هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا برگزار شد

هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و ابراهیم شیرعلی رئیس این مرکز و معاونین فرهنگی و مدیران اجرایی ایسپا در استان‌ها به صورت بر خط برگزار شد.

به گزارش ایسنا،‌ علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این دیدار با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) که می‌فرمایند: اگر به معرفت نرسیم راه را گم می‌کنیم گفت: ایسپا در دو دهه گذشته در نشان‌دادن راه به مسئولین خدمات شایسته‌ای ارائه داده است. وی افزود رصد و نقد حوزه علوم‌انسانی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است که این مهم با پرچم‌داری جهاددانشگاهی و ازجمله به کمک ایسپا محقق شده است.

کلانترمهرجردی افزود رصد نظام تصورات اجتماعی مسئولیت سنگینی بر عهده ایسپا گذاشته است؛ زیرا داده‌های حاصل از رصد در اختیار مقامات عالی کشور قرار می‌گیرد و در چرخه مداخلات کلان کشور مؤثر است و لذا این کار باید بادقت هر چه بیشتر انجام شود و نقش شعب استانی در این زمینه حیاتی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به در پیش بودن دو انتخابات مهم ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران درزمینهٔ اجرای موج اول نظرسنجی انتخاباتی در آبان‌ماه گذشته گفت: انشاالله تا پیش از انتخابات در اسفندماه سه موج دیگر نظرسنجی اجرا خواهد شد و انتظار داریم این وظیفه حساس بادقت بیش‌ازپیش انجام بگیرد.

مهرجردی افزود: دشمنان می‌خواهند چرخه انتخابات در کشور را ضعیف و مشارکت را پایین بیاورند، براین‌اساس نقش ایسپا برای احصاء داده‌های علمی و دقیق حیاتی است. کلانتر مهرجردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت دقت، صحت و امنیت داده‌ها در ایسپا گفت: باید با اتکا به این سه اصل اعتبار ایسپا را ارتقا ببخشیم.

وی همچنین خواستار هماهنگی بیشتر معاونین فرهنگی و رؤسای واحدهای سراسر کشور با ایسپا درزمینهٔ اجرای بی‌کم‌وکاست طرح‌های نظرسنجی شد. کلانتر مهرجردی در این زمینه افزود باتوجه‌به توان علمی موجود در ایسپا، واحدهای استانی از این ظرفیت در بخش‌های مختلف استفاده کنند.

*ایسپا نظریه مشارکت سیاسی بدهد

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی همچنین افزود باتوجه‌به انبوه اطلاعات مربوط به پیمایش‌های فرهنگی و سیاسی و انتخاباتی متعدد در ایسپا در دو دهه گذشته این مرکز می‌تواند درزمینهٔ مشارکت سیاسی نظریه‌پردازی کند. وی افزود با ظرفیتی که در این مرکز وجود دارد می‌تواند از مفاهیم و گزاره‌ها عبور کرده و درزمینهٔ مشارکت ارائه مدل نماید.

در این جلسه ابراهیم شیرعلی رئیس ایسپا گفت:در کشور تریبون‌ها و مراجع مختلفی هستند که خود را نماینده مردم و افکار عمومی معرفی می‌کنند و اظهارنظرهایی نیز دارند. گاهی این اظهارنظرها خوشایند حاکمیت است و گاهی نیز این اظهارنظرها و روایت‌ها با نگاه و رویکرد حاکمیت فاصله‌دارند. اما نیازمند این هستیم که تریبون و مرجعی وجود داشته باشد که علمی، غیرسیاسی و شفاف نظرات مردم و افکار عمومی را نمایندگی کند و بتواند صدای واضح و رسا و به‌دوراز تحریف از جامعه و مردم را منعکس کند. خوشبختانه مجموعه ایسپا طی بیش از دو دهه فعالیت خود در بسیاری از اوقات در سطح کشور توانسته به طور نسبی چنین نقش‌آفرینی را داشته باشد و خود را به‌عنوان مرجع مورداعتماد تعریف کند.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های اصلی دستیابی به چنین مرجعیتی در امر انعکاس صدای مردم، در کنار علمی بودن و غیرسیاسی بودن، شبکه‌سازی قدرتمند ایسپا در کل کشور است که درواقع شاخصه و محور اصلی این شبکه‌سازی شعب ایسپا در ۳۱ استان کشور هستند.

