به گزارش ایسنا، عبدالحسین خسروپناه در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز (سهشنبه ۲۱ آذرماه) همزمان با سومین روز هفته پژوهش و فناوری در سالن همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از بازوهای خود را پژوهشگاههای وزارت علوم در نظر گرفته است، گفت: پژوهشگاهها موضوعمحور فعالیت میکنند و این این یک امتیاز برای پژوهشگاههاست.
وی ادامه داد: امتیاز دیگر این است که پژوهشگاهها ارتباط وسیع تری با صنایع و پارکهای علم و فناوری دارند. سومین امتیاز نیز این است که عمده پژوهشگاههای کشور چابک هستند؛ با این وجود پژوهشگاههای کشور، کاستیهایی نیز دارند. یکی از این کاستیها این است که به منابع دولتی وابسته هستند. این وابستگی مالی، دیوانسالاری را بر پژوهشگاهها حاکم کرده است. همچنین دیوانسالاری رقیب استقرار نظام علمی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کاستی دوم را تمرکزگرایی دانست و گفت: پژوهشگاهها تمرکزگرا هستند. فقدان یک شبکه پژوهشی در آنها به چشم میخورد و تعاملی با پژوهشگاههای دیگر ندارند. مراکز پژوهشی با مراکز پژوهشی دانشگاهی بیگانهاند و شبکه شکل نگرفته است.
خسروپناه به رقابت دولت با دولت پرداخت و اظهار کرد: سومین کاستی پژوهشگاهها رقابت دولت با دولت است. وزارت علوم پژوهشگاههایی راهاندازی کرده است که موضوعی و کاربردی هستند؛ اما دستگاههای اجرایی نیز با همان موضوعات، پژوهشگاه راهاندازی کردند. در حالی که دستگاههای دولتی باید با پژوهشگاههای وزارت علوم پیوند محکم داشته باشند؛ نه اینکه برای خود مجدد در همین موضوع پژوهشگاه راهاندازی کنند. این رقابت دولت با دولت و بی اعتنایی دولت به دولت است و سرمایهها را تلف میکند.
وی پیشنهاداتی در این زمینه ارائه کرد و گفت: برای رفع این چالشها باید الگو حکمرانی پژوهشی داشته باشیم و مشخص کنیم سهم پژوهشگاهها در حکمرانی پژوهشی کجاست. با استقرار حکمرانی پژوهشی، تولید اندیشه و نظریه خواهیم داشت و این اندیشهها حتماً به صنعت منتهی میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای پاسخگویی به حکمرانی پژوهشی، هر پژوهشگاه باید تخصصی نظام موضوعات را مشخص و در موضوعات مختلف کاربست پیدا کند. پژوهشگاه باید نیازهای مختلف را در حوزه نظام موضوعی مشخص کند و سایر پایاننامهها در کشور ذیل این نظام موضوعی تهیه شود.
وی همچنین پیشنهاد شکلگیری بانک اطلاعاتی و تشکیل اتاق وضعیت پژوهش را نیز ارائه کرد.
انتهای پیام