محمدرضا صبوریان در گفتوگو با ایسنا در خصوص ترانههایی که با موضوع دفاع مقدس سروده شده و برای اجرا به خوانندگان سپرده میشود، اظهار کرد: متاسفانه در اکثر اوقات برخلاف آثار سینمایی، وقتی در زمینه شعر و ترانه قرار است اثری برای موضوع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی سروده شود، کار رنگ و بوی سفارشی به خود میگیرد و همین باعث میشود مخاطب عام و خصوصا جوان جامعه در مواجهه نخست نسبت به آن گارد داشته باشد. مانند اتفاقی که برای آثار حامد زمانی رخ داد و فقط طیف خاصی آنها را گوش میکردند، در حالیکه اتفاقا آن آثار بسیار موفق و کمنظیر بود.
وی افزود: مخاطب امروز ۳۰ ثانیه ابتدایی موزیک را گوش میدهد و اگر در همان مدت اثر نتواند او را جذب کند، به راحتی آن اثر را حذف کرده و موزیک بعدی را گوش میدهد. بنابراین باید سعی کنیم روایتهای عاشقانه خود را با استفاده از دایره واژگانی که در مکالمات روزمره مورد استفاده جوانان قرار میگیرد در دل ترانههایی که با موضوع جنگ و دفاع مقدس سروده میشوند جای دهیم تا خواندن ترانه و شنیدن اثر موسیقی برای جوان امروز که به چشم خود جنگ را مشاهده نکرده و درک دقیقی از زیست آن روزها ندارد، جذاب باشد. مانند کاری که برای تولید آثار سینمایی و سریال انجام میشود و در دل داستانی که قرار است از جنگ روایت شود، ماجرایی عاشقانه وجود دارد.
این ترانهسرا تصریح کرد: با این نگاه آثاری تولید شده که از شنیده شدن آنها توسط جامعه طی سالهای گذشته میتوانیم به این موضوع پی ببریم که انتخاب و راه درستی برای روایت جنگ بوده است. به عنوان مثال میتوان به آهنگ «این نامه رو لیلا فقط بخونه» مازیار فلاحی اشاره کرد که ترانه آن را یاحا کاشانی سروده است. اما قطعا به آثار بیشتر و قویتری نیازمندیم که تاریخ انقضاء نیز نداشته باشد و مخاطب بتواند در زمانهای مختلف به عنوان یک اثر مستقل عاشقانه آن را گوش کند و از شنیدن آن لذت ببرد.
صبوریان خاطرنشان کرد: همچنین در میان آثار عاشقانهای که از دل جنگ سروده شده میتوان به ترانهای از صدرا کاوه اشاره کرد که روایتی مشابه با روایت فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» دارد اما اطلاع ندارم که آیا پس از تماشا و با الگوبرداری از آن فیلم سروده شده یا خیر، اما اثر بسیار زیبابی است که داستان آشنا شدن دو نفر هنگام وضعیت قرمز در پناهگاه را به شکلی هنرمندانه بیان میکند.
متولیان امر کار را با شاعران کلاسیکسرا پیش میبرند
برگزیده بخش ترانه بیستوپنجمین کنگره شعر دفاع مقدس عنوان کرد: سرودن اینگونه از آثار با زبان جوان امروزی فقط از توان جوانانی برمیآید که بیشتر در میان همنسلان خود حضور دارند و درک درستی از سلایق و علایق آنها دارند، اما متاسفانه ارگانها و نهادهای متولی امر کار را در این موارد با همان افراد همیشگی و شاعران کلاسیکسرا که به اقتضاء شرایط به سمت ترانه رفتهاند، پیش میبرند و فرصتی به جوانان مستعد ترانهسرا نمیدهد. بر این اساس است که آثار معدودی تولید میشود که آنها نیز به گوش مخاطب نمیرسد و عملا تولید آثارشان آب در هاون کوبیدن است.
وی با بیان اینکه با ورود ترانهسرایان جدید به مارکت موسیقی تحول بسیاری در آثاری که به گوش مردم میرسد رخ خواهد داد، گفت: امیدوارم شرایط به گونهای پیش برود که با ورود ترانهسرایان خلاق متولد دهه ۷۰ و ۸۰ به مارکت موسیقی نفس تازهای به این مارکت آشفته وارد شود و مخاطب آثار متفاوتتر و باکیفیتتری گوش دهد.
صبوریان در خصوص شرکت در کنگره شعر دفاع مقدس گفت: من پیش از این علاقهای به شرکت در کنگرهها و جشنوارهها نداشتم؛ چراکه معتقدم نباید شعر و ترانه را برای دریافت جایزه و با نیت تولید یک اثر سفارشی و جشنوارهای سرود، چون در این صورت اثر شکلی تصنعی به خود میگیرد و با آثاری که از دل و جان شاعر برمیآید متفاوت است. برای شرکت در کنگره شعر دفاع مقدس نیز پیش از انتشار فراخوان اثری را به صورت دلی نوشته بودم که همان را ارسال کردم و رتبه نخست کنگره را در بخش ترانه کسب کرد.
وی با اشاره به اهداف بعدی خود نیز تصریح کرد: همانگونه که گفتم اهل شرکت در جشنوارهها نیستم اما اگر بنا به شرکت باشد، اهداف بعدی بنده جشنوارههایی مانند جشنواره شعر فجر و جشنواره ترانه دکتر افشین یداللهی هستند که هم دارای اعتبار بالایی بوده و هم رقابت در آنها برای محک زدن کیفیت آثار خود در مقایسه با باقی شاعران و ترانهسرایان توانمند کشور ارزش دارد.
انتهای پیام