رئیس ایسپا اضافه کرد: روایت صحیح موضوعات و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی دقت، تجربه و تخصص می‌خواهد که خوشبختانه آن به طور نسبی در مجموعه جهاد دانشگاهی و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به کمک شعب استانی ایسپا وجود دارد و به‌صورت کارگروهی و جمعی در حال انجام است و ثمره آن اعتبار و اعتماد دانشگاهیان، مردم و مسئولان به ایسپاست.

شیرعلی در ادامه گفت: در این دوره تمام تلاش مجموعه ایسپا این هست مرجعیتی که اشاره شد نه‌تنها حفظ شود؛ بلکه به میزان این اعتماد و اعتبار افزوده شود. ایسپا در ادامه حرکت علمی و روبه‌جلو و نیز حفظ و تداوم مرجعیت علمی، حداقل چهار راهبرد و اصل را مدنظر قرار دارد:نخست نگاه علمی و غیرسیاسی و غیر جناحی به انعکاس صدای مردم و جامعه. همواره رویکرد جهاددانشگاهی از بدو تأسیس حرکت در مسیر جمهوری اسلامی و پیروی از مقام معظم رهبری و کمک به دولت‌ها بوده (با هر نوع گرایش سیاسی) است. همین رویکرد علمی، غیرسیاسی و فراجناحی در ایسپا دنبال شده و خواهد شد و تلاش خواهد شد تصویری واقعی و درست از نظرات و نگرش مردم و جامعه منعکس و مخابره شود تا به کمترشدن فاصله بین حاکمیت و جامعه کمک کند.

وی افزود:ورود به حوزه‌های جدید نظرسنجی و افکارسنجی، معتقدم اگر ایسپا می‌خواهد حرکت روبه‌جلو خود را حفظ کند و تداوم بخشد باید به قلمروهای نوین و جدید پا بگذارد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) را بیشتر با موضوعات فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی می‌شناسند. خوب در کنار این مزیت و تخصص باید اشاره داشت باید به سایر حوزه‌های افکار عمومی نیز باید توجه نمود. از این منظر ایسپا علاوه بر موضوعات و مسائل سیاسی به موضوعات اجتماعی و اقتصادی ورود جدی‌تری خواهد داشت. مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های توسعه، رصد وضعیت دانشگاه و دانشجویان و تحقیقات اقتصادی و بازار در کنار موضوعات سیاسی در اولویت ایسپا قرار دارد.

شیرعلی بیان کرد: شیوه‌های نوین گردآوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در این زمینه. زمان‌بر بودن، هزینه‌بربودن و محدودیت‌های فنی دیگر ازجمله پایین آمدن نرخ مشارکت شهروندان در پاسخگویی به پرسش‌نامه و موارد دیگر ما را مجاب می‌کند تا سراغ روش‌های دیگر نیز در این زمینه باشیم و بتوانیم هزینه‌های گردآوری اطلاعات حضوری و میدانی را کاهش دهیم. استفاده از تجارب موفق سایر مراکز افکارسنجی و نظرسنجی دنیا خصوصاً بعد از پاندمی کرونا و رصد و پایش فضای مجازی در کنار نظرسنجی می‌تواند در ارائه و انعکاس شفاف‌تر افکار عمومی ما را یاری کند.

