ابتدا مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در قرائت جزئیات و اهداف این طرح، گفت: پیش از این اعضای شورای شهر به یک فوریت این طرح، رأی مثبت دادند و حالا در بررسی جزئیات این طرح آوردهایم که به استناد مصوبه بهای خدمات شهرداری تهران، براساس این طرح شهرداری تهران موظف است در راستای مدیریت حوادث و به حداقل رساندن آنها، اصلاح فرآیندهای ایمنی شهرداری تهران، تأمین حقوق عامه شهروندی، نظم عمومی در تردد و ایمنی معابر شهر در عرصه های عمومی با همکاری دستگاه های مسئول، نسبت به ارائه برنامه و تهیه دستورالعمل های مربوطه اقدام کند.
وی با بیان اینکه شهرداری باید نقشه های ایمنی و دستورالعمل های حفاری را صادر کند، گفت: پیش از این پلیس دستور نقشه های ایمنی را صادر میکرد؛ اما حالا شهرداری تهران باید این مهم را انجام دهد.
بابایی با بیان اینکه شهرداری باید گزارش اقدامات خود را ظرف مدت سه ماه به شورای شهر ارائه کند و دستورالعمل ها باید براساس مقررات ملی ساختمان صورت بگیرد، افزود: دستورالعمل های ایمنی و نظارتی حفاری انشعابات و مسیرهای عملیات اجرایی سازمان های خدمات رسان که منجر به انسداد معابر و محدودسازی شبکه معابر و راه های عمومی و اخلال در تردد شهروندان میشود، باید توسط شهرداری به روز رسانی شود.
وی ادامه داد: همچنین در راستای نظام مند شدن فرآیندها و هماهنگی واحدهای مرتبط شهرداری تهران، سازمان ها و سایر دستگاه های اجرایی و نظارتی ذیربط، شهرداری تهران مکلف است با استفاده از ظرفیت سامانه های هوشمند موجود در شهرداری با سازمان های مرتبط «طرح ارتقاء ایمنی معابر، عرصه های عمومی و شبکه راه ها» را اجرا کند و در صورت عدم وجود سامانه هوشمند در راستای اجرای طرح، شهرداری موظف است طی ۶ ماه پس از ابلاغ مصوبه، نسبت به ایجاد و راه اندازی سامانه هوشمند اقدام کند.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه به منظور رعایت الزامات ایمنی در معابر و عرصه های عمومی و فضاهای مجاور، کلیه پروژه های اجرایی، نقشه های ایمنی، ضوابط و چک لیست های فنی و نظارتی باید طراحی و ابلاغ شود، تأکید کرد: اجرای دقیق الزامات نظام نامه (HSE) شهرداری تهران در سطح شهر باید در راستای افزایش ایمنی شهروندان در معابر و عرصه های عمومی شهر تهران انجام شود.
در ادامه میثم مظفر با اشاره به مسئله فرونشست زمین گفت: بهتر است در این طرح به مسئله فرونشست نیز توجه ویژه شود.
همچنین ناصر امانی عضو شورای شهر تهران افزود: این طرح بیشتر جنبه ستادی دارد و باید این طرح عملیاتی شود و همچنین اگر میشد جدول پیوستی در این طرح ایجاد شود که دقیقا کارکنان شهرداری بدانند عرصه عمومی دقیقا کجاست و چیست؟ چراکه در برخی حوادث چون محدوده خدمات شهرداری مشخص نیست در ابتدا کارشناس می رود تا محدوده را ببیند تا آن حادثه مربوط به شهرداری است یا خیر.
در ادامه پیرهادی با اشاره به اینکه در این طرح اشاره شده که شهرداری تهران با محوریت معاونت فنی و عمرانی باید در 6 ماه آینده کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها را احصا و به روز رسانی کند، گفت: این یک کار زمانبر است چراکه ما در حوزه ارتقاء ایمنی در تهران مصوبه زیاد داریم ولی حالا که بحث به روز رسانی بخشنامه ها و دستورالعمل ها مطرح است این به زمان بیشتری نیاز دارد.
مهدی چمران نیز در با بیان اینکه قرار بود همه خیابان ها را اسکن کنیم تا ریزش و چالشها را کنترل کنیم، گفت: بهتر است اسکن کردن معابر اصلی را حداقل در این طرح بیاوریم.
پیرهادی در واکنش به سخنان چمران گفت: دستگاه اسکن معابر وجود دارد؛ اما بشدت گران است و باید در بودجه دیده شود که مهدی قائمی دیگر عضو شورای شهر در واکنش به این درخواست اظهار کرد: این اسکن با دستگاه پی ام اس است که در شهرداری تهران سه دستگاه خودرو دارند و تا کنون بخشی از خیابانها را اسکن کردند و ردیف بودجه دارند.
به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر تهران طرح «الزام شهرداری تهران به ارتقای ایمنی معابر و عرصه های عمومی شهر تهران» را با آرای مثبت خود تصویب کردند.
انتهای پیام