بیش از ۵۲۰۰ نفر عضو نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر عضو نظام مهندسی ساختمان این استان هستند.

«جهانگیر احسانی» در گفت و گو با خبر نگار ایسنا افزود: سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ عضو در هفت رشته‌ی مهندسی(عمران، معماری، مکانیک، برق، نقشه برداری، شهرسازی، ترافیک) دارد که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد دارای پروانه‌ی اشتغال به کار هستند.

وی اظهارکرد: کمیته نظارت ماده‌ی ۳۵ براساس قانون،  یک کمیته مشترک بین راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی است که در استان ما کاملا فعال است و مرتب روی پروژه ها حضور دارد. این کمیته هم ناظر بر عملکرد ناظرین و هم ناظر بر عملکرد ساخت و ساز است. همین طور خود سازمان نظام مهندسی کمیته نظارت مخصوص به خود را دارد که این کمیته عملا در تمام نقاط استان وجود دارد و فعال است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وظیفه کمیته نظارت در خصوص ساخت و سازهای غیر ایمنی این است که گزارش کامل ایرادات و اشکالات را طی یک نامه مکتوب به سازمان نظام مهندسی اعلام کند. سازمان نظام مهندسی هم مهندسین ناظر ساختمان را احضار کرده و توضیحات و تذکرات لازم را به مهندسین گوشزد می کند. همین طور به شهر داری ها و مراجع مرتبط با بحث ساخت و ساز و معاونت پیشگیری از جرم دادگستری یا در شرایط حاد به سازمان بازرسی گزارش می دهد.

احسانی تصریح کرد: اگر می خواهیم ساخت و ساز درست و مطابق با اصول فنی داشته باشیم باید اصول اصلی و کلی ایمنی، بهداشت و رفاه و همین طور ضوابط شهر سازی را رعایت کنیم و اگر بخواهیم این اصول و ضوابط رعایت شود؛ باید مردم از ساخت و ساز بدون حضور و تایید نظام مهندسی خودداری کنند و ساخت و سازهای خلاف به حداقل برسند.

وی ادامه داد: شهرداری های استان بر اساس قانون باید از پذیرش نقشه هایی که توسط سازمان نظام مهندسی تایید نشده است و ناظرینی که توسط این سازمان کنترل نمی شوند خودداری کنند و حتما شهرداری ها باید صرفا پرونده هایی را بپذیرند که توسط سازمان نظام مهندسی تایید شده باشد و تلاش شود بدون حضور مهندسین و نظام مهندسی پروژه ها تمدید نشوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اگر این فرایند ها به شکل درستی طی شود، می توانیم ادعا کنیم روند ساخت و ساز در استان یک روند قابل قبول است. در غیر این صورت مطمئنا در ساخت و سازها تخلف اتفاق می افتد؛ بخصوص اینکه بخش عظیمی از ساخت و سازهایی که در مرکز استان انجام می شود توسط انبوه سازان و بساز بفروش ها اتفاق می افتد.  پس نظارت کیفی روی فعالیت این سازنده ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این نظارت کیفی محقق نخواهد شد مگر این که حضور فعال سازمان نظام مهندسی و همه‌ی مهندسین ناظر در پروژه ها را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402101308908
  • خبرنگار :