رئیس ایسپا با اشاره به رویکردچهارم بیان کرد: توانمندسازی نیروی انسانی در ستاد و شعب استانی ایسپا. نگاه در مجموعه ایسپا این است باتوجه‌به تمام محدودیت‌ها در جذب نیرو و محدودیت‌های مربوط به بودجه ضمن استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باسوادترین و متخصص‌ترین افراد گزینش‌شده و به کار گرفته شوند و از این تجربه و سرمایه ارزشمند اندوخته شده در تمام بخش‌های ایسپا استفاده گردد. از سوی دیگر هم انتظار این است با تمام محدودیت‌ها (مالی و بودجه‌ای و محدودیت‌ها در جذب نیروی انسانی) نیروی متخصص در حوزه تحقیقات افکار عمومی و نظرسنجی در شعب به کار گرفته شوند. رؤسای محترم واحدها و معاونین محترم فرهنگی نگاه تخصصی و علمی به بحث افکارسنجی داشته باشند و افرادی که توانایی علمی و فنی در این حوزه دارند و می‌توانند در سطح استان و دانشگاه شبکه‌سازی کنند را حفظ کنند یا به کار بگیرند.

*مدیریت بازاریابی در سازمان‌های فرهنگی

بخش دیگر این نشست سخنرانی دکتر حسین جلیلیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با موضوع مدیریت بازاریابی در سازمان‌های فرهنگی بود. او با اشاره به انواع محصول برای بازاریابی از قبیل کالا، شخص، مکان، اطلاعات و ایده‌ها افزود؛ خدمت هم یکی از محصولاتی است که برای آن باید بازاریابی کرد. جلیلیان گفت: فعالیت‌های علمی و پژوهشی در جهاددانشگاهی و ایسپا از انواع خدمت هستند که باید با تکنیک‌های علمی برای آن‌ها بازاریابی حرفه‌ای صورت پذیرد.

وی ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی گفت: بازاریابی یک وظیفه سازمانی و فرایندی اجتماعی و مدیریتی است که در آن شرکت یا سازمان، فعالیت‌هایی را برای خلق ارزش به مشتریان فردی یا سازمانی انجام می‌دهد و ارتباطات خود با مشتریان را حفظ و مستحکم می‌کند تا اهداف موردنظر را محقق سازد.

وی همچنین در خصوص چهار مرحله خلق ارزش برای مشتریان و ایجاد روابط با مشتری گفت: بازارشناسی و مشتری‌مداری، تدوین استراتژی بازاریابیِ مشتری‌مدار، تدوین برنامه بازاریابی یکپارچه و برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان چهار مرحله کلی برای رسیدن به هدف غایی است که عبارت است از کسب ارزش از مشتریان برای خلق سود و ارزش ویژه مشتری. بخش‌بندی و انتخاب بازارهای هدف سازمانی و صنعتی بحث دیگری بود که عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به آن پرداخت.

دکتر جلیلیان همچنین به برخی روش‌های متمایزسازی و جایگاه‌یابی سازمان در بازار و صنعت اشاره کرد و در این زمینه به مواردی ازجمله ویژگی‌های خدمات، منافع خدمات، کیفیت عملکرد، اعتبار نهاد بالادستی و... اشاره کرد.

عناصر هفت‌گانه آمیخته بازاریابی خدمات (7P)، کیفیت خدمت و مدل سروکوال، عوامل افزایش کیفیت خدمات، عوامل روی‌گردانی مشتریان از شرکت‌های خدماتی، برندسازی و مزایای آن، فرایند برندسازی و مدیریت برند و... ازجمله مباحث دیگری بود که توسط حسین جلیلیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در این جلسه طرح شد.

به گزارش روابط‌عمومی ایسپا،‌هفتمین گردهمایی مدیران شعب ایسپا با بحث و اعلام نظر همکاران استان‌ها در خصوص مسائل فنی و سازمانی ادامه یافت و در پایان نشست که بیش از چهار ساعت به طول انجامید معاونین فرهنگی استان‌ها در فرایند رأی‌گیری و انتخاب دو عضو جدید شورای فنی شعب ایسپا شرکت کردند و درنهایت دکتر مهدی باقریان معاون فرهنگی استان گلستان به‌عنوان عضو اصلی و خانم دکتر سیده زینب تقوی معاون فرهنگی استان مازندران به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402092014407
  • خبرنگار : 71974