اجرای نمایش "سوزنبان" به مناسبت دهه فاطمیه در اراک

به مناسبت فرارسیدن دهه دوم ایام فاطمیه نمایش آئینی "سوزنبان" از ۲۳ الی ۲۶ آذر در مسجد مصلی بیت‌المقدس اراک برگزار می‌شود.

دکتر نیما حسینی‌خو، تهیه‌کننده نمایش سوزنبان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: نمایش سوزنبان کاری از بنیاد نشر معارف علوی به نویسندگی طاسین حجازی و کارگردانی سید وحید میریونسی در قالب نمایش آئینی است که به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه(س) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: فضای کار سوزنبان تقریبا امروزی و معاصر بوده و انسان را در برابر دوراهی حق و باطل و انتخاب‌هایی که ممکن است نتایج خیر و شر داشته باشد، قرار می‌دهد. سوزنبان از منشاء تاریخی برخوردار بوده و به ماجرای عصر خلافت امیرالمومنین(ع) و شهادت حضرت زهرا(س) می‌پردازد.

وی افزود: این کار در قالب نوا نمایش انجام شده و کار پیش تولید آن سه ماه است که آغاز شده و بیش از ۳۵ جلسه تمرین نمایش انجام شده است. تعداد بازیگرانی که به طور مستقیم درگیر این کار هستند ۱۵ نفر و تعداد هنرمندان نوا نیز ۲۵ نفر است. گروه نوای عقیق به رهبری امید روشن بین، آواها و سرودهایی را به شکل زنده در صحنه اجرا می‌کنند.

حسینی‌خو تصریح کرد: از آنجا که از تاثیرگذاری و نتایج افعال، کلمات، رفتار و انتخاب‌های خود آگاهی نداریم، اگر این تصمیم‌گیری بر اساس امیال نفسانی انجام شود، نتایج نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. نمونه تاریخی این کار توسط مردم مدینه و در جریان انتخاب خلیفه بود که وعده خود در واقعه غدیر را زیرپا گذاشته و بعضی سکوت کرده و بعضی به آن دامن زدند و بسیاری از گمراهی‌هایی که در آینده رخ داد، نتیجه انتخاب نادرست بین حق و باطل در آن زمان بود.

وی اظهار کرد: ما نیز گاهی با انتخاب‌های نادرست خود، ریل قطار زندگی خود و دیگران را در آینده تغییر داده و آن را به سمت شر هدایت می‌کنیم. عنوان سوزنبان نیز برگرفته از این تصمیم است. چراکه اگرچه جابجایی ریل با یک اهرم کوچک ممکن است اقدامی ساده به نظر برسد اما مسیر قطار را از شهری به شهر دیگر هدایت می‌کند و می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد. هدف ما این است که توجه مردم را به این نکته جلب کنیم که سوزنبان زندگی خود را شناسایی کنند و بدانند که این سوزنبان، غرایز، شهوات و امیال یا عقل، عرف، سنت و خدا و رسول آنهاست.

تهیه کننده نمایش سوزنبان با اشاره به مشارکت حدود ۱۵۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی در این نمایش افزود: اجراها به مدت ۴ روز از پنجشنبه ۲۳ آذر الی یکشنبه ۲۶ آذر در محل مسجد مصلی بیت‌المقدس اراک با دو اجرا در روز در ساعت ۱۵ و ۱۹ انجام خواهد شد.

وی با اشاره به رایگان بودن این نمایش ادامه داد: علاقمندان به منظور تهیه بلیط می‌توانند به وبسایت بنیاد نشر معارف علوی به نشانی https://bnma.ir  مراجعه کرده و با رزرو بلیط در این روضه مصور و سوگواره شهادت حضرت زهرا(س) شرکت کنند.

حسینی‌خو این نمایش را ویژه تمام گروه‌های سنی دانست و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با برپایی یک غرفه کودک در محل برگزاری نمایش، میزبان کودکانی باشیم که والدین آنها به دنبال بهره‌مندی از این نمایش هستند.

وی فرهنگ را مقوله‌ای مظلوم در تمامی سازمان‌ها دانست و گفت: اگرچه هر اقدام یا پروژه‌ای باید از یک پیوست فرهنگی برخوردار باشد، اما آنچنان توجهی به مقوله فرهنگ نمی‌شود. سازمان‌های فرهنگی نیز به دلیل کمبود بودجه و گاهی نبود درایت و خلاقیت و بعضا به دلیل نبود همت و زمان، تنها به امور اجرایی می‌پردازند. امیدواریم با درایت تصمیم‌گیران این موانع برداشته شده و بیشتر به عمق مطلب و نه به پیش‌نیازهای اولیه آن پرداخته شود.

تهیه کننده نمایش سوزنبان اظهار کرد: عاملی که می‌تواند این مراسم‌ها و تئاترها را تقویت کند، مباحت اقتصادی و تجهیزاتی است. اراک در بحث تجهیزاتی ضعیف بوده و نیازمند سالن مجهز تئاتر است که استانداردهای صدا، نور و استیج را داشته باشد. محل برگزاری نمایش سوزنبان مسجد است که هیچکدام از این پیش‌نیازها را ندارد و باید برای برگزاری این نمایش تجهیز شده و پس از آن جمع آوری شود. اکثر تجهیزات صوت و نور نیز از استان های دیگر تامین می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402092216031
  • خبرنگار : 50597